Aktualno
StoryEditor

Uspavano hrvatsko outlet tržište odlučila je probuditi ekipa jakih ulagača

12. Kolovoz 2017.
Piše:
Sanja Mikolčević Petrušić

Može li se u Hrvatskoj napokon razviti tržište outleta po uzoru na susjedne zemlje, Austriju i Italiju, iz kojih se rijetki turisti vraćaju, a da ne svrate u Parndorf pored Beča ili Noventa di Piave pored Venecije? Kod nas takvih outleta fali, zainteresiran je i turistički sektor, pa se outlet tržište u zadnje vrijeme trgnulo i pokreću se novi projekti.

U svakom outletu jako su važni prateći sadržaji, razne atrakcije za djecu, restorani, kafići, igrališta, na čemu će Ikein outlet jako inzistirati, a i za sada jedini Roses outlet u sv. Križu Začretju, o tome je vodio računa, pa je upalila koncepcija malog kamenog gradića s veselim kućicama.

Podsjetimo da su u Hrvatskoj prije desetak godina, u doba procvata outleta, izgrađena čak dva, oba u blizini Zagreba: Sv. Helena koja je prije nekoliko godina propala i Začretje Roses outlet, koji je opstao i do danas je  jedini pravi outlet u Hrvatskoj. Sporadično se uz to otvaraju i zatvaraju brojni “ad hoc” outleti, u stvari dućani u kojima se godinama gomilala odjeća i obuća iz prošlih sezona, a budući se nalaze u neatraktivnom dijelu ili shoping centru na kraju grada, postali su outleti. Takvih trgovina ima u centrima King Cross u Jankomiru, Supernova u Buzinu, Emezzeta u Lučkom, a s namještajem u Solidumu. Pitanje je i koliko su danas outleti popularni i je li njihovo vrijeme prošlo nakon masovne pojave internet shopinga i popusta koji privlače da iz fotelje, jednim klikom dođete do željenog predmeta.

Designer outlet Croatia

No, uspavano hrvatsko outlet tržište odlučila je “probuditi” ekipa jakih ulagača, koja je ovog ljeta definitivno krenula u gradnja najvećeg outlet kompleksa u Hrvatskoj, onog pored Ikeine robne kuće u Rugvici.  Investitora je više, nije to samo Ikein projekt, a na ogromnom prostoru bit će svega, od najpoznatijih modnih brendova do OPG tržnice. Ikea Zagreb, Designer outlet Croatia, radno mu je ime, a prva faza gradnje trebala bi biti gotova u proljeće 2018., kada će na 15.000 četvornih metra biti otvoreno 90 trgovina, a nakon druge faze čak 150 dućana poznatih dizajnera.

U svakom outletu jako su važni prateći sadržaji, razne atrakcije za djecu, restorani, kafići, igrališta, na čemu će Ikein outlet jako inzistirati, a i za sada jedini Roses outlet u sv. Križu Začretju, o tome je vodio računa, pa je upalila koncepcija malog kamenog gradića s veselim kućicama.

Roman Rogović, direktor i suvlasnik Roses outleta od početka je, 2008. godine, na čelu outleta i kaže da je u zadnje tri godine interes inozemnih zakupaca sve veći, te da rade na proširenju outleta. Rogović  je živio u Beču, a u Hrvatskoj je sam pronašao ovu lokaciju, nedaleko Krapine, na autocesti iz Zagreba prema Macelju, zapadnom ulazu u grad, jer ju je smatra idealnom za otvaranje outleta. Kaže kako je u Europi to dobro uhodani koncept kupnje proizvoda svjetskih brendova po cijenama sniženim 30 do 70 posto u odnosu na one u običnim dućanima, a prodaju se i viškovi nastali u proizvodnji i roba iz prijašnjih kolekcija koja je povučena iz redovne prodaje.

