Nakon što smo u šest prethodnih tjedana u Liderovom serijalu 'Hrvatski SWOT' objavljivali SWOT analize domaćih autora, na red je došao pogled iz stranog rakursa. Hrvatsku ekonomiju za Lider od danas analiziraju predstavnici asocijacija koje odražavaju političko, ali još više investitorsko raspoloženje stranih partnera.
Nije slučajno što je ovaj 'strani paket' analiza došao na red upravo sad. Naime, prošlog je tjedna svoju 'SWOT analizu' Hrvatske objavila agencija Moody's, podigavši kreditni rejting Hrvatske za jedan stupanj, na 'Ba1', što je korak do investicijskog. Druge dvije agencije, Standard&Poor's i Fitch, kreditni rejting Hrvatske drže na investicijskim razinama.
– Ovakve ocjene onih koji nas gledaju temeljito i strogo znače da smo na dobrom putu – rekao je premijer Andrej Plenković prošle subote komentirajući novu ocjenu Moody'sa. No taj put, sudeći prema analizama praktičnih investitora, još je dug. Vlast zbog njihovih brojnih primjedbi ne saziva izvanredne konferencije za novinare, premda bi trebala proglasiti svojevrsno izvanredno stanje zbog niza prepreka koje nabrajaju predstavnici stranih investitora.
Strani analitičari slažu se s Moody'som u vezi s blagotvornim djelovanjem stabilnosti tečaja ulaskom u tečajni mehanizam ERM 2 i približavanjem eurozoni te naglašavaju stabilnost financijskog sektora. Međutim, kao i njihovi prethodnici u ovome serijalu, otkrili su najveće slabosti hrvatske ekonomije. Ohrabruje što su sljedeća kategorija prema zastupljenosti odgovora – prilike. Na začelju su pak, zajedno, prijetnje (što je dobro), ali i snaga.
U dugom popisu slabosti strance najviše smeta neprovođenje reformi. To je i ocjena Ogniana Zlateva, voditelja Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj, s čijom analizom otvaramo pogled na hrvatsku ekonomiju iz stranog rakursa. Doduše, neprovođenje reformi može se pretvoriti u priliku kroz provođenje reformi, ali, kako tvrdi Zlatev, tek ako se novac EU pametno iskoristi i bude poticaj reformama.
Iz današnje SWOT analize izdvojili bismo posebno jednu priliku koju je uočio Zlatev – ekološko brendiranje Hrvatske na EU tržištu.