Franšizna industrija u Hrvatskoj prolazi kroz pravu renesansu obilježenu snažnim razvojem domaćih franšiznih sustava. U posljednjih nekoliko godina, hrvatsko tržište franšiza doživljava neviđen rast, što ukazuje na sve veću popularnost ovog poslovnog modela među poduzetnicima i investitorima na domaćem tržištu.
- Jedan od ključnih pokretača ovog rasta je internacionalizacija hrvatskih malih brandova, koji sve više prepoznaju potencijal franšiznog poslovnog modela kao sredstvo za širenje i skaliranje svojih poslovanja izvan nacionalnih granica. Takav razvoj omogućava hrvatskim franšizama da uđu na nova tržišta i ostvare konkurentske prednosti u globalnom okruženju.
Što se tiče industrijskih sektora, hrvatska franšizna industrija pokazuje veliku raznolikost, s franšizama koje pokrivaju širok spektar djelatnosti, od ugostiteljstva i maloprodaje do usluga, obrazovanja i medicine. Ova raznolikost pruža poduzetnicima širok izbor poslovnih prilika i potiče inovaciju unutar industrije - objasnio je u prvom izvješću o kretanju domaće franšizne industrije u Hrvatskoj Andrija Čolak, najuspješniji hrvatski franšizer i izvršni direktor tvrtke Colak Franchise Consulting Group.
U budućnosti se, dodao je Čolak, očekuje nastavak rasta broja domaćih franšiznih sustava, a zdravi rast franšizne industrije i interes investitora mogli bi poslužiti kao katalizator za širenje franšiznog poslovanja u regiji. Kako hrvatsko tržište franšiza postaje trendsetter u regiji, vjerojatno će potaknuti rast franšiznih sustava i u susjednim zemljama, čime će dodatno ojačati regionalnu franšiznu industriju.
Ubrzani rast
- Sve u svemu, hrvatska franšizna industrija nalazi se u uzlaznoj putanji, s izraženim rastom domaćih franšiznih sustava i internacionalizacijom malih hrvatskih brandova. Raznolikost industrijskih sektora i pozitivni trendovi na tržištu pružaju snažan temelj za daljnji razvoj i rast franšizne industrije u Hrvatskoj i širem regionalnom okruženju - komentirao je Čolak.
U razdoblju od 2013. do 2016. godine, broj domaćih franšiza rastao je minimalnim tempom s četiri u 2013. na sedam u 2016. godini. Od 2017. do 2019. godine, primijećen je blagi rast broja domaćih franšiza s osam u 2017. na 15 u 2019 godini.
Rast se nastavio ubrzavati od 2020. do 2023. godine, s impresivnim povećanjem broja domaćih franšiza s 25 u 2020. na 67 u 2023. godini. To je povećanje od 168 posto u razdoblju od tri godine, stoji u izvješću.
- Ako se trenutni rast nastavi, broj domaćih franšiznih sustava u Hrvatskoj mogao bi se udvostručiti ili čak utrostručiti u sljedećih deset godina. Pretpostavimo da će rast biti sličan onome u posljednje tri godine (168 posto), broj domaćih franšiza u Hrvatskoj mogao bi porasti na oko 180 do 202 u sljedećih deset godina.
Važno je napomenuti da ova predpostavka temelji se na trenutnim trendovima rasta i može se promijeniti ovisno o različitim ekonomskim, političkim i tržišnim čimbenicima - objasnio je Čolak.