Financije
StoryEditor

Novi život prikupljenoga kapitala: Većina višestruko sretna, manjina očekivala više

17. Prosinac 2023.
privlačenje kapitala, investicije, kapital, novci, magnet
Novac koji su startupovi prikupili iz fondova rizičnoga kapitala crowdinvestingom, bootstrappingom, uz pomoć poslovnih anđela… završio je mahom u novim proizvodima i marketinškim kampanjama

Oko milijun eura investicija prikupio je u posljednje četiri godine startup Miret, čiji su osnivači Domagoj i Hrvoje Boljar, koji proizvodi biorazgradive tenisice. Bez investicija koje su dobili s pomoću akceleratora, crowfunding-kampanja i fonda rizičnoga kapitala bio bi im otežan razvoj proizvoda i izlazak na tržište.

– Naša prva, uvjetno rečeno, investicija bila je zapravo nepovratna potpora s pomoću akceleratora CleanTech 2019. koji je provodio ZICER. Riječ je bila o programu Europskog instituta za tehnologiju koji podržava projekte koji pozitivno utječu na klimu i okoliš kakav je naš. To je započelo cijelu priču – objašnjava Domagoj Boljar.

Iskušani svi izvori

Prema njegovim riječima, jedan od ciljeva tog projekta bio je pokušaj privlačenja investicija te se u isto vrijeme Miret prijavio na fond rizičnoga kapitala Fil Rouge Capital i u prvoj rundi dobio 50.000 eura.

– Te dvije prve investicije omogućile su da završimo razvoj proizvoda. Nakon toga pripremili smo se za izlazak na tržište s pomoću crowfunding-platforme Kickstarter, koju smo lansirali u proljeće 2020. i s pomoću koje smo prikupili prednarudžbi od 70.000 dolara od više od 500 podržavatelja diljem svijeta. To pokazuje da nam je svaka ta mala investicija omogućila iskorak ili završetak razvoja proizvoda ili izlazak na tržište i testiranje svog proizvoda na tržištu. Nakon tog uspješnoga Kickstartera pokazali smo investitorima da postoji interes na tržištu i da smo u stanju napraviti taj iskorak od razvoja proizvoda prema prodaji – objašnjava Boljar.

To je rezultiralo dodatnom investicijom fonda Fil Rouge Capital u iznosu od 250.000 eura, s pomoću koje je Miret izgradio i proširio tim te pojačao marketinške i proizvodne kapacitete.

Iz nekih zvučnih investicijskih poslova posljednjih godina nastale su velike stvari. Ima i onih koje su urodile iskustvima iz kojih se uči

– Ponovno smo postigli rezultate koji su nam omogućili nove investicije i koje smo završili u proljeće 2022. godine. Preko platforme za grupno investiranje Funderbeam, u suvlasništvu Zagrebačke burze, od 212 pojedinačnih investitora prikupili smo iznos od 473.000 eura. Tad je i Fil Rouge Capital odlučio treći put sudjelovati, s dodatnih 170.000 eura. Kada se sve zbroji, riječ je o ukupnom iznosu od milijun eura investicija što u suvlasništvo, a što u sklopu potpora koje je Miret dosad primio. Možemo reći da je svaka investicija bila ključna da se Miret digne na neku novu razinu prodajno, marketinški i razvojno – ističe Boljar.

Dodaje da su u Miretu ekološku i okolišnu komponentnu uvijek pokušavali nadopuniti društvenom te im je jako važno da ljudi koji ih podupiru mogu sudjelovati u razvoju projekta.

– Investiranje s pomoću Kickstartera pomoglo nam je izaći na tržište, a putem Funderbeama omogućili smo ljudima koji su strastveni u vezi s projektom da postanu njegovi suvlasnici u vrlo ranoj fazi. Vrlo rano dobili smo i investiciju od poslovnih anđela, mali iznos, ali je došla u jako osjetljivoj fazi i mnogo nam je pomogla – napominje Boljar, ističući da je Miret prikupio sredstva crowfundingom i crowdinvestingom, od venture capital-fonda te poslovnih anđela, akceleratora i inkubatora, svega onoga što čini dio ekosustava za startupove u ranoj fazi razvoja.

Osigurana stabilnost

Najveći investitor u startup Orqa, koji proizvodi naočale za upravljanje dronovima, mađarski je VC fond Day One Capital te uz njega nekolicina stranih i domaćih investitora anđela.

– Od osnivanja tvrtke 2018. investitori su kupili poslovne udjele u iznosu nešto manjem od dva milijuna eura. Zadnju rundu financiranja Orqa je imala 2021., a snažan rast prihoda nastavili smo i tijekom 2023. te očekujemo rekordne prihode i profit. Dokapitalizacija tvrtke osigurala je financijsku stabilnost i pomogla s kapitalnim ulaganjima u razvoj i plasman novih proizvoda na globalna tržišta – objašnjava Ivan Jelušić, CSO i suosnivač Orqe.

