Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Hrvatske trgovce ne brinu Electrolux i Miele, frka bi bila da proizvodnju zaustavi kineska Midea

07. Veljača 2023.
foto Shutterstock

Dva su velika europska proizvođača kućanskih aparata prije nekoliko dana, gotovo sinkronizirano, najavila zatvaranje nekih svojih proizvodnih pogona. Njemački Miele izvijestio je da će na određeno vrijeme obustaviti proizvodnju perilica rublja u svom glavnom pogonu u gradu Güterslohu, a švedski je Electrolux odlučio da će početkom iduće godine ugasiti proizvodnju hladnjaka u mađarskom gradu Nyiregyhazi. Obje su ove odluke obrazložene padom narudžbi te očekivanim slabljenjem prodaje.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku o kretanju potrošačkih cijena, skupina proizvoda koji spadaju u pokućstvo, opremu za kuću i redovito održavanje kućanstva, u studenom je prošle godine bila 16,6 posto skuplja nego u istom mjesecu 2021. godine, što je, nakon hrane i pića, drugi najveći rast cijena po skupinama u Hrvatskoj. Unatoč tome, domaći trgovci kućanskim uređajima i aparatima kažu da im prodaja i dalje raste te da (još) ne osjećaju trend pada prodaje koji se od početka prošle godine pojavio na tržištima i najbogatijih europskih zemalja.

GfK izvještava da je, primjerice, u Italiji prodaja potrošačke tehnologije u prošloj godini pala za 2,7 posto. Pad prodaje kućanskih uređaja također je u padu i u Švicarskoj, a kako tumači GfK, i dalje je to zbog vrlo popunjenih skladišta i jačanja ionako povećanog cjenovnog pritiska, posebice premium proizvoda. U četvrtom tromjesečju 2022. studeni je prvi put bio bolji od prosinca u usporedbi s odgovarajućim mjesecima prethodne godine. Doduše, 2021. godina je u Europi po prodaji kućanskih aparata i uređaja bila na rekordno visokim razinama pa je i uz lanjski pad prodaja i dalje bila viša nego što je bila prije pandemije.

Brži rast troškova proizvodnje

No stvari su se za proizvođače kućanskih aparata počele komplicirati kada su troškovi proizvodnje počeli rasti po mnogo bržim stopama od očekivanog rasta potražnje. Uz to, jednako kao što je rast potražnje u 2021. godini bio potaknut pandemijskim mjerama koje su ljude zadržavale kod kuće, tako je slabljenje tih mjera i povratak u normalu, a sve uvelike garnirano rastom inflacije, u 2022. godini ohladilo potražnju. Više je nego izgledno da će se takva situacija na tržištu zadržati i u ovoj godini.

Electrolux tako u ovoj godini očekuje manji obujam prodaje jer da će, kako je izjavio njegov izvršni direktor Jonas Samuelson, na raspoloženje potrošača i dalje negativno utjecati visoka inflacija i okruženje kamatnih stopa. U švedskoj kompaniji nisu sigurni da će u ovoj godini moći u potpunosti prenijeti veće troškove energije i rada na kupce, što će dodatno utjecati na rezultate poslovanja. U zadnjem kvartalu prošle godine Electrolux je poslovao s operativnim gubitkom od blizu dvije milijarde kruna, za razliku od zadnjeg kvartala 2021. godine kada je ostvario operativnu dobit od blizu 900 milijuna kruna.

Miele je bio nešto oskudniji u obrazloženju zašto planira privremeno obustaviti proizvodnju perilica rublja u svom glavnom pogonu no iz onog što pišu njemački mediji razlozi su vrlo slični Electroluxovim. U 13 mjeseci Miele je tri puta povećavao cijene, a skladišta trgovaca su puna njegovih aparata.

Prema informacijama koje smo dobili od jednog od vodećih hrvatskih trgovaca kućanskim uređajima, najave o prestanku proizvodnje Electroluxovih hladnjaka i Mieleovih perilica rublja neće se mnogo odraziti na prodaju u Hrvatskoj, jer te marke nisu među najprodavanijima. Domaći bi trgovci, naime, bili mnogo zabrinutiji kada bi takvo što objavio vodeći kineski proizvođač kućanskih aparata Midea, kojem, međutim, prodaja na globalnoj razini nije posustala ni u prošloj godini, a u Hrvatskoj je u velikom zamahu.

20. veljača 2024 18:14