Biznis i politika
StoryEditor

BYD: Od Teslinog rivala do ključnog Appleovog partnera

05. Prosinac 2024.
BYD logo

Kada na kutiji Appleovih proizvoda piše ‘sastavljeno u Kini‘, rijetko tko pomisli na to tko stoji iza tih riječi. Vlasnike novog iPada moglo bi iznenaditi saznanje da je jedan od odgovornih upravo BYD, najveći kineski proizvođač električnih vozila, piše WSY. Poznat kao jedan od najžešćih konkurenata Tesli, BYD je istovremeno i ključni igrač u proizvodnji elektronike te sada sastavlja više od 30 posto Appleovih tableta.

Prema vlastitim podacima, BYD za Appleovu opskrbnu mrežu, koju u Kini nazivaju ‘voćnim lancem‘, angažira više od 10.000 inženjera i oko 100.000 zaposlenika. Kombinacija brendiranog proizvođača automobila i ugovornog proizvođača elektronike BYD-u ima smisla jer obje djelatnosti zahtijevaju stručnost u izradi preciznih uređaja po niskim troškovima.

Apple ovisi o kineskim dobavljačima

Appleova sve veća ovisnost o kineskim dobavljačima, poput BYD-a i Luxsharea, pokazuje koliko je teško smanjiti oslanjanje na kinesku proizvodnju. Iako SAD nastoji ograničiti uvoz iz Kine, Apple još uvijek koristi stručnost svojih kineskih partnera.

- Ne bismo mogli raditi to što radimo bez njih - rekao je Appleov izvršni direktor Tim Cook tijekom posjeta Pekingu u studenom.

Apple je posljednjih godina pokušao diverzificirati svoj opskrbni lanac preseljenjem dijela proizvodnje u Indiju i Vijetnam, no kineski partneri ostaju ključni. Cook je uspio uvjeriti bivšeg američkog predsjednika Donalda Trumpa da izuzme iPhone od carina na kinesku robu, dok BYD-ov angažman Appleu pomaže smanjiti ovisnost o tajvanskom Foxconnu.

Nova industrijska simbioza

Električni automobili sve više nalikuju pametnim telefonima na kotačima jer se oba proizvoda oslanjaju na baterije, čipove i softver. BYD već surađuje s Xiaomijem na proizvodnji pametnih telefona ali također pomaže i pri sklapanju Xiaomijevih automobila. Huawei, još jedan BYD-ov klijent, u svojim salonima izlaže pametne telefone i električne automobile jedno uz drugo. BYD-ova uloga u Appleovoj proizvodnji proteže se i na osjetljive komponente poput titanijskih okvira za iPhone Pro modele. Ova kineska kompanija također opskrbljuje Samsung dijelovima za sklopive telefone.

Tijekom trećeg kvartala 2024. BYD je ostvario prihode od 28 milijardi dolara, nadmašivši Teslu koja je ostvarila 25 milijardi dolara. Ključnu ulogu u tome odigrala je podružnica BYD Electronic s prihodima od 6 milijardi dolara. Podsjetimo, BYD je započeo kao proizvođač baterija, a 2008. je privukao ulaganje Berkshire Hathawaya Warrena Buffetta, koji je također investitor u Apple. Prva suradnja između Applea i BYD-a datira iz 2009. godine, kada je BYD počeo proizvoditi komponente za Appleove uređaje.

U svojem godišnjem izvješću iz 2019. BYD je naveo da je postigao ‘proboj s ključnim sjevernoameričkim klijentom, što se odnosilo upravo na masovnu proizvodnju iPada. BYD se sada priprema za sljedeću fazu razvoja: proizvodnju AI-robotike u suradnji s Nvidijom.  Ova višestruka strategija pozicionira BYD ne samo kao vodećeg proizvođača električnih vozila već i kao ključnog partnera u globalnoj tehnološkoj industriji i kako sad stvari stoje biti će ga jako teško maknuti sa te pozicije.

21. prosinac 2024 02:57