Ocjene i procjene (financijskog) sustava

Znamo kolike su nam penzije, ali znaju i oni koji sastavljaju rejtinge

Najnovije globalne analize kažu da je prema mirovinskom sustavu Hrvatska bolja od Kine, SAD-a, Ujedinjenih Arapskih Emirata

Nakon mnogih godina u kojima su domaću opću i ekonomsku javnost pogađali izvještaji o slabom pozicioniranju po raznim međunarodnim ljestvicama koje rangiraju ukupno gospodarstvo ili neke njegove aspekte, u posljednje vrijeme svjedoci smo priljeva drukčijih vijesti. Premda i dalje sa zdravim skepticizmom i opreznim zadovoljstvom dočekujemo novosti o solidnome ili sve boljem kreditnom rejtingu koji nam dodjeljuju poznate agencije Fitch, Moody's i S&P, počeli su pristizati i izvještaji o dobrim pozicijama i napretku Hrvatske prema drugim pokazateljima snage društva i gospodarstva. Među posljednjima je istraživanje Mercer CFA Institutea, koji proučava nacionalne mirovinske sustave u svijetu, prema kojem je Hrvatska lani pretekla i neke uglednije zemlje, poput Austrije, Italije, Španjolske, Kine i Amerike, a pritom je i prilično blizu u poretku prišla Kanadi, Novom Zelandu, Irskoj, Belgiji i Njemačkoj.

Šok i nevjerica

Za one među nama koji nešto dulje pamte takvi se rezultati dočekuju s blagom nevjericom, posebno kad je posrijedi mirovinski sustav, koji je CFA Mercer općenito ocijenio kao sustav čvrste strukture, s mnogo dobrih značajki, ali i prostorom za poboljšanje koji ga razlikuje od sustava s ocjenom A. Kakva čvrsta struktura? Znamo gdje živimo, znamo kakva nam je država i koliko ne ispunjava naša očekivanja, znamo kolike su nam penzije. Znamo mi sebe, pusti ti nas!

21. mjesto u svijetu zauzima Hrvatska prema globalnome mirovinskom indeksu za 2024. koji je objavio Mercer CFA Institute promatrajući 48 zemalja. Dobila je 67,2 od mogućih 100 bodova

No iza tih rejtinga ipak stoje neki konkretniji pokazatelji i metodologije, pa je vrijedno upoznati se s njima. Najkraće rečeno, metodologije međunarodnih ocjenjivačkih kuća pokazuju da mjerljivi pokazatelji poput javnih financija, integriteta i provedbe reformi dovoljno napreduju da se državni ekonomski rejtinzi poboljšavaju ili barem zadržavaju stabilnima.

U pozadini rejtinga Mercer CFA Institutea, koji provodi najopsežniju globalnu analizu mirovinskih sustava u koju je uključio 48 zemalja i dvije trećine svjetske populacije, tri su ključna indeksa na temelju kojih se računaju ocjena i poredak. U indeksu adekvatnosti mjere se razina prihoda koju osigurava mirovinski sustav te neto stope zamjene mirovine na različitim razinama dohotka, a i razina porasta imovine, vlasništva nad nekretninama, štednje i drugih oblika prihoda, kao i utjecaj razvoda na podjelu imovine. Indeks održivosti Mercer CFA Institutea analizira različite pokazatelje vjerojatnosti da će postojeći sustav moći pružati povlastice u budućnosti, što uključuje i projekcije razmjera zaposlenika i umirovljenika u svakoj od zemalja te demografske trendove, javne izdatke, državni dug i prognoze ekonomskog rasta. Indeks integriteta ocjenjuje pak usklađenost zakonskih propisa sa standardima transparentnosti upravljanja i funkcioniranja sustava, osobito privatnu komponentu. Pri ocjenjivanju pojedine zemlje adekvatnost nosi 40 posto ukupne ocjene, održivost 35 posto, a ostatak otpada na integritet.

Iznad prosjeka

Hrvatska je u analizi CFA Mercer Institutea u svakom segmentu ocjene bila iznad prosjeka, a posebno je bila dobra u indeksu održivosti. Ukupno je postigla 67,2 boda i napredovala je u odnosu na 2023. za 4,9 bodova, ponajprije zbog novih podataka o neto stopi zamjene mirovina koji su postali dostupni tom institutu zbog procesa pristupa OECD-u. Ocjena se u budućnosti može poboljšati, preporučuje CFA Mercer Institute, povećanjem minimalne razine potpore za najsiromašnije starije osobe, razine financiranih doprinosa u privatnim mirovinskim planovima i stope sudjelovanja radne snage, posebno u starijim dobnim skupinama, te uvođenjem aranžmana za zaštitu interesa obiju strana u slučaju razvoda.

