Život
StoryEditor

Kaos na cestama: EU planira omogućiti 17-godišnjacima upravljanje teškim kamionima

21. Veljača 2024.
djeca za volanom

Prometni odbor Europskog parlamenta sprema se usvojiti stav o novim pravilima EU-a o vozačkim dozvolama koji bi 17-godišnjacima omogućili da upravljaju kamionima, a 16-godišnjacima da voze SUV vozila od 2,5 tone. Što bi moglo krenuti po zlu?

Ova odluka, kako kažu analitičari je utemeljena na političkim interesima, a ne na činjenicama s potencijalno strašnim posljedicama za sve sudionike u prometu. Trenutačno, osoba mora imati najmanje 21 godinu prije nego što može započeti obuku za vozača kamiona. Nacionalne vlade mogu sniziti tu dob na 18 ako osoba položi početni teorijski ispit. Otprilike polovica zemalja EU to dopušta.

Europski odbor za promet razmatra amandmane koji bi zahtijevali da sve zemlje EU-a spuste dobnu granicu za obuku vožnje kamiona na 17 godina pod uvjetom da imaju odraslu osobu stariju od 24 godine u pratnji.

Statistike pokazuju nagli pad stope prometnih nesreća s porastom dobi, što izaziva zabrinutost u pogledu potencijalnog utjecaja predloženih izmjena i dopuna na sigurnost na cestama. Istraživanje Njemačke udruge osiguravatelja pokazuje značajan rizik od sudara povezan s mladim vozačima kamiona u dobi od 18 do 20 godina, otkrivajući da su oni krivi za oko 25 posto, ali rizik se smanjuje s godinama, padajući na oko jedan do dva posto za starije dobne skupine.

Također znamo da je odraslim osobama koje prate mlađe vozače teško ostati stalno na oprezu u kabini. Ovo sve češće viđamo kod autonomnih vozila koja se sudaraju s pješacima i biciklistima čak i ako netko sjedi na vozačkom mjestu.

Sve zbog električnih vozila

Odbor za promet razmatra zakonski amandman koji bi vlasnicima B1 dozvole omogućio upravljanje vozilom mase do 2,5 tone ako je njegova brzina ograničena na 45 km/h. Dozvola B1, dostupna s navršenih 16 godina, obično se koristi za quad vozila male brzine težine između 0,2 i 0,4 tone.

Prođe li ovaj amandman, svaki 16-godišnjak s B1 dozvolom mogao bi upravljati vozilom mase do 2,5 tone. Ovo otvara vrata mladim vozačima za rukovanje velikim i snažnim SUV vozilima

Dokazi pokazuju ranjivost mladih vozača SUV vozila i kamiona, posebno onih u dobi od 16 do 17 godina, koji se suočavaju s dvostruko većim rizikom od sudara od svojih kolega u dobi od 18 do 19 godina. Nakon što su dobne granice olabavljene u Finskoj, otkrili su da 17-godišnjaci čine oko osam posto svih prometnih prekršaja, iako čine samo 0,3 posto svih vlasnika prometnih dozvola.

Predloženi amandman propisuje da 16-godišnji nositelji dozvole B1 mogu voziti vozila do 2,5 tone težine ako je ‘maksimalna brzina tehnički ograničena na 45 km/h.‘ Ali nije jasno što znači ‘tehnički ograničeno‘.  Uređaji za ograničavanje brzine lako se postavljaju, ali ih je jednako lako svladati.

Štoviše, odbor za promet želi povećati ograničenje mase vozila B kategorije što je tipični osobni automobil, na čak 4,25 tona, a sve zbog teških električnih automobila i kombija koji su svi redom veće mase od klasičnih automobila.

Trenutačno zakon EU-a ograničava posjednike B dozvole na vozila težine do 3,5 tone.

23. svibanj 2024 15:31