Budući će Roses uskoro dobiti konkurenciju, Rogović kaže da mu je to dodatni poticaj za razvoj Rosesa, iza kojeg stoje austrijski investitori s dugogodišnjim iskustvom u upravljanju outlet centrima u Europi.

- Istok Zagreba je za trgovinu manje atraktivan od zapadnog ulaza u grad, jer je u tom dijelu smještena industrija, a i turisti koji ovuda prolaze financijski bolje stoje. Dosta turista kod nas stane kako bi obavili kupnju. Od lipnja do listopada ukupni prihodi svih trgovaca u Rosesu su 30 do 35 posto veći nego u ostatku godine - ističe Rogović, dodajući kako je prednost njihovog outleta to što nije u zagušljivom prostoru shoping centra, već kupci ulaze iz kućice u kućicu.

Prvo pravilo outleta

Denis Čupić, predsjednik HUP - Udruge developera i direktor tvrtke FO Development, objašnjava kako je Ikea shvatila da je hrvatsko tržište malo i prezasićeno, pa su odustali od planiranog Ikeinog shoping centra i odlučili se na zamjenski projekt pod imenom Croatian designer centar.

- Jasno je da je inicijalna ideja stvoriti megaregionalni outlet centar po uzoru na Parndorf ili Noventu, no kroz koncept i ponudu brendova, kao i tipologiju trgovina, pa će sam centar biti vrlo usporediv s postojećim Rosesom, koji ulazi u borbu s etabliranom lokacijom, kao i jačom sinergijskom pričom, što privlači obiteljske posjetitelje na dnevni izlet u Hrvatsko zagorje nasuprot šoping dana u Ikei s kupnjom u outlet centru – kaže Čupić.

[caption id="attachment_288224" align="aligncenter" width="750"] Denis Čupić[/caption]

Ističe kako je prvo pravilo outleta definitivno lokacija, a Hrvatska iako idealno prostorno pozicionirana, s desetinama tisuća turista dnevno u sezoni, nije do sada uspjela postati domaćin jednog pravog outlet centra. O lokaciji ovisi ponuda i ugled outleta. Najveći je izazov privući atraktivne brandove. Čupić napominje razliku između factory outleta, tvorničkog dućana u koji roba dolazi direktno iz tvornice određenog brenda i trgovine vlasnika brenda u koju odmah ide roba s krajem sezone.

- Slabije lokacije privlače tek tzv.fashion outlet trgovine koje su redovno trgovine distributera ili franšizera, a ovise o jačini redovnog tržišta i imaju ograničenu moć privlačenja kupaca. Sama lokacija svojom atraktivnošću privlači brandove koji onda privlače kupce. Outlet nije tip trgovine koja privlači “convenience” kupce koji usputno dođu obaviti shopping, nego kupce koji ciljano dolaze u outlet, pa je vrlo bitna ponuda okolice jer kupci u outlet redovno putuju u krug između 600 do 800 kilometara i redovno to putovanje kombiniraju kao turističko putovanje zajedno sa shoppingom u outlet. Upravo ovo je ključ uspjeha outlet u okolici Venecije Noventa di PIave i Palmanove, kao i outleta u Parndorfu – objašnjava Čupić.

Kaže kako Hrvatska još uvijek nema lokaciju koja ima cjelogodišnju magnetnu snagu sposobnu privuči kritičan broj pravih outlet trgovina. To bi trebala biti lokacija uz jaki turistički grad, s razvijenom okolicom i odlično prometno povezan s ostatkom države. S druge strane, turisti u Hrvatskoj uglavnom ne ostavljaju jedan dan za shoping, već im je to alternativa na kišni dan. Čupić drži da će i Ikea outlet u Rugvici također biti outlet ograničenog dosega za Zagreb i okolicu koji će ponešto prodrijeti u Slavoniju, te da će realno obuhvatiti krug od 150 kilometara. Smatra kako će prave ljubiteljice mode i povoljnih dizajnerskih komada i dalje ići u Beč ili Veneciju.

13. srpanj 2024 05:47