Poslovni rezultati Ericsson Nikola Tesle za 2015. godinu pokazuju nastavak pozitivnog poslovanja, uz pad izvoza na vanjska tržišta što je neutralizirano rastom izvoza na internom Ericssonovom tržištu.
ENT je lani ostvario 1,36 milijardi kuna prihoda od prodaje što je rast od 3,8 posto, bruto marža iznosi 13 posto, operativna dobit 91,4 milijuna kuna (porast od 12,2 posto), neto dobit 91,3 milijuna kuna (porast od 4,6 posto), a novčani tok od poslovnih aktivnosti iznosi 243,1 milijun kuna u usporedbi s 176,4 milijuna kuna u 2014. Prijedlog iznosa dividende biti će objavljen za nekoliko dana.
- Ako analiziramo odnos internih i vanjskih kupaca od 2010. godina do danas udjel internog Ericssonovog tržišta u prihodima od prodaje Grupe porastao je s 36 posto na 60 posto. Tijekom 2015. godine došlo je do značajnog porasta udjela uslijed porasta volumena u segmentu upravljanih usluga, ali isto tako smo dobili nove odgovornosti unutar globalne korporacije u našem razvojno-istraživačkom centru, globalnim i regionalnim centrima za usluge te centrima za rješenja kupcima. Zadržali smo mjesto najvećeg ICT izvoznika u Hrvatskoj te vodećeg izvoznika znanja. Nastavili smo zapošljavati te smo tijekom 2015. u Ericsson Nikola Tesla Grupi zaposlili 435 stručnjaka. Broj zaposlenika koji rade u istraživanju i razvoju premašio je brojku od tisuću, dok na razini Ericsson Nikola Tesla Grupe krajem 2015. godine imamo ukupno 2.789 zaposlenika – rekla je Gordana Kovačević, predsjednica ENT-a na predstavljanju rezultata poslovanja.
Dodala je kako na ostalim tržištima bilježe pad prihoda od prodaje jer su neki projekti i ugovori prolongirani. Kad čimbenike koji su usporili određene procese navela je spor ekonomski razvoj, a na pojedinim tržištima i političku nesigurnost.
- Dodatni izazov za naše poslovanje je jaka konkurencija te konsolidacija i centralizacija nabavnih procesa od strane globalnih kupaca / operatora. S druge strane, konvergencija operatora i industrije te njihova transformacija kroz mobilnost, širokopojasni pristup internetu i oblak stvara nove poslovne prilike. Na našim tržištima prepoznata je sve veća važnost i uloga informacijsko-komunikacijskih tehnologija na transformacijske procese u poslovanju i društvu. Naša značajna prednost je snažna pozicija i povjerenje kupaca koju imamo na lokalnom i regionalnom tržištu, što nas osnažuje da budemo vodeći partner u ICT transformaciji našim kupcima – rekla je Kovačević.
Iako gotovo svi ključni pokazatelji poslovanja bilježe pozitivna kretanja u 2015. godini, bruto marža nešto je niža u odnosu na prethodnu godinu, kao posljedica promjene u asortimanu prodanih proizvoda i usluga (porast usluga Ericssonu) i kontinuiranog pritiska na cijene. Ova promjena u asortimanu rezultira nižom maržom, ali istodobno značajno manjom izloženošću poslovnim i operativnim rizicima te nižom razinom obrtnog kapitala. U ENT-u ističu kako njihova usmjerenost na troškovnu učinkovitost donosi solidne uštede.