Dok rejtinzi rastu kako se prati održavanje dobrog upravljanja javnim dugom, kao, primjerice, u slučaju Hrvatske, padaju nakon financijskih ili dužničkih kriza koje zahvate pojedinu zemlju ili skupinu zemalja

Postignuti rezultat Hrvatsku je postavio više od nekih zemalja za koje bi prosječni promatrač očekivao da imaju bolji mirovinski sustav. Kina je, recimo, u analizi CFA Mercera postigla samo 56,5 bodova zbog nedovoljne individualne štednje i demografskih izazova povezanih s rapidnim starenjem populacije. SAD je ubilježio pad s 63 boda iz 2023. na 60,4 boda u mjerenju za 2024. jer su nesigurnost budućeg financiranja programa Social Security ​i visoke stope predumirovljenog povlačenja sredstava prouzročile pad u kategorijama održivosti i integriteta. Ujedinjeni Arapski Emirati, primjerice, zabilježili su bolju adekvatnost sustava od Hrvatske, ali ukupan im je rezultat manji zbog zbog demografskih trendova i ovisnosti o naftnim prihodima. Italija je zaostala jako za Hrvatskom u svim segmentima, pa tako i ukupnom ocjenom od 55,4 boda, također zbog iznimno loših demografskih trendova, ali i visokoga javnog duga koji ugrožava isplatu dostojnih mirovina u budućnosti.

Najpopularniji pokazatelj

O. K., neće se nitko buniti zbog dobrih ocjena mirovinskog sustava; ni u školi se nitko nije bunio kad bi nastavnik bio velikodušan i onda kad rezultat nije bio dokraja zaslužen znanjem. No drugi rejtinzi također podupiru te recentne ocjene mirovinskog sustava, recimo tzv. suvereni kreditni rejting ili kreditni rejting suverena. Riječ je o rejtinzima koji su nam najbolje poznati jer se o njima najopširnije izvještava. O njima ovise kamatne stope za sve u nekoj državi i privlačnost pojedine zemlje kao investicijskog odredišta, a njima se mjeri sposobnost pojedine vlade da otplati ili smanji državni dug, što je, razumljivo, odličan pokazatelj sigurnosti ulaganja i ekonomskog zdravlja nacije.

Kriteriji ocjenjivanja

Pri ocjenjivanju Moody's, primjerice, uz druge pokazatelje ponajprije promatra ekonomsku, institucionalnu i fiskalnu snagu pojedine zemlje, ali i podložnost rizičnim događajima. Pritom analizira tempo rasta, konkurentnost gospodarstva i mogućnost provedbe reformi. S&P pri ocjeni kreditnog rejtinga analizira institucionalni kapacitet za provedbu politika, BDP po stanovniku, poreznu bazu, fiskalnu fleksibilnost i učinkovitost, monetarni sustav, ekonomsku raznovrsnost, perspektive rasta i okružje. Fitch pak uz niz uobičajenih makroekonomskih indikatora posebno promatra političke, poput političke stabilnosti, makroekonomske vjerodostojnosti, fiskalne strukture i izloženosti vanjskom financiranju, te ih uparuje i ocjenjuje. O potonjima ovisi razina plusova ili minusa u njegovoj ocjeni, a o prethodnima kvaliteta ocjene (od AAA do CCC).

Kao što smo na početku primijetili, Hrvatska se uspjela izvući iz špekulativnih kategorija ocjena kreditnog rejtinga, koje su uza znatne dobitke prijetile i mnogo većim gubicima, te se posljednjih nekoliko godina pozicionirala među bolje i stabilnije zemlje. Zajednički su nazivnik tih ocjena kontrola javnoga duga, članstvo u eurozoni i poboljšanje drugih makroekonomskih pokazatelja zbog snažnog priljeva europskih sredstava. Međutim, ne treba nikad zaboraviti da su ti rejtinzi, pa i svi slični, samo tumačenje zatečenoga stanja i da ne upozoravaju na moguće skorašnje ili aktualne rizike.

Jednostavno, suvereni kreditni rejting i drugi prateći posebni rejtinzi, poput rejtinga mirovinskog sustava, pokazatelji su nedavne prošlosti i uglavnom prikazuju financijske i fiskalne parametre koje biraju i računaju sami subjekti koje se ocjenjuje. Dok rejtinzi rastu kako se prati održavanje dobrog upravljanja javnim dugom, kao, primjerice, u slučaju Hrvatske, padaju nakon financijskih ili dužničkih kriza koje zahvate pojedinu zemlju ili skupinu zemalja. Dakle, mijenjaju se kad su teškoće ili napredak očiti, a ne signaliziraju ih. Svejedno, ne treba ih olako shvatiti jer utječu na dojam investitora, trošak zaduživanja i pristup kapitalu. Oni koji prate te rejtinge, barataju istim podacima kao i oni koji ih analiziraju, ali i oni koji te podatke registriraju za daljnju upotrebu. Nitko nema bolje informacije. 

