Kada se art-videouradak od deset sekundi proda za 6,6 milijuna dolara, morate se zapitati što s ovim svijetom nije u redu. A što kada nakon toga saznate da se animacija 'mica mace' koja iz svoje pozadine ispucava dugu prodala za 590 tisuća dolara ili kad se sekvenca zakucavanja NBA zvijezde LeBrona Jamesa proda za 208 tisuća dolara, zasigurno vam se pojave upitnici iznad glave. Tko bi kupio sliku, animaciju ili kratku sekvencu zakucavanja na koš da bi to samo mogao imati u digitalnom obliku na svom laptopu, kada takvo što može s dva klika vidjeti bilo gdje na internetu.
To bi se mogli zapitati svi koji ne gledaju dovoljno daleko u budućnost, ali digitalna umjetnost gledana kroz neki budući VR mogla bi biti veoma zanimljiva. No, za one koji još uvijek žive u sadašnjosti, plaćati neki gif ili animaciju od nekog nazovimo ga online umjetnika još uvijek je prilično suludo. Uglavnom, sve nabrojeno može se staviti pod nazivnik NFT token ili nezamjenjivi token (engl. non-fungible tokens), koji su u posljednjih godinu dana doživjeli pravu renesansu i donijeli milijunsku zaradu 'suvremenim umjetnicima' i ulagačima u digitalnu umjetnost.
Slično kao ICO
Nezamjenjivi tokeni digitalna su imovina koja predstavlja širok raspon jedinstvenih materijalnih i nematerijalnih predmeta, od kolekcionarskih sportskih karata do virtualnih nekretnina, digitalnih tenisica, digitalnih memorabilija, animacija i slika.
– Nova je to era za umjetnike, razne artiste, digitalce i glazbenike koji mogu sada putem NFT tokena direktno prodavati svoje kreacije bez posrednika – kaže nam Boris Agatić, kriptoentuzijast i tech-poduzetnik. Objašnjava da je trenutačna priča s NFT-ima slična kao s ICO-om (initial coin offering) od prije par godina.
– To je relativno nova aplikacija na blokchainu Ethereum, koja je sada uzela maha, a koliko će taj zamah trajati nitko ne zna, ali da će hype splasnuti to je sigurno. Naravno da se neće svi umjetnici obogatiti na NFT-ima, ali sigurno će biti onih koji će zaraditi milijune – ističe Agatić.
Jedna od glavnih prednosti digitalnoga kolekcionarstva u odnosu na fizičko je da svaki NFT sadrži informacije koje ga čine različitim od bilo kojeg drugog NFT-a, što znači da je svaki jedinstven, a, za razliku od uobičajenih kriptovaluta, NFT-ovi se ne mogu izravno međusobno razmjenjivati. Također, budući da su svi NFT podaci pohranjeni na blockchainu putem pametnih ugovora, nijedan token se ne može uništiti, ukloniti ili replicirati.
NFT-ovi su postali iznimno popularni među kriptokorisnicima i tvrtkama zbog načina na koji su revolucionirali prostor kolekcionarstva, a od studenoga 2017. na NFT-ove je potrošeno ukupno 250 milijuna dolara i taj broj svakim danom samo raste. NFT tokeni su umjetnicima dali mogućnost da svoja djela prodaju u digitalnom obliku izravno svim potencijalnim kupcima, bez posrednika ili galerija, što im omogućuje zadržavanje znatno većeg dijela dobiti od prodaje umjetničkog djela. Autorski honorari također se mogu programirati u digitalna umjetnička djela tako da kreator prima postotak dobiti od prodaje svaki put kad se njegova umjetnička djela prodaju novom vlasniku.
Ako može kapetan Kirk...
Upravo je to napravio kapetan Kirk, tj. William Shatner, koji je prošle godine izdao 90 tisuća digitalnih kartica na kojima su prikazane razne njegove slike. Svaka je kartica na početku prodana za otprilike jedan dolar, a sada svakom novom preprodajom kapetan Kirk, tj. William Shatner u svoj džep spremi dio kolača. Na sličnu stvar se odlučio i sportaš, slavni NFL-ovac Rob Gronkowski, koji je izbacio sličice sa svojim likom, kao i nogometni klub Bayern München, koji je predstavio svoje igrače u NFT 'verziji' još u božićno doba potkraj 2019. i početkom 2020. godine.