- Kroz inicijativu usmjerenu na razvoj poslovanja na domaćem i izvoznim tržištima (bez internog Ericssonova tržišta) usmjerili smo se na ključne ugovore u 2015. te na definiranje strateških područja i razvoj kompetencija. Tijekom godine realizirali smo nekoliko ključnih poslova. U području mobilnih mreža to su poslovi/ugovori dogovoreni s Vipnetom i kosovskim operatorom IPKO-om, čime smo zadržali poziciju jedinog isporučitelja ovim operatorima. Na području ICT rješenja za industriju i društvo, istaknula bih ugovore vezane za nadogradnju i širenje Zajedničkog informacijskog sustava zemljišnih knjiga i katastra, te održavanje i nadogradnju Središnjeg informacijskog sustava zdravstva RH (CEZIH). Za Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske za potrebe Operativno-komunikacijskog centra (OKC) realizirano je rješenje za pomoć u žurnim situacijama. Na tržištu Zajednice Neovisnih Država otvorene su nove poslovne prilike u operatorskom segmentu i segmentu e-zdravstva s dva nova kupca u Armeniji i Kazahstanu.Nastavili smo ulagati u ciljana područja (IP mreže, Oblak, TV i medije, Industrija i društvo te OSS i BSS) te ostvarili 194,2 milijuna kuna prihoda od prodaje, što je porast od 12 posto u odnosu na prethodnu godinu i predstavlja 14 postoprodaje Grupe. Inicijativa usmjerena na razvoj poslovanja na internom Ericssonovom tržištu rezultirala je porastom volumena poslovanja i novim odgovornostima. Preuzeli smo odgovornost i ujedno postali najveći razvojni centar za mrežni element CUDB (Centralized User Data Base) – rekla je Kovačević.
Na domaćem tržištu ukupno je ostvareno 293,5 milijuna kuna prihoda od prodaje, 12 posto manje u odnosu na prethodnu godinu. Nastavljena je suradnja sa strateškim partnerom Vipnetom na modernizaciji radio pristupne mreže i transportne telekom mreže kao i na povećanju kapaciteta 3G i 4G tehnologije. Poslovnu suradnju s Hrvatskim telekomom obilježio je nastavak implementacije MPLS (Multi-Protocol Label Switching) arhitekture u jezgrenoj i u pristupnoj IP mreži. Započela je i poslovna suradnja s Iskonom na modernizaciji IP jezgrenog dijela telekomunikacijske mreže te s Optima Telekomom u području usluga održavanja IP jezgrene infrastrukture. Godina je obilježena i uspješnom isporukom usluga izgradnje i održavanja telekomunikacijske infrastrukture Hrvatskog Telekoma. Nastavljena je suradnja s mobilnim operatorom Tele2 na modernizaciji jezgrene i transportne mreže s ciljem proširenja postojećih kapaciteta te uvođenja novih funkcionalnosti. Nadalje, kontinuirano pružamo usluge podrške kao i održavanja cjelokupne telekom mreže. Tijekom godine završen je projekt povećanja pouzdanosti jezgrene mrežne infrastrukture, čime je operatoru omogućeno efikasno uvođenje novih usluga umreženog društva. Na području ICT rješenja za industriju i društvo, u četvrtom tromjesečju nastavlja se informatizacija u području eZdravstva. Implementirana je prva nacionalna platforma za mZdravlje. Završeni su projekti informatizacije procesa ePomagala i eNjega/eTerapije. S više bolničkih ustanova ugovoreno je međusobno informacijsko umrežavanje u sklopu projekta eBolnice. Uspješno se nastavlja provođenje informatizacije Zemljišnih knjiga i katastra novim ugovorom o isporuci softvera u svrhu širenja platforme Zajedničkog Informacijskog Sustava. Nadalje, potpisani su ugovori vezani za telekomunikacijsko opremanje Zračne Luke Zagreb te održavanja sustava 112 Državne uprave za zaštitu i spašavanje.
