Nedavno se u SAD-u pokrenula priča o kineskim aplikacijama i novim tehnologijama koje bi na području SAD-a mogle služiti kineskoj Vladi kao ‘trojanski konj‘. Priča je krenula s popularnom kineskom aplikacijom TikTok, koja prikuplja i prati gomile podataka svojih korisnika, a sada se pažnja usmjerila i na kineske autonomne električne automobile.
U pismu američkoj Nacionalnoj upravi za sigurnost cestovnog prometa, predstavnik August Pfluger postavio je pitanja o tome je li Washington doista spreman za sigurnosnu prijetnju koju predstavlja nadolazeći priljev pametnih i autonomnih vozila kineske proizvodnje.
- I dalje sam zabrinut zbog nedostatka američkog nadzora nad AV tehnologijom koja otvara vrata stranoj državi da špijunira američko tlo, budući da kineske tvrtke potencijalno prenose kritične podatke u Narodnu Republiku Kinu – napisao je Pfluger.
Iako je ‘autonomna tehnologija‘ možda nekoliko godina udaljena od široke komercijalne uporabe, pilot projekti već se voze na cestama diljem svijeta. Početkom ove godine autonomni taksiji AutoX bili su na cestama u Kaliforniji a kineski startup iza kojeg stoji jedna od najvećih državnih automobilskih kompanija u komunističkoj zemlji, AutoX, dobio je odobrenje Kalifornije još 2020.
Budući da su američki regulatori dali zeleno svjetlo tim testnim projektima, piše Pfluger, ‘i dalje postoji ozbiljan nedostatak nadzora u vezi s njihovim upravljanjem podacima.‘
Ranije ove godine, portal WIRED je izvijestio o rastućim problemima nacionalne sigurnosti koje predstavljaju vozila kineske proizvodnje. Ogromna količina podataka prikupljena ovim automobilima mogla bi ‘neprijateljskim‘ državama pružiti neviđenu prednost u Sjedinjenim Državama i drugim zapadnim državama.
Pfluger je podnio detaljan popis pitanja Nacionalnoj upravi za sigurnost u prometu (NHTSA), koja regulira upotrebu autonomnih vozila, te je zatražio od regulatora da objasne kako se provjerava nacionalni sigurnosni rizik koji predstavljaju ove kineske tvrtke.
- Je li NHTSA radila neovisno ili u suradnji s gradovima ili drugim lokalnim vlastima kako bi ograničila ili spriječila tvrtke u kineskom vlasništvu da prikupljaju osjetljive informacije iz američke infrastrukture, uključujući informacije o osjetljivim vladinim ili vojnim objektima, i naknadno dijele takve informacije u inozemstvu – pita se Pfluger u pismu.
Za razliku od SAD-a, Kina je svoju zabrinutost zbog pametnih električnih vozila američke proizvodnje odmah iskazala raznim ograničenjima. Recimo, Tesla, najprodavaniji električni automobil u Kini smije samo tamo gdje su joj to dozvolile vlasti. To znači da nitko u Tesli ne može ni prismrditi, recimo, vojnim objektima i mjestima gdje se održavaju sastanci komunističke partije.
Pfluger u svom pismu ističe da bi Kina mogla koristiti autonomna i povezana vozila na američkom tlu kako bi kroz njih ugradila svoje sustave i tehnologiju u infrastrukturu SAD-a.
Ono što se još uvijek ne odnosi na kineske autonomne automobile odnosi se na neke kineske tehnološke tvrtke. Poznato je da su SAD, kao i mnoge druge Zapadne zemlje već zabranile kineskom korporativnom divu Huaweiju izgradnju 5G infrastrukture na svom teritoriju.
Pfluger navodi kako bi ova vozila imala pristup dosad neviđenom broju e-mail adresa i telefonskih poziva te da bi kineski autonomni automobili djelovali kao pokretne kamere sposobne za fotografiranje i snimanje niza kritične infrastrukture.
Uz Pflugera stoji i ravnatelj FBI-ja Christopher Wray koji je upozorio da je Kina ukrala više podataka iz SAD-a nego sve druge nacije zajedno.
Da sva ova upozorenja nisu pucanj u prazno, pokazuje i slučaj bivšeg Appleovog zaposlenika koji je ovo ljeto priznao je krivnju za krađu poslovnih tajni u tvrtkinom AV programu i njihovo slanje natrag u Kinu.