Peter Diamandis, serijski poduzetnik i osnivač zaklade XPRIZE, nedavno je za Business Insider otkrio jednu od svojih najvećih spoznaja – najbolji način inspiriranja drugih za ostvarenje društvenog napretka je natjecanje za novčanu nagradu.
>>>Gates ulože 100 milijuna dolara za istraživanje demencije
Primjer iz autobiografije Charlesa Lindbregha, koji je zbog nagrade od 25 tisuća dolara postao prva osoba koja je preletjela Atlantik, inspirirao ga je da pošalje prvu privatnu misiju u svemir. Njegova zaklada XPRIZE održala je sedam uspješnih natjecanja, a u tijeku je osmo, u čijem je središtu moonshot projekt kojeg natjecatelji nastoje realizirati, a koji bi inače tvrtkama predstavljao prevelik rizik kako bi ga samoinicijativno realizirale.
Moonshot, u tehnološkom smislu, je ambiciozan, revolucionaran istaživački projekt koji se nastoji provesti bez očekivanja kratkoročne profitabilnosti ili koristi, te u većini slučajeva bez kompletnog prethodnog istraživanja o mogućim rizicima i koristima.
Elon Musk sponzor je jednog takvog XPRIZE natjecanja s nagradom od 15 milijuna nazvanog Global Learning XPRIZE, a pobjednik će biti poznat u travnju iduće godine. Diamondis ističe da je to natjecanje idealan primjer kako se privatni sektor može uhvatiti u koštac s najvećim svjetskim izazovima. Cilj natjecanja je pronalaženje jednostavnog i ekonomičnog načina kojim će se iskorijeniti nepismenost, koju Musk inače smatra izvorom siromaštva.
Sedamsto timova je 2014. iznijelo svoje planove o razvoju Android aplikacije za tablete koja bi mogli pomoći ekstremno siromašnoj djeci da nauče osnove matematike te čitati i pisati.
>>>VIDEO: Bill Gates novim projektom redizajnira zahode
XPRIZE je svih pet polufinalista nagradio s milijun dolara kako bi realizirali svoj plan i testirali ga u Tanzaniji, a Google je osigurao 800 tableta.
Pobjednik će osvojiti 10 milijuna dolara kako bi do kraja mogao provesti svoj program, a svi polufinalisti će svoj softver staviti na raspolaganje drugim programerima koji ih žele koristiti u obliku otvorenog koda. XPRIZE namjerava pomoći pobjedniku da svoj softver distribuira među 250 milijuna djece širom svijeta.