Novi trendovi, neizvjesnost i izazovi nepovratno su obilježili su sektor nabave. Lockdownovi, zastoj broda u Sueskom kanalu, prirodne katastrofe, nedostatak radnika, rat u Ukrajini, rast cijena energenata… Posljednjih je nekoliko godina zaista izazovno za sve aspekte poslovanja tvrtki. No, u cijelom tom periodu na posebnom udaru su bili problemi u lancu opskrbe. Nabava postaje sve izazovnija, a uz to novi zaokret u sektoru stvara pitanje digitalizacije i održivosti.
Više o izazovima u nabavi slušamo i ove godine na 18. Liderovoj Konferenciji o nabavi koju je otvorila Mirela Senica, predsjednica Hrvatske udruge nabavne djelatnosti (HUND).
Senica je u svom uvodom predavanju predstavila rad HUND-a, ali globalne udruge IFPSM čiji je HUND član od 2007. godine. Također je predstavila članove uprave udruge, a istaknula je i da udruga okuplja nabavne profesionalce ne samo iz Hrvatske nego iz cijele regije.
‒ Nadam se da ćete danas imati priliku proširiti svoju mrežu kontakata, pronaći kolege, ali i podići svijest o mogućnostima i važnosti nabave u tvrtkama ‒ poručila je Senica.
Svoje je uvodno predavanje pred zainteresiranom publikom održao i Markku Henttinen, CEO u IFPSM-u (International Federation of Purchasing and Supply Management) koji je pak pohvalio hrvatske i regionalne kolege rekavši pak da mu je iznimno drago da ‘država koja je mala po broju stanovnika nije toliko mala u ovom globalnom savezu‘.
– Vi ste motor rasta i napretka svake organizacije, imate cijeli svijet pred sobom, danas ne samo da tražite najjeftinije proizvode nego ono najbolje što svijet može ponuditi vašoj organizaciji i vašim korisnicima – rekao je Henttinen dodajući da se nikada, ni uz sve katastrofe ne smije zaboraviti na partnere kao što su recimo dobavljači jer bez njih i bez održavanja dobrih odnosa nema napretka.
– Nabava bi trebala biti čelni sektor u svakoj organizaciji bilo da se radilo o privatnoj ili javnoj i trebala bi imati važno mjesto u internoj hijerarhiji organizacije – tvrdi CEO IFPSM-a koji je naglasio da se ne smije zaboraviti i da se mora osvijestiti koliku vrijednost nabava donosi kompanijama.
Iznimno je zanimljivo predavanje o evoluciji nabave i trendovima na tržištu održao Petteri Nisonen, CPO Fazer Grupe koji je pak izjavio da je upravo nabava ta koja mora osigurati budućnost kompanije. Kako je rekao, u proteklih je dvadesetak godina došlo do velikih promjena, a velik su utjecaj ostavile i klimatske promjene.
Nisonen, baš kao i Henttinen, dolazi iz Finske, zemlje u kojoj poduzeća izniman fokus stavljaju na pitanje održivosti koja će, koliko god da je važna danas, imati još veći značaj u budućnosti. Nabava danas, tvrdi, prolazi kroz evoluciju i revoluciju jer dok je u prošlosti njena funkcija bila pružiti podršku, ona je danas ravnopravni poslovni partner u poduzeću koji itekako pruža dodanu vrijednost.
Govoreći o opsrkbnim lancima Nisonen je poručio da je na globalnoj razini došlo do nedostatka sirovina te je dodao da će se zbog klimatskih promjena trendovi vrlo vjerojatno nastaviti ovim tempom i upravo zato nabava treba biti u konstantnoj komunikaciji s drugim odjelima u organizaciji.
– Postalo je važno kako nabava može ponuditi inovacije i to zahtijeva puno novih talenata – kaže Nisonen dodajući kako se postavlja novi prostor za mlade u nabavi koji će sigurno unijeti promjene i napraviti korak više u ovom području djelovanja.
CPO Fazer Grupe dao je primjere vlastite prakse pa je tako kazao da je njegova kompanija krenula u revoluciju nabave mnogo prije krize i zato se itekako znala nositi sa svim izazovima koje su donijele najnovije krize, od pandemije pa do trenutnih geopolitičkih potresa na istoku. Tu se vidi značaj pravilne pripreme ne samo organizacije nego na kraju i svojih zaposlenika.
– Na kraju su tu i dobavljači, otvoreno razgovarajte s njima, ali ih i slušajte jer su oni puni mudrosti, susreću se s vašim konkurentima i znaju možda i više od vas – zaključio je Nisonen u Hilton Garden Innu.