Hrvatska
StoryEditor

[Poslovni putopis] Eksplozija potražnje za pulskim električnim i hibridnim brodskim motorima Branimira Ružojčića

25. Siječanj 2022.
Branimir Ružojčić Tema

Pulska tvrtka Tema, premda postoji još od 1989. godine, ogroman porast potražnje za njihovim proizvodima bilježi tek unatrag dvije godine. U jednoj od mnogih ispražnjenih hala na koncesijskom području posrnulog brodogradilišta Uljanik, tvrtka koju je osnovao i danas njome upravlja doktor elektrotehničkih znanosti Branimir Ružojčić, proizvodi električne brodske motore. Usko je specijalizirana za proizvodnju električnih i hibridnih pogona za brodsku namjenu po vlastitom patentu, brodskih strojeva napravljenih da traju bez održavanja.

Nakon deset godina provedenih u Uljaniku, poslije toga i s iskustvom akademskog i znanstvenog rada na fakultetima sveučilišta od Zagreba do Padove i SAD-a, Branimir Ružojčić osnovao je vlastitu tvrtku s idejom povezivanja znanstvenih istraživanja sa inženjerskim iskustvom i ponude tržištu naprednih tehnoloških rješenja.

– Još osamdesetih godina prošloga stoljeća, u Jugoslaviji, odlazio sam u Ameriku i tamo sam vidio kako znanost prelazi u praksu. Tamo sam naučio da istraživanja koja kod nas završavaju objavljenim stručnim radom, ondje završavaju proizvodom. Osnovao sam firmu i s kolegama se bavio poslovima koji su od znanstvenih istraživanja dovodili do dokumentacije pravih proizvoda koje smo onda počeli nuditi po svijetu kao transfer tehnologije. Nakon toga vidjeli smo šansu da se neki od tih naših razvijenih proizvoda dovedu u proizvodnju – upućuje nas Ružojčić u pogonu Teme u početke svoje tvrtke u kojoj je on jedini vlasnik i na funkciji direktora.

Proizvodnju električnih i hibridnih brodskih pogona prema vlastitom patentu Tema je počela prije desetak godina i izvezla ih otad u mnoge zemlje. Izveze se čak 97 posto proizvodnje, a ona preostala tri posto strojevi su na gotovo svim električnim brodovima koji plove u Hrvatskoj. – Mi smo u svijetu dosta poznati. Na javnim nadmetanjima ostanemo uvijek s jednom ili dvije iste tvrtke i obično pobjeđuje ona s manjom cijenom. Naši proizvodi nisu jeftini, ne mogu ni biti jer je proizvodnja ručni rad i jer je u konstrukciju stroja uloženo puno truda kako bi mogao postići vrlo visoku efikasnost. Nismo u mogućnosti ići popravljati stroj na, recimo, Maldive. Nema tu mjesta za popravke ili intervencije. Stroj mora biti na takvoj razini da je vječan. Tako i reklamiramo naše sustave, da ne trebaju održavanje – govori Ružojčić.

Posljednje dvije godine tvrtka bilježi pravu eksploziju zahtjeva za njihovim strojevima, zbog čega Ružojčić zaključuje da nakon tri desetljeća prisutnosti na tržištu, odlična perspektiva za širenjem poslovanja postoji i da pravo vrijeme za Temu tek dolazi. Tvrtki koja danas zapošljava deset ljudi za stalno i angažira ih još tridesetak po ugovorima, ambicija za širenjem ne manjka. No, osim birokratiziranog sustava koji im otežava poslovanje i usporava planove, kod nas uobičajenih poteškoća sa pronalaskom dovoljno kvalitetne usko specijalizirane radne snage, osjete u Puli u kojoj ne postoji industrijska zona i problem manjka odgovarajućeg proizvodnog prostora.

– Za razliku od proizvodnje softvera gdje trebate imati znanje i laptop, proizvodnja električnih strojeva zahtijeva i znanje i velike investicije, najprije u razvoj, onda u jako skupe alate i u strojeve na koje ćete staviti te alate, a onda vam trebaju i prostor i ljudi koji znaju raditi na tim strojevima i mogu svladati sve specifičnosti ove proizvodnje – sumira Ružojčić problematiku vrlo specifične i zahtjevne proizvodnje u kojoj se sve radi ručno.

Za bolje poznavatelje tehnološke terminologije, recimo na kraju da električne i hibridne sustave za brodsku namjenu Tema proizvodi tehnologijom permanentnih magneta u propulzijskom sustavu brodova i da nude kompletan propulzijski sustav sa motorom i svim potrebnim komponentama. Osim da su izuzeto pouzdani i da ne trebaju održavanje reklamiraju ih da su nečujni, bez vibracija, ekološki i da impresivno štede energiju.

Sutra - Poslovna scena ostatka Istre: Kvaliteta života - poslovni adut uz bok turizmu

16. svibanj 2022 07:02