Tvrtke i tržišta
StoryEditor

JGL: Naučena je lekcija o prevelikoj izloženosti jednom tržištu

24. Siječanj 2025.
Mislav Vučić, JGL
Iako i danas Jadran – galenski laboratorij većinu izvoznih prihoda ostvaruje u Rusiji te i dalje otvara nova tržišta na Istoku, tijekom nedavnog izdavanja obveznica naznačena je mogućnost iskoraka farmaceutske tvrtke na zapadna tržišta. I to akvizicijama

Na Zapadu bismo sigurno slomili zube – više je puta istaknuo Ivo Usmiani, najveći pojedinačni dioničar i osnivač Jadrana – galenskog laboratorija, objašnjavajući zašto se ta tvrtka potkraj devedesetih počela širiti na istočna tržišta. Iako i danas JGL većinu izvoznih prihoda ostvaruje u Rusiji te i dalje otvara nova tržišta na Istoku, tijekom nedavnog izdavanja obveznica naznačena je mogućnost iskoraka farmaceutske tvrtke na zapadna tržišta. I to akvizicijama. Da se u JGL-u radi na tome, potvrdio je i tvrtkin glavni izvršni direktor Mislav Vučić, ali nije želio otkriti previše detalja o novome poslovnom iskoraku.

– Točno je da razmatramo mogućnost da dio sredstava od izdavanja obveznice usmjerimo upravo u potencijalne akvizicije, ponajprije u Hrvatskoj i zemljama Europske unije. U ovom smo trenutku u fazi evaluacije opcija, ali zbog povjerljivosti tih informacija ne možemo otkrivati detalje. Sigurno je da će se svaka potencijalna transakcija voditi idejom strateškog povezivanja i stvaranja dodatne vrijednosti, što znači da tražimo kompanije čiji nam portfelj, stručnost i ciljani terapijski segmenti mogu nadograditi postojeće poslovanje. Pazimo da sve aktivnosti budu u skladu s dugoročnom vizijom održiva rasta – istaknuo je Vučić.

Teritorijalna diverzifikacija i širenje na nova tržišta jedan je od prioritetnih ciljeva tvrtke koja je na teži način, nakon izbijanja ukrajinsko-ruske krize 2014., naučila lekciju o prevelikoj izloženosti jednom tržištu. Pad vrijednosti ruskog rublja uzdrmao je prije deset godina JGL-ovo poslovanje budući da je tvrtka tada na tržištu Rusije ostvarivala više od 50 posto prihoda. Uslijedilo je restrukturiranje, prodaja nekoliko JGL-ovih brendova mađarskoj kompaniji Egis Pharmaceuticals, a izvanredni prihod poslužio je kao financijska injekcija za stabilizaciju poslovanja poljuljanoga krizom u Rusiji i Ukrajini. Iako je rusko tržište i dalje iznimno važno za JGL, otvaranjem novih postupno se smanjuje njegov udio u ukupnim prihodima.

Naglasak na diverzifikaciji

– Rusko nam je tržište i dalje važno, ali aktivno širimo prodaju i na nova tržišta, čime se udio prodaje u Rusiji na razini Grupe smanjuje ispod 40 posto. U 2024. pokrenuli smo vlastite operacije i proširili poslovanje na Uzbekistan, a ojačali smo i poziciju u Kazahstanu. Riječ je o zemljama s velikim potencijalom potražnje za farmaceutskim proizvodima u kojima kvaliteta i prepoznatljivi brendovi poput naših mogu postići iznadprosječan rast. Također aktivno pratimo prilike u drugim dijelovima Europe, Azije, na Bliskom istoku i u sjevernoj Africi, a ne isključujemo ni mogućnost akvizicija u Hrvatskoj i zemljama EU-a. Diverzifikacija nam je jedan od prioriteta kako bismo umanjili geopolitičke rizike te dugoročno osigurali stabilan i uravnotežen rast kompanije – objasnio je Vučić.

Nakon Rusije, Hrvatska je trenutačno za JGL najvažnije tržište, s oko 13 posto udjela; slijedi Kazahstan s 10 posto. Prema poslovnom izvješću za prvu polovinu 2024., u toj je zemlji ostvaren najveći postotni porast neto prodaje – čak 86 posto – odnosno ostvarena je za 4,46 milijuna eura veća prodaja u odnosu na prethodnu godinu.

Cijelu kompanijsku priču pročitajte u tiskanom ili digitalnom izdanju poslovnog tjednika Lider. 

Članak je dostupan u tiskanom 
i digitalnom izdanju Lidera

 

29. siječanj 2025 21:11