Prema riječima Marina Trošelja, direktora startupa Stemi koji proizvodi edukativne robote koji pomažu učenicima samostalno napraviti i isprogramirati svojeg hexapod-robota, Stemi je u pree-seed rundi prikupio 700.000 eura investicije, od čega 309.000 eura crowdinvesting-kampanjom na Funderbeamu, u što je investiralo 216 ljudi, a ostatak su investirali Infobip i Damir Sabol.

– Zahvaljujući investiciji Stemi svake godine ostvaruje rast više od sto posto, tako da smo prihode povećali više od deset puta. Što se tiče tržišta, s našim proizvodima zahvatili smo 800 škola u Americi, Europi i Aziji. Primjerice, u Hrvatskoj sad već radimo u više od 50 posto škola. Projekt STEMwave koji smo pilotirali u Hrvatskoj proširio se na područje BiH i SAD-a te je prerastao u globalni pokret stvaranja škola budućnosti – navodi Trošelj.

Osim biorazgradivih tenisica, naočala za upravljanje dronovima i robota Stemi, svjetsko tržište dobro je prihvatilo i modularni radni stol Modulos, proizvod Modulos sustava namještaja. Kreirao ga Matej Grozdanović, vlasnik tvrtke koja izrađuje personalizirani namještaj s dodanom vrijednošću. U razvoj poslovanja Grozdanović je, osim svojega novca, uložio i onaj prikupljen crowdfunding-kampanjom na Kickstarteru.

– U Modulosu nikada nismo tražili novac od vanjskog investitora. Sve je financirano isključivo privatnim kapitalom koji sam ulagao kao osnivač, pretprodajom s pomoću crowdfunding-kampanje, EU sredstvima u jednom projektu te poticajima Grada Zagreba nakon osvajanja natjecanja ‘Startup Factory‘ 2017. godine. Novac se ulagao u razvoj proizvoda, plasman na vanjska tržišta online marketingom te u proizvode kao što su aktualni primarni proizvod Conform Desk, ali i testiranje drugih tipova proizvoda kao što je stolić za biljke Botanical te suradnju u razvoju proizvoda i izradi prototipa za dječji namještaj s dizajnericom Marijom Gradečak – nabraja Grozdanović.

Komplicirani ljudi

Prema njegovim riječima, što se tiče rezultata, ciljevi su ostvareni na marketinškom polju i osvještavanju tržišta o proizvodu, ali problemi su nastali u proizvodnom procesu. Cijene materijala drastično su skočile, proizvodni proces bio je zahtjevan i skup i zbog opreme kakvu zahtijeva postojala je ovisnost o vanjskim suradnicima, što je bilo komplicirano zbog činjenice da količine proizvoda nisu dovoljno velike, pa je bilo iznimno važno naći kvalitetne suradnike koji bi bili spremni izaći ususret.

– Modularni stol na kraju smo prodali i poslali diljem svijeta od SAD-a sve do Australije, ali promijenile su se cijene transporta te su se prilikom njega dogodila i oštećenja. Razvijen je i proizvod koji je nasljednik modularnog stola Modulos – Conform Desk, koji je trebao dati kupcima gotovo sve značajke koje su im se sviđale kod koncepta modularnog stola, uz jednostavniji i povoljniji proces proizvodnje. Nažalost, kod njega sam zbog problema u transportu (dostava do vrata kupca, primjerice u Njemačkoj) zasad prisiljen zaustaviti prodaju u inozemstvu, ali dosta se dobro prodaje u Hrvatskoj i povratne informacije kupaca su pozitivne – napominje Grozdanović, koji trenutačno razvija nove proizvode koji bi zahtjevnosti proizvodnje i transporta, kao i konceptom više odgovarali budućim strateškim planovima za tvrtku.

10 tisuća eura najmanje su investicije napravljene putem akceleratorskog programa iz fonda Fil Rouge Capital. Neke od najvećih pojedinačnih rundi investicija tog fonda otišle su u Oradian – ​milijun i pol eura, te po milijun eura u Native Teams i GameBoost

To su samo neki od hrvatskih startupova i tvrtki u koje su uložili investitori u sklopu različitih kampanja. Primjerice, fond Fil Rouge Capital je od ljeta 2019. investirao u 143 kompanije.

Prema riječima Stevice Kuharskog, principala Fil Rouge Capitala, najmanje investicije napravljene su u sklopu akceleratorskog programa i iznose 10.000 ili 50.000 eura i kroz njega je prošlo više od 100 kompanija. No neke od najvećih pojedinačnih rundi investicija su milijun i pol eura u Oradian, milijun eura u Native Teams i milijun eura u GameBoost.

– Iznos investicije određuje i njihovu namjenu. Iznos manji od 200.000 eura služi za lansiranje proizvoda i traženje product-market-fita, a konačni cilj je pokazatelj mogućnosti za ubrzani rast. Iznos veći od 200.000 eura investira se u kompanije koje već imaju product-market-fit i služe za potporu ubrzanog rasta gdje se cilja na 20 – 40 posto rasta prihoda iz mjeseca u mjesec – objašnjava Kuharski te dodaje da su spomenuti Oradian, Native Teams i GameBoost nakon investicija Fil Rouge Capitala nastavili ubrzano rasti i širiti se u globalnim razmjerima. 

28. travanj 2024 03:22