Globalna oglašivačka industrija premašit će 1 bilijun dolara prihoda u 2024. godini, pri čemu će tehnološki giganti Google, Meta, ByteDance, Amazon i Alibaba ostvariti više od polovice ukupnih prihoda. Ovo potvrđuje dominantnu ulogu tehnološkog sektora u tržištu oglašavanja, piše FT.
Prema procjenama agencije GroupM, koja je dio WPP-a, globalni prihodi od oglašavanja porast će za 9,5 posto tijekom 2024. godine, što je više od ranijih predviđanja unatoč izazovnim ekonomskim uvjetima na velikim, razvijenim tržištima poput SAD-a i Ujedinjenog Kraljevstva. Predviđa se daljnji rast od 7,7 posto u 2025. godini, pri čemu će najveći dio rasta koristiti najveći prodavači digitalnog oglašavanja iz američkog tehnološkog sektora, dok će oglašivačke agencije i pružatelji marketinških usluga osjetiti manji utjecaj.
Utjecaj političkog oglašavanja u SAD-u
GroupM je odlučio isključiti političko oglašavanje u SAD-u iz svojih procjena, zbog njegove distorzije u godišnjim usporedbama. U 2024. godini prihodi od političkog oglašavanja u SAD-u dodat će ukupno 15,1 milijardu dolara, što je gotovo trećinu više u usporedbi s predsjedničkim izborima 2020. godine.
- Dok je malo vjerojatno da će sljedećih nekoliko godina biti obilježeno gotovo nultim kamatnim stopama koje su podupirale rast oglašavanja nakon financijske krize i pandemije, očekujemo da će daljnja primjena umjetne inteligencije i automatizacije nadoknaditi taj nedostatak te potaknuti inovacije - navodi se u izvješću.
Digitalno oglašavanje preuzima dominaciju
Predviđa se da će digitalno oglašavanje činiti 73 posto ukupnih prihoda do kraja 2024. godine, uz globalni rast od 12,4 posto iduće godine i 10 posto u 2025. godini. Kada se u obzir uzme prihod od streaminga te digitalnih novina i časopisa, digitalni udio doseže 82 posto.
Tradicionalni oglašivački kanali poput televizije, tiska i radija i dalje gube udio zbog dominacije digitalnih opcija. Tako će globalni prihodi od tiskanih oglasa pasti za 4,5 posto u 2024. i dodatnih 3 posto u 2025. godini. Prihodi od audiooglašavanja ostat će nepromijenjeni, dok se za televiziju, uključujući i linearne i streaming platforme, predviđa skromni kumulativni rast od 2,4 posto u razdoblju od 2024. do 2029. godine.
Sjedinjene Američke Države ostaju najveće oglašivačko tržište na svijetu, s prognoziranom vrijednošću od oko 379 milijardi dolara prihoda u 2025. unatoč rastućim troškovima zaduživanja i opreznijim predviđanjima nekih trgovaca, uključujući trgovine elektronikom i građevinskim materijalom. Izvješće upozorava kako bi carine i jačanje dolara, potaknuto potencijalnim političkim promjenama, mogli dodatno otežati situaciju za oglašivače u segmentima luksuznih i potrošačkih dobara.
U Kini se očekuje rast prihoda od oglašavanja od 13,5 posto u 2024., dosegnuvši ukupno 204,5 milijardi dolara, dok će u Ujedinjenom Kraljevstvu, najvećem europskom tržištu oglašavanja s vrijednošću od 53,2 milijarde dolara, rast ove godine iznositi 8,3 posto.
Izvješće također ističe kako kineske inicijative usmjerene na poticanje povjerenja potrošača i povećanje potrošnje, ako budu uspješne, mogu donijeti ‘snažniji rast oglašavanja, kako lokalnim tako i multinacionalnim oglašivačima, koji žele iskoristiti potražnju koja se akumulirala tijekom proteklih godina‘.