Diljem svijeta pojavljuju se priče pojedinaca koji su rano uskočili u kripto trend, brzo se obogatili i sada žive život milijunaša. Priče su posebno uvjerljive, jer su većinom te osobe prosječni ljudi, te se lako zamisliti na njihovom mjestu.
Internetom kruže fantastične priče, poput primjera Glaubera Contessota, 33-godišnjaka koji je uložio svoju životnu ušteđevinu od 180.000 dolara u dogecoin nakon što je Elon Musk prvi put tweetao o meme kriptovaluti. U to vrijeme dogecoin je vrijedio oko 0,04 dolara. U nešto manje od tri mjeseca njegovo ulaganje postalo je vrijedno preko milijun dolara.
Mnogi bi dogecoin okarakterizirali kao shitcoin, no postoje mnogo gori i očigledniji shitcoini, koje je vrlo lako raspoznati.
Uobičajeni proces
Svaki shitcoin ima vrlo prepoznatljiv obrazac koji svatko može prepoznati. Uzeo sam za primjer hipotetski naziv xyz.
Token xyz prvo se počinje pojavljivati na raznim internetskim oglasima, pri čemu gomila anonimnih investitora tvrdi da je xyz 'najlakša prilika da se obogatite', te da bi svi trebali baciti pogled na ovu novu kriptovalutu. Uskoro sve više neimenovanih tipova investitora počinje raspravljati o ovom novom tokenu na Twitteru, označavajući ga kao sljedeću veliku kripto investiciju. S druge strane, razgovori se počinju pojavljivati na Discordu, Reddit forumima i bezbrojnim računima na Instagramu. Ljudi su namamljeni da se pridruže Telegram grupi, koja je ubrzo narasla s nekoliko desetaka slučajnih kripto insajdera na više stotina tisuća 'wannabe' investitora, koji izgledaju kao da su na chatu 24 sata dnevno.
Na YouTubeu, vojska 'kripto stručnjaka', koji svakodnevno organiziraju kripto emisije na svakom zamislivom jeziku, počinje predstavljati xyz kao priliku života, secirajući white paper i proročki predviđajući kako je to najbolja kriptovaluta koja se može zamisliti.
Najčešće što se dogodi jest orkestracija nazvana 'pump and dump', gdje grupa slučajnih i anonimnih trgovaca pumpa vrijednost nove kriptovalute na cijelom internetu, tako da stotine tisuća nesumnjivih wannabe investitora, nadajući se da je ovo njihova prilika da se brzo obogate, kupe stotine milijuna dolara ovog novog tokena, samo da bi gledali kako im bogatstvo nestaje kada pumperi kolektivno prodaju svoj dio, zarađujući načinom na koji su uvjerili te wannabe trgovce da ulažu.
Ako se sve ovo čini pomalo smiješno, napravljeno je da bude. Cijela premisa shitcoina jest upravo ta tjeskobna i psihološka igra napuhavanja svakog aspekta dotičnog tokena. To je kao kazalište, u kojem je cijeli internet pozornica, a svaka društvena platforma, aplikacija za razmjenu poruka i memovi na raspolaganju, služe glumcima koji pokušavaju napumpati vrijednost određene kriptovalute kako bi mogli zaraditi novac, a zatim pobjeći s prihodom prije nego što svi drugi shvate da ih je prevarila skupina odbjeglih investitora.
Većina uspješnijih shitcoina samo je kratkotrajnog vijeka, čak i ako je samo nekoliko sati prije nego što se dump dogodi, jer su koncepije imenovanja tako nezrele, pa čak i kontroverzne. Na primjer, tu je ASS coin, akronim za pasminu australskog ovčara, koji je iskusio vrtoglavi pump and dump, te povećao svoju tržišnu kapitalizaciju za desetke milijuna dolara u nekoliko sati, da bi pao za nekoliko desetaka milijuna par sati kasnije. Tu je, naravno cum rocket, dick coin i pussy coin kao tokeni posebno dizajnirani za rad s porno industrijom.
Ove konvencije imenovanja nisu samo pokušaj da budu nezrele, već služe i svrsi. Što više pažnje privlači ime, to će više ljudi čuti za njega.
Zašto se onda ljudi uopće trude ulagati u takve kriptovalute? Iako bi njihovo imenovanje moglo biti krajnje smiješno, ako postoji jedna stvar koja se pokazala istinitom s kriptom tijekom proteklog desetljeća, to je da se zapravo možete nevjerojatno obogatiti ako kupite određeni token u točno određeno vrijeme. Zato je lako razumjeti proces, osobito kada ga hrani vojska meme lordova na Redditu, Twitteru, YouTubeu, Facebooku, Instagramu i Telegramu, obećavajući da je ovo sljedeća velika prilika u kriptu. Svijet je pun ljudi koji žale jer nisu kupili bitcoin još 2010. godine.
- Da ste kupili bitcoin za samo 1 dolar, te i te godine, kada je cijena navodno vrijedila 0,003 dolara, taj dolar bi vam donio oko 333,33 Bitcoina, koji bi ranije ove godine na vrhuncu vrijedio oko 21 milijun dolara - jedni su od najčešćih naslova mainstream medija kada je bitcoin u pitanju.
Postoji određena marketinška 'caka' na tržištu shitcoina. To nisu samo čudna i infantilna imena, ili prevaranti koji manipuliraju prostorom, već svaki aspekt kojem je cilj stvoriti krajnji osjećaj FOMO-a (strah od propuštanja prilike), a također i obećanje ekstremnog bogatstva. Jedan primjer je sam broj tokena. Dok mnoge kriptovalute rade na mjerljivim podacima o ponudi i potražnji, gdje postoji ograničen broj dostupne količine na tržištu, shitcoini zauzimaju potpuno suprotan pristup, preplavljujući tržište s onoliko tokena koliko njihovi algoritmi mogu stvoriti. Na primjer, na tržištu ASS-a postoji 10.000.000.000.000.000 (10 kvadrilijuna) ASS kovanica (doista, to nije šala), a ipak se svaki novčić trenutno procjenjuje na oko 0.00000001374 dolara. S psihološkog stajališta, ljudi su privučeni na ideju posjedovanja nekoliko milijardi ASS tokena za samo oko 100 dolara s uvjerenjem da bi jedan ASS mogao biti procijenjen na 1 dolar jednog dana. Svima je potpuno jasno da ASS token nikada neće dosegnuti vrijednost od 1 dolara.
Rizici shitcoina
Trenutno na tržištu postoji više od 8.000 kriptovaluta. Za više od 80 posto njih sa sigurnošću se može potvrditi da spada u kategoriju shitcoina. Mnogi shitcoini stvoreni su da primame ljude koji su kratkoročno orijentirani, te koji uskaču na 'kripto vlak' bez prethodnog istraživanja. Njihova vrijednost temelji se na nagađanjima i čistoj špekulaciji.
Mnogi su izgubili novac na shitcoinima, od stotina do tisuća dolara. Priče poput Contessota mogu učiniti kupnju jeftine, manje poznate kriptovalute izuzetno primamljivom. Rizici ulaganja u kriptovalute slični su rizicima ulaganja na burzi. Nikada ne biste trebali ulagati više nego što si možete priuštiti da izgubite, a uvijek biste prvo trebali napraviti samostalno istraživanje.