Izvršni direktor Tesle Elon Musk najavio je oporavak prodaje električnih vozila u 2025. godini nakon razočaravajućih rezultata u prošloj godini te značajan napredak u umjetnoj inteligenciji koji bi, prema njegovim tvrdnjama, omogućio autonomnu vožnju na cestama u Teksasu do lipnja.
Muskov optimizam dolazi nakon slabijih financijskih rezultata u četvrtom kvartalu 2024., u kojem su prihodi i dobit podbacili u odnosu na očekivanja analitičara. Ranije ovog mjeseca Tesla je objavila i prvi godišnji pad prodaje električnih vozila u više od deset godina.
Tijekom konferencijskog poziva s investitorima, Musk je najavio kako će Tesla u sljedećih šest mjeseci pokrenuti uslugu autonomnog taksi prijevoza u Austinu, gdje se nalazi i sjedište kompanije. Također je najavio predstavljanje prototipa humanoidnog robota Optimus tijekom godine te početak proizvodnje flote autonomnih ‘cyber taksija‘ 2026. godine.
Tesla će postati najvrjednija tvrtka na svijetu
- U 2024. godini napravili smo ključna ulaganja u proizvodnju, umjetnu inteligenciju i robotiku, koja će u budućnosti donijeti ogromne koristi, na razini koju je teško i pojmiti. Trenutno postavljamo proizvodne linije za ono što će, po mom mišljenju, biti epska 2026. godina, a 2027. i 2028. godine bit će apsolutno nevjerojatne - rekao je Musk.
Ponovno je potvrdio planove za lansiranje obnovljene verzije SUV modela Y, najprodavanijeg Teslinog modela na svijetu, te uvođenje ‘pristupačnijih modela‘ u prvoj polovici godine, no nije naveo konkretne detalje.
- Vidim jasan put prema tome da Tesla postane daleko najvrjednija tvrtka na svijetu. Postoji scenarij u kojem će Tesla vrijediti više od idućih pet najvećih kompanija zajedno - dodao je Musk, koji uz Teslu vodi i kompanije SpaceX, xAI i društvenu mrežu X.
Podvojene reakcije investitora
Nakon objave rezultata, Tesline dionice su najprije pale četiri posto u prodaji nakon zatvaranja burze, no ubrzo su se oporavile i porasle za isti postotak te je Tesla trenutačno osma najvrjednija tvrtka na svijetu.
Unatoč Muskovim optimističnim predviđanjima, analitičari su ostali skeptični.
- Tesla je govorila o povratku rasta prodaje vozila, ali nije navela konkretan cilj, iako je Musk ranije spominjao rast između 20 i 30 posto. Iako dugoročna priča i dalje postoji, četvrti kvartal bio je trenutak prizemljenja za Teslinu dionicu, koja se sve više udaljavala od stvarnih rezultata - rekao je Dan Levy, analitičar Barclaysa.
Musk je odbacio potencijalni negativni utjecaj odluke Donalda Trumpa o ukidanju savezne subvencije od 7.500 dolara za električna vozila, tvrdeći da je potpuna elektrifikacija i autonomija prometa neizbježna.
Velika ulaganja u AI
Tesla je u posljednjem kvartalu značajno povećala ulaganja u umjetnu inteligenciju. Kapitalna ulaganja porasla su 21 posto, dosegnuvši 2,8 milijardi dolara, dok je u svojoj tvornici u Teksasu izgradila veliki AI klaster temeljen na 50 tisuća Nvidia H100 čipova. Ovaj sustav, nazvan ‘Cortex‘, i ključan je za razvoj Tesline autonomne vožnje. Napredak u autonomnoj vožnji i dobivanje regulatornih odobrenja na saveznoj i državnoj razini ključni su za lansiranje i Teslinog robotaksija bez volana i papučica, čija je serijska proizvodnja planirana za 2026. godinu.
Musk tvrdi da Tesla ima značajnu prednost nad konkurencijom zahvaljujući analizi milijardi sati videozapisa snimljenih Teslinim vozilima.
- Ne postoji tvrtka na svijetu koja je bolja u AI-ju za stvarni svijet od Tesle. Iskreno, ne znam ni tko bi bio na drugom mjestu… trebao bih jako veliki teleskop da ih vidim, toliko su daleko iza nas - rekao je Musk.
Financijski rezultati
Tesla je u četvrtom kvartalu 2024. isporučila 495.570 vozila, što je rast od 2,3 posto u odnosu na prethodno tromjesečje. Iako je zadržala prednost pred kineskim BYD-om, prodajni rezultati su podbacili u odnosu na očekivanja, a godišnja prodaja pala je prvi put od 2011. godine. Prilagođena neto dobit u četvrtom kvartalu iznosila je 2,5 milijardi dolara, ispod očekivanih 2,6 milijardi, dok su prihodi porasli dva posto na 25,7 milijardi dolara, također ispod prosječne analitičke procjene od 27,2 milijarde dolara.
Operativna marža pala je na 6,2 posto s prethodnih 8,2 posto, što Tesla pripisuje nižim cijenama svojih ključnih modela S, X i Y zbog agresivnog snižavanja cijena, kao i povećanim ulaganjima u umjetnu inteligenciju i istraživanje i razvoj.
Unatoč sve većem fokusu na robotiku i AI, Tesla i dalje ostvaruje oko 80 posto prihoda od prodaje automobila. Dodatni financijski poticaj stigao je od prodaje regulatornih kredita konkurentskim proizvođačima koji proizvode vozila s većim emisijama, čiji je prihod porastao 60 posto na 692 milijuna dolara. Pozitivan doprinos dala je i Teslina brzorastuća energetska divizija, koja je u četvrtom kvartalu više nego udvostručila prihode, dosegnuvši 3,1 milijardu dolara.