U usporedbi s prethodnom godinom, potražnja u raznim kategorijama proizvoda u online prodaji je porasla, dok se kupci prije kupovine radije dobro informiraju i više ne prihvaćaju prvu ponudu na koju naiđu, podaci su to iz E-commerce izvješća za 2024. godinu koje provodi platforma za usporedbu cijena Ceneje! zajedno s tvrtkom Valicon. Prošla je godina pokazala da su hrvatski kupci tražili proizvode koji su im olakšavali život, podržavali njihove zdrave navike i nudili veći osjećaj udobnosti. Istovremeno, njihova spremnost na ulaganje u stil i luksuz jasno je odražavala njihove osobne vrijednosti.
Tijekom 2024., interes za praktične i ekološki prihvatljive proizvode značajno je porastao. Mali kućanski aparati zabilježili su povećanje od 6 posto, što ukazuje na potragu za inovacijama koje pojednostavnjuju svakodnevne zadatke. Posebno je upečatljiv bio skok potražnje za grijanim i rashladnim uređajima (62 posto) što je signaliziralo prilagodbu vremenskim uvjetima koji su postali sve ekstremniji. Prijenosna računala (13 posto) bila su popularna zbog sve veće potrebe za radom od kuće i učenjem na daljinu, dok su televizori (8 posto) nastavili igrati ključnu ulogu u zabavi. S druge strane, rast u kategoriji biciklizma (11 posto) odrazio je sve veću svijest o zdravlju i održivom načinu prijevoza.
Sve više online kupaca
Nadalje, prema podacima E-commerce izvješća, primjećuje se porast broja ljudi koji obavljaju online kupovine redovito ili čak intenzivno. Posljednjih godina broj online kupaca u Hrvatskoj raste sve više, iako je bilo karakteristično da je broj kupovina po osobi manji.
Ravnoteža kupovne moći među generacijama također se pomalo mijenja, ovoga puta u korist mlađih generacija, gdje se u 2024. godini povećao broj kupaca iz generacija Z i Y.
Vrijeme potrebno prije donošenja odluke o kupovini također se produljuje. U usporedbi s prethodnom godinom, smanjuje se udio kupaca koji se odlučuju na kupovinu u jednom do tri dana, dok raste broj onih koji se za određeni proizvod odlučuju tjednima ili mjesecima. Unatoč tome, udio kupaca koji kupovinu obave isti dan i dalje je najveći (39 posto), a slijede oni koji se odluče nakon nekoliko dana (35 posto).
Paketomati bilježe rast popularnosti
Opcije dostave i načini plaćanja ključni su faktori u donošenju odluke o kupovini kod online kupaca. Povećao se broj kupovina putem kartica i PayPala, dok se plaćanja pouzećem značajno smanjuju. To se može pripisati činjenici da su kupci sve vještiji u korištenju interneta i da im online kupovina više nije nepoznanica.
Što se tiče opcija dostave, osobno preuzimanje bilježi blagi pad, kao i ekspresna dostava. Klasična dostava zauzima prvo mjesto, dok preuzimanje na paketomatima bilježi rast popularnosti. Trend brzine dostave također se mijenja – 39 posto ispitanih online kupaca spremno je čekati dostavu između 5 i 14 dana. Samo 8 posto spremno je čekati više od 14 dana. Trošak dostave također postaje sve značajniji faktor pri odabiru trgovine.
Kupovina (kao i istraživanje prije kupovine) putem mobilnih uređaja i dalje bilježi rast, a kraj ovom trendu još nije na vidiku. Svake godine broj korisnika mobilnih uređaja za istraživanje proizvoda raste, a trenutno 72 posto korisnika koristi mobilne uređaje za istraživanje prije kupovine, dok njih 61 posto kupovinu obavlja putem mobitela. Tableti su također u blagom porastu, ali i dalje predstavljaju samo 7 posto udjela.
Mladi preuzimaju vodeću ulogu
Iz podataka se vidi rast posjećenosti platforme Jeftinije! u 2024. godini, kao i porast broja ponuda i trgovina. Kumulativno, računajući trgovine Adriatic dijela Heureka grupe – Ceneje!, Jeftinije! i Idealno!, broj trgovaca povećao se s 849 u siječnju 2024. na 995 u prosincu 2024.
Online kupovina postaje sve značajniji dio ponašanja potrošača u Hrvatskoj. Broj redovitih online kupaca i intenzitet njihovih kupovina kontinuirano rastu, pri čemu mlađe generacije preuzimaju vodeću ulogu. Fleksibilne opcije dostave i plaćanja ostaju ključni faktori odluke, dok istraživanje prije kupovine, posebno putem mobilnih uređaja, dobiva sve veći značaj.