Prošla je poslovna godina protekla u znaku umjetne inteligencije – nema koji biznis ova disruptivna tehnologija nije dotaknula, a posebno one koji od njega žive. Naime, od deset tvrtki koje se bave nekim vidom razvoja umjetne inteligencije u Hrvatskoj, a čije smo poslovne rezultate iz 2023. analizirali za potrebe ovoga članka, četiri su tvrtke povećale svoje prihode i dobit, četiri su uz povećane prihode ipak zabilježile nešto manju dobit u odnosu na godinu ranije, dok manje prihode i dobit u odnosu na 2022. ima samo jedna tvrtka.
Najveće je prihode, čak 10,4 milijuna eura, ostvarila tvrtka Visage Technologies, jedna od prvih kompanija u Hrvatskoj u području računalnog vida, koju su u Švedskoj 2002. osnovali znanstvenici Jörgen Ahlberg i Igor Pandžić, a u zadnjih osam godina ima ured i u Hrvatskoj. Dobit Visage Technologiesa, koji ima divizije za automobilizam i tehnologiju lica, iznosila je čak 1,2 milijuna eura.
Zatim slijedi TIS grupa koja umjetnu inteligenciju, između ostaloga, primjenjuje u financijskoj industriji i medicini (poznata je njihova aplikacija SENDD za rano otkrivanje neurorazvojnih poteškoća kod male djece), uz rast prihoda na 5,5 milijuna eura. Dobit je, pak, skliznula s 827 tisuća eura na 103 tisuće eura. Rezultati su očekivani i u skladu su s tržištem i globalnim trendovima, kaže Dženan Lojo, direktor TIS grupe.
– Rast smo ostvarili povećanjem prihoda na hrvatskom i slovenskom tržištu, koja i jesu naša ‘domaća‘ tržišta i na kojima imamo višegodišnje poslovne odnose s našim klijentima. Dobar dio naših dugoročnih odnosa s klijentima je povezan s tim da smo već desetljećima duboko u financijskoj industriji, a naročito na području platnog prometa. To nam je i donijelo velike projekte vezane uz SEPA platne instrumente i EURO. Nedavno smo se proširili i na procese u kartičarstvu – priča Lojo, koji u ovoj godini očekuje dvoznamenkasti rast.AI blagoslov, ali i izazov
Iako su na papiru domaće AI tvrtke poslovale odlično, nije sve uvijek išlo glatko. Neke su se na tržištu borile s različitim izazovima. Tako, primjerice, Lojo ističe da je na TIS grupu utjecao pad potražnje na tržištima Europske unije i Ujedinjenog Kraljevstva.
– Dosta projekata o kojima smo razgovarali s kupcima odgođeni su za neka bolja vremena. Na primjer, neke od vodećih financijskih institucija u UK-u su prošle godine u zadnji tren odgodile ili čak i otkazale dogovorene projekte. Osjećao se kod inozemnih kupaca i trend oslanjanja na interne snage. Fintech kompanije, koje su nakon pandemije koronavirusa imale mnoštvo investicija i sredstava za novi razvoj, u prošloj su godini također imale poteškoća s pristupanjem novim sredstvima pa su i na tom području projekti otkazani ili su naglo završavali. Inflacija je također dovela do značajnog povećanja troškova što je otežalo poslovanje u inozemstvu. No, inozemna tržišta obično brže reagiraju na krizu, ali se i brže oporavljaju pa osjećamo optimizam u predstojećem razdoblju – opisuje Lojo.
Paradoksalno, globalna pomama za umjetnom inteligencijom bio je najveći izazov za tvrtku zagrebačku Cantab PI.
– Najveći nam je izazov globalni AI hype, u kojem se borimo s overpromising i underdelivering značajno bolje kapitaliziranih konkurenata uglavnom iz SAD-a, s jednim ili dva reda veličine većim marketinškim budžetom – kaže Siniša Slijepčević, osnivač i direktor Cantab PI-ja, čija AI platforma daje velikim globalnim farmaceutskim kompanijama preporuke za rad.Pa ipak, prošla je godina za Cantab PI bila iznad očekivanja, dodaje Slijepčević komentirajući rast prihoda tvrtke na 934 tisuće eura i dobit od 147 tisuća eura. Trenutno su u fazi globalnog skaliranja kroz tzv. boostrapping, odnosno financiranje iz novčanog toka tvrtke.
– Postigli smo ključni milestone jer su neke od vodećih svjetskih farmaceutskih poduzeća odabrale našu Data & AI platformu za sve svoje djelatnike, nakon više od tri godine pilot projekata te A/B testova. Uz to, uspjeli smo u rekordnom roku integrirati različite elemente generativne umjetne inteligencije, tako da zaista dodaju vrijednost korisniku – ističe Slijepčević.
Koliko je prednosti donio razvoj umjetne inteligencije, stavivši brojne AI tvrtke koje su do tada potiho godinama radile na toj revolucionarnoj tehnologiji u spotlight, toliko im je donio i izazova. Potvrđuje to i primjer tvrtke VelebitAI, prve softverske agencije koja je u Hrvatskoj počela poslovnim klijentima nuditi rješenja temeljena na umjetnoj inteligenciji.
