Aktualno
StoryEditor

Zašto su vozači javnog prijevoza najavili obustavu prometa početkom školske godine

23. Srpanj 2019.

Vozači su poslali signal javnosti i vladi da svrnu pozornost na njih i nered koji je nastao u javnom linijskom prijevozu putnika autobusima. Nepravde i neuređeno tržište dopuštaju rad nelojalnoj konkurenciji koja će, kako tvrde, otjerati i ovo malo vozača što je preostalo u Hrvatskoj. Sindikat prometa i veza Hrvatske (SPIVH), Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske (USVPRH) i Udruga hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) zaprijetili su da će, ako uskoro ne dođe do nekih vidljivijih pomaka vlasti po pitanju rješavanja njihovih problema, napraviti prosvjed upozorenja te obustaviti javni prijevoz početkom školske godine. Ako ni tada njihov postupak ne potakne vlast na promjene, najavljuju potpunu obustavu javnog prijevoza.

Njihovo priopćenje koje supotpisuju predsjednik USVPRH Anto Jelić i predsjednik SPIVH Stjepan Lisičak prenosimo u potpunosti:

Obraćamo se Vama i hrvatskoj javnosti u ime 7 000 radnika prije svega vozača autobusa i većim djelom naših članova, zaposlenika u javno linijskom prijevozu putnika autobusima, koji rade u 26 tvrtki, a u svezi sadašnje situacije i alarmantnog stanja i nereda u javnom linijskom prijevozu putnika autobusima. Naime zadnjih dvadesetak godina Hrvatski javni linijski prijevoznici, a ujedno i mi njihovi zaposlenici prolaze teške situacije i nepravde koje im se rade prije svega zato što nisu postojala jasna pravila i zakoni, niti je bilo uređeno tržište Republike Hrvatske u prijevozu putnika.

Zanimanja kao što su vozač autobusa, automehaničar su postala deficitarna zanimanja iz razloga velikog iseljavanja, napuštanja domaćih tvrtki i države samo zbog egzistencijalnih razloga. Uništavanje tržišta dovelo je do niskih plaća i primanja koja kreću između 3 500 i 5 500 kn neto, a kako se radi o teškim i odgovornim poslovima zanimanje za ta radna mjesta ne postoji. Tu napominjemo da mnoge tvrtke prije svega okupljene oko platforme Flixbus ne plaćaju doprinose, poreze, isplaćuju dnevnici iznad neoporezivih iznosa niti plaćaju beneficirani radni staž i tako rade nelojalnu konkurenciju (primjerci dostavljeni ministarstvu gospodarstva i ministarstvu prometa do danas bez odgovora i reakcije).

Republika Hrvatska je zaštitila Jadroliniju i domaće prijevoznike u pomorskom prijevozu putnika i vozila između kopna i otoka i njihove radnike dugogodišnjom koncesijom, od stranih i ostalih prijevoznika. Nije ih izložila natječajima nego priznala im povijesna prava i osigurala im subvencije da bi zadržali domaće radnike i mornare i dala vremena za prilagodbu. Republika Hrvatska je HŽ putnički prijevoz također zaštitila kako tvrtku tako i zaposlenike s dugogodišnjom koncesijom i subvencijama, priznala im stečena prava, nije ih izložila tržištu nego dala vremena za prilagodbu.

Republika Hrvatska je Hrvatske javno linijske prijevoznike ostavila je na milost i nemilost surovoj hrvatskoj stvarnosti, čekajući valjda do i ovo malo zaposlenika prije svega vozača autobusa odseli u inozemstvo pa da se tvrtke pogase.

Više od 10 godina čeka se da se primjeni uredba EU kojom se regulira javni prijevoz putnika autobusima i sada kad je donesen Zakon o prijevozu u cestovnom prometu koji garantira stečena prava prijevoznicima, automatski i određenu sigurnost radnih mjesta, kad je Pravilnik o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu prošao e-savjetovanje pojavljuju se razne strukture, prije svega političke i s njima povezane interesno, koje žele urušiti i ovo malo reda što je ostalo, mi nećemo dozvoliti da budemo žrtva nerada i nerada onih koji su mjerodavni i nadležni da urede sustav.

Pitamo Vas Predsjedniče vlade RH i sve Vaše ministre zašto su kapetani, mornari i ostali radnici na trajektima, brodovima i katamaranima, te radnici na željeznici, strojovođe, kondukteri, prodavači karata u povlaštenom položaju u odnosu na naše radnike, vozače autobusa, automehaničare, prodavače karata i sve ostale koji svaki dan predano rade kako bi povezali cijelu državu, kako bi sva djeca došla u školu, svi studenti na fakultete, svi stanovnici iz zabačenih krajeva do doktora i ostalih potreba.

Zašto se radi DISKRIMINACIJA hrvatskih radnika i stanovnika?

Kako je moguće da se ugasi jedna djelatnost i da hrvatski krajevi još više opuste, da hrvatska sela (gdje uglavnom mi održavamo linije van svake ekonomske osnove) ostanu bez javnoga prijevoza mi očito vidimo bolje od vas što se dešava na terenu i u stvarnome životu, a to je da ljudi odlaze iz države. Zašto su države EU koje su nama u okruženju, prije svega Slovenija, Austrija, Njemačka, javno linijski prijevoz putnika autobusima uredile sukladno uredbi EU. Slovenija uredbu EU primjenjuje već 14 godina i svi naši vozači i ostali radnici koji žive u pograničnim mjestima odlaze u dnevnim migracijama voziti autobuse u Sloveniju.

Poštovani predsjedniče vlade i poštovani ministri, molimo Vas da nam odgovorite na gore postavljena pitanja, u protivnom hrvatski vozači autobusa i njihovi kolege zaposlenici će biti primorani da preko svojih udruga sindikata najave obustave rada, najprije kao upozorenje, a kasnije kao kompletna obustava rada, radi se oko 80 % javnog prijevoza putnika. Želimo isti status kao i svi zaposlenici Hrvatskih željeznica putnički prijevoz, kao svi zaposlenici Jadrolinije i ostalih pomorskih prijevoznika putnika, želimo uvođenje reda u javni linijski prijevoz putnika autobusima, želimo odmah primjenu uredbe EU, želimo granski kolektivni ugovor, da svi rade pod istim uvjetima, a ne da se pojedinci iživljavaju na nama i našim tvrtkama. Bez istih prava i istih statusa niti mi niti naše tvrtke nemaju budućnost, čiji je to interes? 

25. studeni 2024 01:13