Ono što je za mnoge nekad bio komad kruha s malo masti i svježe tucane baranjske paprike, danas su razna gotova i polugotova jela te zamrznute namirnice poput ramen noodlesa, raznih plant-based obroka i laboratorijskih izmišljotina koje samo čekaju da ih se strpa u obližnju mikrovalnu. Prema aktualnim istraživanjima, upravo takvim jelima neočekivano raste popularnost među potrošačima koji se polako navikavaju da hranu više nikada neće trebati sami pripremati. Kakvi se to inventivni proizvodi kuhaju i peku ovih dana? Osam vrućih trendova na tržištu hrane i pića signalizira u kojem se smjeru mijenjaju potrošači, ali i proizvođači.
1. Vruća juhica ruši rekorde
Tržište gotove, polugotove i zamrznute hrane snažno je raslo posljednjih godina, a očekuje se da će se povećati s 212,59 milijardi eura 2023. na 226,43 milijarde eura ove godine. Rast se, kažu stručnjaci, može pripisati globalizaciji i međukulturnim utjecajima, vjernosti markama i marketinškim kampanjama, pogodnostima i uštedi vremena, ali i nagloj promjeni životnih stilova potrošača. Od takvih se proizvoda vjerojatno najviše ističu ramen noodles, koji u posljednje vrijeme iskaču u kategoriji trendinga na više-manje svim društvenim mrežama i daleko su dogurali od brze hrane za siromašne studente. TikTokov trend koji je naizgled pomogao potaknuti porast njihove popularnosti jest pojam make it fancy, odnosno dodavanje drugih sastojaka u zdjelu punu vrućih azijskih rezanaca. Bilo je samo pitanje vremena kad će se od klasičnih Indomiejevih rezanaca u prodavaonicama diljem Hrvatske pojaviti i mnogi drugi brendovi, naprimjer Cup Noodle i Maruchan. Naravno, trendove prate i domaće kompanije, pa je i Podravka počela proizvoditi vlastite ramen noodlese pod nazivom ‘Fini Mini‘.
2. Čovječe, naljuti se!
Pompa o ljutim umacima s godinama je sve veća, ali najveće trgovine u Hrvatskoj tek su odnedavno počele nuditi malo više vrsta od klasičnog tabasca. Rezanci za ramen ne bi bili isti da u njih ne stavimo koju kap ljutine, a ovih dana do nekad egzotične srirache nikada nije bilo lakše doći. U trgovinama diljem Hrvatske tako se uz poznate azijske i američke umake mogu naći i oni brenda Volim ljuto koje proizvodi Goran Vrabec na svom OPG-u u Igrišću, selu nadomak Hrvatskoga zagorja, a i sâm je otvorio dućan Spicy Days u kojemu se mogu naći i mnogi drugi hrvatski proizvođači kao što su Slavonsko zlo, ‘Juta Spiza i Charamanga, ali i popularni umaci iz emisije na YouTubeu ‘Hot Ones‘ u kojoj se razgovara sa slavnim osobama dok jedu pileća krilca prelivena nizom sve ljućih umaka.
3. Kalorije su tu da se… broje?
Od previše ramen noodlesa i slične hrane valjalo bi i otopiti koju kaloriju, zato se posljednjih godina diljem Hrvatske otvaraju teretane i svi su ludi za čvrstim guzama i žilavim bicepsima. Naravno, da bi se postigli takvi rezultati, važno je pomno paziti na svaku kaloriju, pa se sve više tvornica specijalizira i za izradu svježih, unaprijed pripremljenih zdravih obroka koji osiguravaju gotovo savršen unos makronutrijenata. Takvi se obroci nakon pripreme vakumiraju i ‘šokiraju‘, a u hladnjaku mogu stajati i do pet dana bez straha od kvarenja. Tako su, prateći trendove, na tržištu brzo niknuli brendovi koji se bave upravo time. Domaći Feed The Beast Nutrition i slovenski Juicefast samo su neki od mnogih primjera uspješnog kapitaliziranja svjetskih trendova kad je u pitanju hrana za savjesne vježbače i zdrave trkače.
4. Humus umjesto odreska
Uza sve moguće makronutrijente i kalorije danas se posebna pozornost posvećuje i tomu da sve na tanjuru mora biti biljno iliti plant-based. Krave, svinje, kokoši i ostale životinje postale su dio zastarjele priče u kojoj je meso i dalje zdravo, ali hrana koju danas moramo jesti jest ona koju je nekada jela naša hrana. I diljem svijeta i u Hrvatskoj raste tržišna potražnja za humusom zahvaljujući višestrukoj zdravstvenoj dobrobiti njegove konzumacije, poput kontrole razine šećera u krvi i regulacije tjelesne težine. Usto je, kažu, odličan izvor biljnih proteina, zbog čega je posebno popularan među vegetarijancima i veganima, koji muku muče ne bi li nadoknadili ono što jedan dobar juneći odrezak nudi od nutrijenata. Zbog globalnog pomaka prema biljnoj prehrani iz zdravstvenih i, naravno, ekoloških razloga humus je popularan izbor, a ne odmaže ni to što se prirodno uklapa u prehranu bez glutena i mliječnih proizvoda. Brendova zastupljenih u dućanima diljem Hrvatske ima desetak, ali možda su najpoznatije Sana delikatese iz Koprivnice.