Na izvoznim tržištima (bez Ericssonova tržišta) prihodi od prodaje iznose 249,4 milijuna kuna i manji su 29 posto u odnosu na prethodnu godinu. Spor ekonomski razvoj i politička nesigurnost utječe na razinu i dinamiku ulaganja operatora. Na tržištima Jugoistočne Europe (Bosna i Hercegovina, Crna Gora i Kosovo) prihodi od prodaje manji su 15 posto u odnosu na prethodnu godinu te iznose 176,7 milijuna kuna. Na bosansko-hercegovačkom tržištu nastavljena je suradnja s operatorima BH Telecomom i HT Mostarom u području modernizacije fiksnih i mobilnih mreža s naglaskom na širokopojasni pristup internetu. U 4. tromjesečju potpisan je ugovor s BH Telecomom vezan uz nadogradnju radijske pristupne mreže te nadogradnju i proširenje kapaciteta paketske jezgrene mreže. Na kosovskom tržištu nastavljena je suradnja na širenju mobilne mreže IPKO-a te u Crnoj Gori s Crnogorskim Telekomom. Na tržištu Zajednice Neovisnih Država prihodi od prodaje iznose 72,7 milijuna kuna, što je smanjenje od 50 posto u odnosu na prethodnu godinu. U tijeku su aktivnosti na modernizaciji fiksnih i mobilnih mreža s nekoliko ključnih kupaca. Nove poslovne prilike otvorile su se u operatorskom segmentu i segmentu e-zdravstva.
Na Ericssonovom tržištu ostvareno je 821,4 milijuna kuna prihoda od prodaje, što je porast od 31 posto u odnosu na prethodnu godinu. Doprinos kompanije Ericsson Nikola Tesla Servisi d.o.o., kompanije kćeri Ericssona Nikole Tesla d.d., prihodima u ovom tržišnom segmentu iznosi 181,8 milijuna kuna. Centar za istraživanje i razvoj (R&D) Ericssona Nikole Tesle nastavlja uspješan rad. Aplikacijski i platformski razvoj softvera za mobilne sustave unutar razvojnih jedinica ( DU Radio, PDU Mobile Core, PDU User Data Management i PDU Infrastructure & Hardware) odvijaju se po planu, kao i poslovi razvoja i usluga na području tzv. već instalirane baze fiksne mreže.
- Tijekom godine dodatno smo ojačali svoju poziciju što je rezultiralo 10% većim volumenom posla u odnosu na prethodnu godinu. Naš R&D centar u 2015. godini ponovno je vrednovan kao jedan od najboljih i najpouzdanijih razvojno istraživačkih centara u grupaciji Ericsson, što potvrđuje kontinuitet izvrsnosti i daje poticaj budućem radu i razvoju suradnje. U skladu sa strateškim planovima, R&D je započeo s razvojem kompetencija potrebnih za nove poslove. Ericsson Nikola Tesla Servisi d.o.o. za pružanje usluga izgradnje i održavanja telekomunikacijske infrastrukture (upravljane usluge) značajno pridonose poslovnim rezultatima. U 2015. godini započeo je proces transformacije kojem je cilj usklađivanje s Ericssonovim globalnim modelom i standardima za pružanje usluga održavanja i izgradnje telekomunikacijske mreže. Otvoren je i najmoderniji centar za upravljanje mrežom u ovom dijelu Europe (NOC – Network Operations Centre) – rekla je Kovačević, dodajući da njihova strategija umreženog društva ostaje nepromijenjena, a cilj im je ojačati poziciju / prodaju u temeljnom poslovanju i ciljanim područjima rasta te optimizacijom troškova povećati profitabilnost i tržišnu konkurentnost.
ENT je nastavio i partnersku suradnju sa sveučilištima i znanstvenim institucijama kroz realizaciju zajedničkih projekata od kojih su neki financirani sredstvima Europske Unije. U 2015. godini obilježili smo 15 godina Ljetnog kampa Ericssona Nikole Tesle. U ovom razdoblju kroz Ljetni kamp prošlo je preko 600 studenata sa sveučilišta u zemlji i inozemstvu koji su radili na realizaciji više od 400 inovativnih visokotehnoloških projekata.