Prvi je dan škole, više od trideset pet tisuća učenika danas je prvi put u životu sjelo u školske klupe. Iako ih čeka svladavanje mnogo gradiva, stjecanje novih prijateljstava, možda i najvažnije što im obrazovanje može dati je niz vještina koje će im biti potrebne u svim segmentima života. World Economic Forum donosi korisnu listu vještina koje će se od današnjih učenika očekivati jednom kada stupe na tržište rada gdje bi dotad trebali dominirati 'zeleni' poslovi.
U zelenom gospodarstvu pojavit će se milijuni novih poslova, ali nastajanje novih radnih mjesta tek je dio jednadžbe. Ključno je razviti odgovarajuće vještine, piše WEF. Prema njihovu izvještaju Youth Recovery Plan 2021, gotovo polovica mladih smatra da nemaju potrebne vještine koje bi im jamčile kvalitetan posao u idućih pet do deset godina.
Potreba za 'zelenim vještinama' posebno je akutna u energetici. Procjenjuje se da će do 2050. biti otvoreno 400 tisuća novih radnih mjesta, od kojih će više od pola biti za zanimanja koja danas ne postoje - kaže Steve Holliday, predsjednik britanskog Instituta za energetiku. Dodaje da nove uloge podrazumijevaju digitalne vještine i umijeće upravljanja i analize podataka. Dakako, usvajanje novih vještina nije rezervirano samo za učenike, već i za postojeće kadrove koji će, predviđa se, morati na dodatna usavršavanja kako bi se mogli nositi s promjenama na radnim mjestima gdje se sve više koriste razne tehnologije. Prema McKinseyju, 375 milijuna ljudi diljem svijeta zbog automatizacije će do 2030. godine morati promijeniti zanimanje.
Usmjerimo se ipak na mlade, Program Ujedinjenih naroda za okoliš pomogao je u pisanju GEO-6 for Youth, digitalnog vodiča za održive karijere i vještine nužne u zelenim industrijama budućnosti. Evo šest glavnih kategorija i vještina za uspješne karijere budućnosti:
Znanost: Zeleno gospodatstvo budućnosti oslanjat će se na ljude s dubinskim poznavanjem znanosti. Ključne uloge imat će znanstvenici na području prirodnih znanosti kao što su biolozi, hidrolozi i biokemičari. Oni će nadzirati, upravljati i štititi prirodne resurse kao što su zemlja i vrijedne zalihe vode.
Arhitektura: Zgrade će postajati energetski učinkovitije, za njihovu gradnju te upravljanje bit će potrebno sve manje resursa. Arhitekti će planirati zgrade u skladu s okolišnim regulativama i zahtjevima klijenata za što više zelenih površina.
Zeleno inženjerstvo i tehnološke vještine: Učenici današnjice bit će zeleni inženjeri sutrašnjice, dizajnirat će i održavati solarne panele, vjetroelektrane, vozila s niskim emisijama plinova i druge proizvode zelenih tehnologija.
Poljoprivreda: Kako uzgoj životinja i hrane postaje održiviji, rast će i količina zelenih poslova u područjima kao što su organski uzgoj, urbana i precizna poljoprivreda. To uključuje korištenje podataka za mjerenje i poboljšavanje učinkovitosti u proizvodnji hrane.
Pravni stručnjaci za zaštitu okoliša: Njihov djelokrug bit će na razmeđi ljudskih i okolišnih prava. Koristit će pravna, društvena i povijesna znanja kako bi osigurali da čovječanstvo ne ponovi pogreške iz prošlosti koje su dovele do rasnih i društvenih nejednakosti, loših okolišnih uvjeta i zdravstvenih poteškoća.
Vještine upravljanja sustavima: Zelena ekonomija trebat će radnike koji mogu dizajnirati, upravljati i nadzirati široku paletu sustava. Njihov zadatak bit će procjenjivati indikatore učinkovitosti i nalaziti načine za optimizaciju i poboljšanje operativnih sustava. Od njih će se tražiti da poznaju makroekonomiju te uvode održivost u dugoročne infrastrukturne projekte.