5. Proteina nikada dosta
Protein je jedna od šest esencijalnih hranjivih tvari koje tijelo treba za pravilno funkcioniranje. Uz masti i ugljikohidrate jedan je od tri makronutrijenta, odnosno nutrijenata koje naše tijelo upotrebljava u najvećim količinama. Naravno, život vam se nakon ovih informacija neće drastično promijeniti, ali prehrambena industrija odlučila je da je savršeno vrijeme za razvijanje novih kompleksa. Nakon mnogih manjkova ili viškova, od željeza do koje kilice, proteini su nova stvar na koju svi jako paze. Bilo je pitanje vremena kada će taj trend stići i na vrata hrvatskog tržišta pa se danas proteinski prašak čini kao relativno normalna opcija za one koji zaista žele biti novi Schwarzeneggeri. Za nas smrtnike koji samo želimo biti zdravi odlazak u dućan postao je prava borba jer gotovo svaki proizvođač kravljeg mlijeka sada proizvodi to isto mlijeko, ali bez laktoze, s umjetnim bojilima, aromom od vanilije, čokolade ili jagode, i naravno – 50 grama proteina. Pažljivo zato birajte što stavljate u košaricu da se ne biste pretvorili u bodybuildere. Tako je Polleo Sport nedavno počeo surađivati s Vindijom, a uz njih tu su i Weider, BiteMe Nutrition, Optimum Nutrition, Dukat, Meggle te mnogi drugi.
6. Opća opčinjenost kombuchom
Ako volite pratiti sve najnovije gastronomske trendove, vjerojatno ste se susreli s kombuchom – fermentiranim čajem pomiješanim s malo bakterija, kvasca i šećera, često s malo voćnog soka. To je probiotički napitak pun živih bakterija koje pomažu u održavanju zdravlja gastrointestinalnog trakta. Bakterije se stvaraju tijekom procesa fermentacije i sigurne su (i zdrave!) za konzumaciju. Iako postoji već dulje i bila je glavna namirnica na tržištu alternativnog zdravlja, kombucha se nedavno vratila u središte pozornosti kao pokretač društvenih trendova, donijevši i više od 560 milijuna američkih dolara od prodaje rashlađenih pića prošle godine. Među brendovima koji su dostupni u prodavaonicama diljem Hrvatske domaća je Ekipa, ali i Nutrigold, The Gutsy Captain, Voelkel te mnogi drugi.
7. I od cikle nastade burger
Posljednjih godina globalna prehrambena industrija doživjela je znatan pomak jer sve više potrošača prihvaća proteinsku alternativu biljnoga podrijetla. Sve veća potražnja za vegeburgerima, kobasicama bez mesa, mlijekom bez mlijeka i jogurtima biljnog podrijetla ne samo da pokazuje sve jasnije preferencije potrošača već naglašava i sve višu svijest o ekološkim, zdravstvenim i etičkim posljedicama našeg izbora hrane. Uz prije spomenuti humus svijet je poludio i za polugotovim veganskim burgerima. Tržište takve biljne proteinske alternative trenutačno bilježi neviđen rast. Godine 2022. njegova je globalna vrijednost procijenjena na nevjerojatnih 12,2 milijarde dolara, pa nije ni čudno što se i u Hrvatskoj (doduše, često na akciji uoči isteka roka trajanja) nađu biljne varijante onoga što je nekada bilo najbolje od mesa. Planet of Plants, O‘Plant i Reba samo su neki od brendova koji pokušavaju prodati… ciklu pod bubrege.
8. Zamrznuti klasici
Globalna pomama za zamrznutom hranom u porastu je od 2019., uz povećanje prosječnoga godišnjeg rasta od sedam posto u posljednjih pet godina. Istraživanja pokazuju da su zamrznute zamjene za meso najbrže rastuća kategorija zamrznutih proizvoda u lansiranju proizvoda; slijede ih meso, riba i jaja, gotova jela i prilozi te pekarski proizvodi. Premda u Hrvatskoj i dalje nema previše veganskih mogućnosti kad su u pitanju u cijelosti zamrznuti obroci, dobro će proći onaj tko voli pileće medaljone, solidan rižoto ili riblje štapiće. Sve to, naime, već godinama prodaju igrači kao što su Ledo, Cekin ili Vindon.