– Uzlet umjetne inteligencije naš je blagoslov, ali i izazov. Naša nekada nišna specijalizacija postala je uobičajeni dio poslovnih sustava, pa se trenutno bavimo komunikacijskim izazovima u nastupu prema novim klijentima i tržištima. Nekada nas je izdvajalo bavljenje primjenom umjetne inteligencije, no ta činjenica danas više nije dovoljna. Zato više naglašavamo istraživačke, zahtjevnije komponente našeg rada i iskustvo primjene u mnogobrojnim industrijama – priznaje Davor Aničić, osnivač i direktor VelebitAI-ja, čiji su prihodi narasli na 720 tisuća eura, dobit na 356 tisuća eura, a proširio se i tim zaposlenika.Poslovni rezultati bili su u skladu s očekivanjima, kaže Aničić, a tvrtka je rasla kako je i broj projekata baziranih na AI tehnologiji u međuvremenu doživio značajan uzlet. Osim što je ove godine proslavila petu godišnjicu poslovanja, tvrtka VelebitAI prerasla je iz startupa u fazu stabilnog poslovanja, s fokusom na B2B tržište.
Izazovna, ali korektna godina
Kako nam je u razgovoru prošle godine već otkrio Ivan Biliškov, direktor splitske AI tvrtke Codeasy, a potvrdio je to i sada, najveći izazov u 2023. bio im je pronalazak adekvatnog kadra, s obzirom na to da su popunjavali specijalizirane pozicije koje zahtijevaju visoku razinu ekspertize i određenu vrstu znanja. Codeasy, koji razvija AI rješenja najviše za američko i britansko zdravstvo, prošle je godine povećao prihode na 508 tisuća eura, dok je dobit nešto manja u odnosu na godinu ranije te iznosi 102 tisuće eura. Međutim, s obzirom na uvjete, Biliškov 2023. ocjenjuje izazovnom, ali i korektnom.
– Ostvarili smo lagani rast, iako očekivanja nisu bila visoka jer nas je, baš kao i sve, dotakla svjetska kriza, a osim nje nosili smo se i sa samim uvođenjem klijenata u sve pore umjetne inteligencije. Premda je oko umjetne inteligencije nastao hype i ona je bila najčešće korišteni buzzword, susreli smo se sa situacijom gdje klijenti žele implementirati umjetnu inteligenciju, ali ne znaju što točno žele od nje i što sve ona točno može napraviti za njih. Stoga smo sa svakim klijentom zasebno počeli tražiti najveće izazove s kojima se susreću, na što im otpada najviše vremena koje bi mogli skratiti, koji repetitivni poslovi im se gomilaju i kako mogu ubrzati cijelo poslovanje. Lakše nam je išlo s postojećim klijentima s kojima smo od početka gradili cijeli developerski dio jer smo već poznavali dobar dio njihovih procesa. Više vremena bi trošili na skroz nove klijente s kojima bi neke stvari gradili od nule. Stoga možemo reći, izazovna godina koja nas nije pokorila, no tek u ovoj godini možemo očekivati realnije plodove rada – komentirao je Biliškov i dodao da sada svoje najbolje poslovne prakse primjenjuju i u hrvatskom zdravstvu.U tom području pak djeluje i tvrtka Newton Technologies Adria, čiji alat Newton Dictate za pretvorbu govora u tekst ubrzava liječnicima izradu nalaza, dok platforma Beey transkriptira govor na više od 30 jezika. Partneri su u projektu Europskog digitalnog inovacijskog centra (EDIH) AI4Health.Cro, a koordinator projekta je Institut Ruđer Bošković. Upravo je razvoj glasovne tehnologije za hrvatski jezik, koji je vrlo specifičan u odnosu na, primjerice, engleski jezik, jedan od njihovih izazova, objašnjava Marko Poljak, partner i direktor u Newton Technologiesu Adria.
– Bilo je potrebno mnogo vremena i rada u usavršavanju naših specijaliziranih rječnika koji sada, uz pridržavanje pravila za diktiranje, postižu točnost i više od 95 posto – kaže Poljak i dodaje da je jedan od izazova bio i svojevrsna averzija tržišta prema uvođenju novih tehnologija poput umjetne inteligencije, koja je, srećom, brzo nestala.Poslovni rezultati Newton Technologies Adria za 2023. godinu pokazuju pad prihoda s 966 tisuća eura na 543 tisuće eura te dobiti s 371 tisuću eura na svega 100 tisuća eura. No Poljak je rezultatima, koji su bili u skladu s očekivanjima i planovima, zadovoljan.
– Usmjerili smo širenje na različite kanale, uključujući distribucijske partnere i započeli ekspanziju tehnologije na razne sektore. Na primjer, u zdravstvu sada pokrivamo ne samo radiologiju i patologiju, već i internu medicinu, pulmologiju, neurologiju te druge grane medicine. U korak s vremenom uveli smo model pretplate koji omogućava korištenje Newton Dictate sustava svakom korisniku. Trenutno smo u fazi jačanja partnerstva i širenja portfelja – ističe Poljak.