Nuno Fernandes, predsjednik Odbora za reviziju Europske investicijske banke

NUNO FERNANDES, PREDSJEDNIK ODBORA ZA REVIZIJU EUROPSKE INVESTICIJSKE BANKE: Fiskalna disciplina razlog je poboljšanja hrvatskoga kreditnog rejtinga

 

Na nedavnome zatvorenom skupu Invera Equity Partnersa na kojem su se predstavljali dosadašnji rezultati fonda i razmatrao interes investitora za novi fond gostovao je Nuno Fernandes, predsjednik Odbora za reviziju Europske investicijske banke, profesor financija na IESE Business Schoolu i glavni partner u Odgers Berndtson Board Solutionsu. Imali smo priliku postaviti mu nekoliko pitanja.

Među najbolje su ocijenjenim mirovinskim sustavima zemlje sjeverne Europe. Koje su ključne strukturne razlike između tih sustava i onih u srednjoj ili istočnoj Europi?

– Održivost mirovinskog sustava u osnovi ovisi o tri stupa: doprinosima tijekom radnog vijeka, demografskim trendovima, posebice dobnoj strukturi, te mirovinskim obećanjima koja treba ispuniti u budućnosti. Ključan, ali katkad zanemaren, čimbenik jest uloga tržišta kapitala u pretvaranju današnje štednje u buduće mirovine. Mirovinske sustave s najboljim rezultatima, poput onih u Nizozemskoj, na Islandu i u Danskoj, izdvaja njihova institucionalna arhitektura. Sustavi su organizirani kao neovisne institucije, pod stručnim upravljanjem i s minimalnim političkim upletanjem.

Propisane su visoke stope doprinosa i široka uključenost radnika, što osigurava stabilan priljev sredstava. Najvažnije je da se oslanjaju na snažnu višestupanjsku strukturu: čvrst javni temelj dopunjuju obvezni profesionalni mirovinski fondovi i dobrovoljna privatna štednja. Također, te su zemlje na vrijeme provele potrebne korake. Provele su dugoročne reforme prije nego što su demografski pritisci dosegnuli vrhunac i znatno su ulagale u transparentnost i povjerenje javnosti.

Koliko su relevantne ocjene ESG-a za cjelokupnu procjenu stabilnosti i otpornosti financijskog sustava s obzirom na to da neke zemlje ne objavljuju potrebne podatke, a neke ih uopće ne prikupljaju?

– Ocjene ESG-a sve se češće upotrebljavaju za prepoznavanje dugoročnih strukturnih rizika koji mogu utjecati na otpornost financijskog sustava, poput izloženosti klimatskim promjenama, društvene nejednakosti ili institucionalne slabosti. One pružaju korisne dodatne uvide u nefinancijske rizike koje tradicionalne ocjene katkad mogu zanemariti. Međutim, ocjene ESG-a znatno variraju u metodologiji, opsegu i ponderiranju. Najbolje ih je tumačiti kao komplementarne alate, a ne kao zamjenu za tradicionalnu fiskalnu i makroekonomsku analizu.

Što je najviše pridonijelo poboljšanju međunarodnoga kreditnog rejtinga Hrvatske?

– Unaprjeđenje Hrvatske u A-kategoriju kreditnog rejtinga prije svega je priznanje za njezinu snažnu fiskalnu disciplinu. Vlada je uspjela ostvariti iznenađujući preokret nakon fiskalnoga šoka izazvanoga pandemijom, pri čemu je udio javnoga duga pao na 57 posto BDP-a 2024. – gotovo trideset postotnih bodova niže u odnosu na vrhunac iz 2020. Drugi su čimbenik unaprjeđenja strukturne reforme i ulaganja provedena u sklopu Nacionalnoga plana oporavka i otpornosti. Istodobno se očekuju strateška ulaganja, osobito u energetiku i regionalnu integraciju, kao jačanje gospodarske otpornosti. Na kraju, članstvo Hrvatske u eurozoni i njezina institucionalna snaga imaju ključnu ulogu u osiguravanju makroekonomske stabilnosti. Ta institucionalna pouzdanost dodatno jača dugoročan kreditni profil Hrvatske.

Kako ocjenjujete metodologije koje S&P, Fitch i Moody's upotrebljavaju pri evaluaciji kreditnih rejtinga za zemlje poput Hrvatske?

– Za razliku od korporativnih rejtinga, u kojima veličina može pridonijeti diverzifikaciji i otpornosti, suvereni rejting obuhvaća temeljne pokazatelje zemlje. Male zemlje poput Luksemburga, Lihtenštajna, Danske i Švicarske imaju najviši rejting, AAA, što pokazuje da veličina nije ograničenje kad su temeljni pokazatelji snažni. Rejtinške agencije procjenjuju širok raspon varijabla: razine duga, fiskalnu disciplinu, gospodarski rast, kvalitetu upravljanja i vanjsku ranjivost. Nedavno unaprjeđenje Hrvatske to potvrđuje: ključno je bilo znatno i trajno smanjenje javnoga duga, provedba reformi koje potiču produktivnost te stabilan makroekonomski okvir. 

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju