
Više od polovice hrvatskih građana tromjesečno troši najmanje 101 euro na modu, obuću i dodatke. Kad biraju gdje će kupovati putem interneta, imaju na umu svoj budžet, a više od četiri od pet potrošača navodi cijene i popuste kao odlučujuće razloge, zatim asortiman i dostupnost te kvalitetu proizvoda. Odjeća i obuća također su kategorija proizvoda koji se najčešće kupuju putem interneta, a slijede elektronika i namještaj. Pokazuju to rezultati istraživanja o kupovnim navikama građana Hrvatske, s posebnim naglaskom na modu, koje je za Zalando proveo Ipsos, na uzorku od 500 građana Hrvatske (žena i muškaraca) u dobi između 18 i 65 godina.
1 od 5 troši više od 200 eura po kvartalu
Istraživanje pokazuje da hrvatski građani paze koliko troše na modne proizvode i modne dodatke online i u fizičkim trgovinama: budžet za kupovinu njih 34 posto iznosi od 50 do 100 eura po kvartalu, 29 posto ispitanika troši od 101 do 200 eura, a 22 posto više od 200 eura po kvartalu. Žene češće od muškaraca troše više od 200 eura na modne proizvode (27 posto naspram 17 posto muškaraca), ali su također i češće navele da ne kupuju samo za sebe, već i za djecu, supružnika ili roditelje (51 posto naspram 37 posto muškaraca).
Kao i u mnogim drugim zemljama, kada je riječ o odabiru određene internetske modne trgovine, pristupačnost je iznimno važna hrvatskim kupcima. Više od četiri od pet (85 posto) odabralo je cijene i popuste kao razlog za kupnju u određenoj online modnoj trgovini. Drugi najčešći razlog je širok asortiman i dostupnost proizvoda (55 posto), a slijedi kvaliteta proizvoda (54 posto).
Gotovo polovica redovito kupuje robu online
Više je razloga za online kupnju mode, obuće i modnih dodataka: hrvatski građani vole kupovati kad god žele (67 posto), biraju bolje cijene ili popuste (66 posto) i izbjegavaju gužve u trgovinama (52 posto), žele veliki asortiman (52 posto) i praktičnost (40 posto).
Istraživanje također otkriva kupovne navike kada se uspoređuju online kupnja i kupnja u fizičkim trgovinama. Rezultati su pokazali da 48 posto građana Hrvatske kupuje modu, obuću i modne dodatke online barem jednom mjesečno, dok 34 posto njih kupuje te proizvode online nekoliko puta godišnje. S druge strane, 58 posto građana kupuje te proizvode u fizičkim trgovinama barem jednom mjesečno, a 36 posto nekoliko puta godišnje. Modne proizvode, bilo online ili u fizičkim trgovinama, najčešće kupuju žene i ispitanici od 18 do 35 godina.
Najpopularnije kategorije proizvoda koji se kupuju online su odjeća i obuća (spomenulo ih je 80 posto ispitanika), zatim elektronika (64 posto) te namještaj i knjige (39 posto, odnosno 38 posto). Istraživanje je također pokazalo koju vrstu mode, obuće ili kozmetičkih proizvoda građani najčešće kupuju online: ‘klasična‘ odjeća je na prvom mjestu (39 posto), zatim sportska odjeća i obuća (20 posto) i ostala obuća (11 posto), pri čemu se sportska odjeća i obuća češće nalaze u muškim košaricama nego u ženskim (30 posto naspram 11 posto).
Hrvati prihvaćaju inovacije
Kupnja putem interneta postala je dio svakodnevnog života u Hrvatskoj, istaknuo je Daniel Roginski, Zalandov generalni direktor za središnju i istočnu Europu, dodajući da sve više ljudi otkriva prednost kupovine modnih proizvoda iz udobnosti svog doma.
- Istraživanje pokazuje da građani Hrvatske traže dobru vrijednost za novac, širok asortiman i kvalitetne proizvode. Vidimo i sve veći interes za sportsku odjeću i obuću, što potvrđuje i istraživanje. Istraživanje također pokazuje potrebu za personaliziranim i inovativnim iskustvom kupnje, pri čemu je 53 posto ispitanika izjavilo da bi koristilo virtualnu garderobu kako bi pronašli pravu veličinu i kroj, a 38 posto njih je reklo da bi koristilo savjete za kupnju temeljene na umjetnoj inteligenciji, kada bi bili dostupni - rekao je Roginski, dodajući da su upravo zato u listopadu, između ostaloga, lansirali AI asistenta.
Zalando, koji je na hrvatskom tržištu od 2021. godine, u prosincu prošle godine preuzeo About You, dotadašnjeg konkurenta, za 1,1 milijardu eura. Udružili su se, kako su tada rekli, zbog ostvarenja ‘zajedničkih strateških ciljeva‘.