– To je budućnost kolekcionarstva i jedna odlična stvar za umjetnike, koji su dobili neograničenu platformu za izlaganje svojih radova, od animacija, slika pa sve do glazbe – napominje Agatić.
A otkud NFT-ovima tako lude cijene – odgovor je jednostavan. Kao i u svemu, odnos ponude i potražnje je pokretač cijene i za digitalne stvari, a zbog trenutačno oskudne prirode NFT-ova i velike potražnje igrača, kolekcionara i investitora, ljudi su često spremni platiti mnogo novca za njih.
A to je iskoristila i umjetnica Grimes, možda poznatija kao bolja polovica Elona Muska, koja je svoja digitalna umjetnička djela prodala za šest milijuna dolara, ali i grupa Kings of Leon, koja je svoj novi album 'When you see yourself' prodala kao NFT za dva milijuna dolara. A tu je i nezaboravni Jack Dorsey, osnivač društvene mreže Twitter, koji putem NFT-a prodaje svoj prvi tvit 'just setting up my twtrr', kojemu se trenutačna cijena vrti oko 2,5 milijuna dolara. E, sad, hoće li u digitalnoj budućnosti netko htjeti vidjeti taj prvi tvit i zašto bi netko za njega platio 2,5 milijuna dolara, kada ga evo možete pročitati i u Lideru, piscu ovih redaka ostaje nedokučivo.
A da ne bi sve ostalo na digitalu i u online sferi, pobrinuo se dotični američki investitor, a možda i naše gore list Ivan Malpica, koji je nedavno na jednu od NFT tržnica uvrstio i dio nekretnine. Riječ je o pravoj kući u St. Louisu, koja vrijedi 138.000 američkih dolara, a njezin se NFT dio procjenjuje na 76.000 dolara.
Kako kupovati
Trenutačno glavna prepreka za mnoge koji se u ovaj NFT hype vlak žele uključiti je kompliciran sustav kupnje, ali i povezivanje digitalnoga umjetničkog djela s NFT tokenom. Za početak treba razmijeniti fiat valutu u kriptovalutu ether. Zatim novčanik u kojem je neka vrijednost ethera treba povezati s marketom gdje se NFT prodaje. Nakon što izaberete željeno djelo, koje recimo stoji 100 dolara, još uvijek niste sve obavili.
Da biste dobili plaćeni NFT potrebno je dodatno platiti i 'gas' kako ga zovu u NFT zajednici, a to bi bila kao neka dodatna cijena transakcije. NFT zajednica se slaže kako su korisnička sučelja i komplikacije pri kupnji NFT-ova velika pogreška koju treba pojednostavniti, a drugi tvrde da je popularnost NFT-ova bez obzira na to koliko su složeni dokaz njihove postojanosti.
Mačja duga na desktopu
Hoće li NFT-ovi u konačnici u potpunosti promijeniti umjetnost i hoćemo samo dobiti poplavu novih umjetnika koji će stvarati djela kao na traci da bi ugrabili dio NFT-ova kolača ili će oni pravi istinski umjetnici isplivati teško je reći, no poplava wannabe umjetnika je zasigurno nešto što obilježava NFT tokene. Taj zaključak je lagano izvući kada pogledate neke do tih NFT tržnica i kada se uvjerite što se na njima prodaje.
Gifovi, animacije, slike ili 3D modeli u većini slučajeva izgledaju kao second-hand roba ili kao jeftilen igračke na seoskim sajmovima. Možda sam preoštar ili moje oko nije utrenirano da prepozna pravu umjetnost, ali većina tih digitalnih umjetnina jednostavno ne vrijedi. Također, velika poplava umjetnika i umjetnina i trenutačni veliki hype zasigurno će ostaviti dobar dio vlasnika NFT-ova u minusu kada se jednom histerija ispuše, a onda će na svom desktopu gledati mačku koja ispucava dugu iz svoje pozadine i pitati se što im je to trebalo.