
Trgovinski sukob sa SAD-om ostavlja vidljive posljedice na globalnom gospodarstvu, posebice na sektore turizma i zrakoplovstva. Prema najnovijoj analizi kreditnog osiguranja ACREDIA, u suradnji s Allianz Tradeom, nedavno uvedene američke carine dovode do pada potražnje za zračnim prometom, rasta operativnih troškova te uskih grla u proizvodnji zrakoplova.
– Svjedočimo osjetljivoj lančanoj reakciji. Nove carine značajno poskupljuju cijene zrakoplova i njihovih dijelova, dok istovremeno politička neizvjesnost smanjuje interes za putovanja – izjavio je Michael Kolb, član uprave Acredia.
Pad potražnje
Broj turista iz zapadne Europe koji su posjetili SAD u ožujku 2025. pao je za 17 posto u odnosu na prethodnu godinu – prema podacima Nacionalnog ureda za putovanja i turizam (NTTO), broj njemačkih putnika smanjen je za čak 28 posto, a španjolskih za 25 posto.
Sjedinjene Američke Države tradicionalno su jedno od tri najvažnija odredišta u međunarodnom turizmu, ali i u zračnom prometu. Ovisnost o poslovanju s američkim tržištem stoga je izrazito visoka. No, oslabljena potražnja sada je itekako vidljiva: prosječna popunjenost sjedala na transatlantskim letovima pala je s 84 na 78 posto od početka godine. Posebno je bolan udarac pad potražnje za dugolinijskim letovima prema SAD-u, koji su za mnoge aviokompanije među najprofitabilnijima.
Europske aviokompanije u stabilnijoj poziciji
– Izgledi za europske aviokompanije su, unatoč svim izazovima, relativno dobri. Zahvaljujući znatno nižim cijenama kerozina i stabilnijim maržama, za 2025. godinu očekujemo prosječan rast prihoda od otprilike 10 posto – rekao je Kolb.
Ipak, aviokompanije se suočavaju s problemima vezanim uz kapacitete i rast cijena zrakoplova. Potražnja za novim zrakoplovima na globalnoj razini ostaje visoka, dok proizvodnja i dalje trpi dugoročne posljedice pandemije. Krajem 2024. godine globalna lista narudžbi dostigla je rekordnih 17.000 zrakoplova, a rokovi isporuke, osobito za kratke i duge relacije znatno su se produljili. Prema industrijskim prognozama, cijene zrakoplova mogle bi porasti i do 20 posto do 2030. godine.
– Nakon pandemijskog zastoja, zrakoplovna industrija se u posljednje vrijeme ponovno stabilizirala. No aktualna gospodarska kretanja naglo usporavaju taj oporavak. Poseban izazov za mnoge avioprijevoznike predstavljaju rast cijena zrakoplova i ograničeni proizvodni kapaciteti, što otežava ulaganja i strateško planiranje – izjavio je Kolb.
Procjena rizika kao strateški alat
– U gospodarski napetim vremenima još je važnije temeljiti poslovne odnose na pouzdanim informacijama. Tvrtkama se preporučuje da pravodobno provjere potencijalne partnere ili klijente. Kao vodeći osiguravatelj potraživanja, u tome pružamo podršku kroz pouzdanu procjenu kreditne sposobnosti, analize tržišta i jasnu procjenu ekonomskih rizika – zaključio je Kolb.