Kako neslužbeno doznajemo, kineski proizvođač automobila BYD (Build Your Dreams) u ožujku bi trebao otvoriti poslovnicu u Zagrebu na Savskoj cesti (gdje je prije bila Tesla), čime dodatno potvrđuje rastući interes kineskih automobilskih marki za europska tržišta. Iako još nije poznat točan datum otvaranja, dolazak BYD-a u Hrvatsku označava značajan korak u njihovoj strategiji širenja, pogotovo u segmentu električnih vozila koja postaju sve popularnija na tržištu.
Hrvatsko automobilsko tržište je tijekom 2024. zabilježilo značajan rast u segmentu električnih vozila. Prema podacima agencije Promocija Plus, u 2024. godini registrirano je 63.806 novih vozila, što predstavlja rast od 12,54 posto u odnosu na prethodnu godinu. Od toga je 1.915 vozila bilo električnih, što je rast od 18,36 posto u usporedbi s 2023. godinom.
Kineski proizvođači u Hrvatskoj
Prije BYD-a, na hrvatskom tržištu već su prisutni kineski brendovi poput MG-a i Dongfenga. MG je u 2024. ostvario velik rast zahvaljujući modelu MG4 koji je imao čak 126 registracija, što je značajno povećanje u odnosu na 11 jedinica u 2023. Dongfengovi modeli, poput Seres 3 i Seres 5, također su zabilježili rast, dok se XPeng G9 i BYD Dolphin tek pojavljuju u statistici s po jednim registriranim primjerkom.
Dolazak BYD-a na hrvatsko tržište usmjeren je na iskorištavanje sve veće potražnje za električnim automobilima, potaknute državnim subvencijama i promjenom stavova potrošača prema održivoj mobilnosti. Očekuje se da će BYD u Zagrebu predstaviti modele koji su već postigli uspjeh na europskom tržištu, uključujući električne limuzine i SUV-ove.
Rast tržišta električnih automobila Iako se broj registracija električnih automobila povećava, Hrvatska još uvijek značajno zaostaje za prosjekom Europske unije. Državni poticaji, poput subvencija Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, odigrali su ključnu ulogu u ovom rastu. U proljeće 2024. godine Fond je osigurao 15 milijuna eura za poticaje koji su se rasprodali u svega nekoliko sati. Međutim, unatoč najavama o dodatnim sredstvima i pozivu pravnim osobama, ti planovi nisu realizirani, što je utjecalo na sporiji rast tržišta nego što se očekivalo.
Najpopularniji modeli u 2024. godini bili su Teslin Model 3 s 371 registracijom, što je rast od 118 posto u odnosu na prethodnu godinu, i Teslin Model Y s 225 primjeraka. Renault Twingo i Dacia Spring nastavili su bilježiti solidne rezultate, dok je MG 4 ostvario nevjerojatan napredak. Istovremeno, premium segment se istaknuo modelom Audi Q4 E-Tron, koji je imao 78 registracija.
Izazovi i prilike
Najbolji mjeseci za prodaju električnih automobila bili su svibanj, lipanj, srpanj, kolovoz i rujan, kada je zabilježeno više od 70 posto svih registracija. S druge strane, travanj je bio najlošiji mjesec s tek 38 registracija, što se pripisuje čekanju državnih poticaja. Ovi podaci jasno pokazuju koliko je tržište električnih automobila u Hrvatskoj osjetljivo na državne intervencije.
Dolazak BYD-a otvara novo poglavlje u razvoju tržišta električnih automobila u Hrvatskoj. S obzirom na rastuću popularnost kineskih automobila i njihov sve veći tržišni udio, očekuje se da će BYD doprinijeti povećanju konkurencije i ponuditi atraktivne modele koji će privući hrvatske kupce. No, uspjeh će uvelike ovisiti o daljnjoj podršci države i nastavku subvencija za zelenu mobilnost.
Ove godine očekujemo značajniji prodor kineskih modela, uključujući BYD, koji ima potencijal promijeniti dinamiku hrvatskog tržišta električnih automobila. Ostaje za vidjeti hoće li hrvatski potrošači prepoznati vrijednost koju kineski proizvođači nude te hoće li država osigurati potrebnu podršku za daljnji rast ovog segmenta na domaćem tržištu.