Poslovna scena
StoryEditor

U Hrvatskoj je tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki

06. Lipanj 2012.
Piše:
lider.media

U organizaciji Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i Veleučilišta Vern na 7. međunarodnom franšiznom forum održan je okrugli stol pod nazivom ‘Franšiznim poslovanjem do stvaranja novih radnih mjesta i stjecanja iskustva‘.

Iako franšiza u Hrvatskoj nije zakonski definirana, prema dostupnim informacijama, u je Hrvatskoj tijekom tri godine preuzeto 170 franšiznih marki te zaposleno 16, 500 ljudi. Premda je riječ o pojmu koji se u Hrvatskoj koristi od početka 90-ih godina, nedostaje edukacije za mlade poduzetnike. - Najbitnije je uključiti akademsku zajednicu u edukaciju o franšiznom poslovanju te dobiti potporu institucija koje će mladim poduzetnicima omogućiti kupnju franšize - rekla je Ljiljana Kukec predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje. 

Adela Renka, stručna suradnica Ministarstva poduzetništva i obrta predstavila je njihov novi pilot projekt ‘Poduzetnički impuls‘ koji radi na bespovratnim poticajima za one koji žele kupiti franšizu. Napomenula je kako poticaje ne mogu dobiti svi te da je na raspolaganju samo milijun kuna koje će biti podijeljene nekolicini najboljih poduzetnika. Ministarstvu se zamjera što nema poticaja za davatelje franšiz, a poduzetnici smatraju kako je to najveći propust s obzirom da davatelj franšize mora izdvojiti svoje vrijeme i trud kako bi na korektan način nove ljude naučio poslovanju neke franšize. Sudionici okruglog stola složili su se kako je edukacija i manjak povjerenja među ljudima najveći problem u tom poduzetničkom sektoru.

Da ni u susjednim zemljama nije ništa bolje potvrdio je i glavni tajnik Slovenske udruge za franšizno poslovanje Igor Pavlin koji smatra kako su najveći problem pravni stručnjaci koji nerijetko rade samo u korist primaoca franšize. Pavlin također smatra kako bi franšizna poduzeća trebala preuzeti aktivnu ulogu u oblikovanju tog sektora zapošljavanjem mladih ljudi. S druge strane Robert Bilić koji je na okruglom stolu sudjelovao i kao davatelj i kako primatelj franšize smatra kako bi mladi ljudi trebali krenuti od nule te da bi o menadžerskom poslovanju trebali učiti od početka radeći i ne tako čiste poslove. Smatra da se samo tako, krečući od nule, može doći do stvaranja kvalitetnog poduzetničkog sektora.Hrvatska, za razliku od drugih europskih zemalja, zaostaje u franšiznom poslovanju, vjerojatno zato što ne postoji franšizni registar koji bi mogao zakonski djelovati. Isto tako u Hrvatskoj postoji jako mali broj pravnih stručnjaka koji znaju sastaviti franšizni ugovor, tako da razina nepovjerenja između davatelja i primatelja franšize raste. Još jedan veliki problem s kojim se suočavaju domaći poduzetnici su i banke koje nerijetko imaju negativnan stav prema franšiznim poslovanjima. 

Za iduću godinu Adela Renka je najavila dva moguća projekta kojima će pokušati olakšati situaciju primateljima, ali i davateljima franšize. Svi zajedno složili su se kako, iako je Hrvatska član Europske franšizne federacije još uvijek o tom području nije dovoljno educirana.Također su na formu predstavljene i četiri uspješne franšize. Kao najjača domaća franšiza predstavila se tvrtka Pek-Snack Forneti koja ime preko 500 franšiza diljem zemlje. Kako kaže voditelj prodaje i marketinga Nermin Merdžanović njihovi partneri mogu u roku od 10 dana pokrenuti svoj posao, a rezultati su vidljivi već nakon prva dva tjedna. Na forumu su se predstavile i bio&bio te Surf‘N‘Fries. Bio&bio tvrtka je koja se bavi proizvodnjom i prodajom prirodnih proizvoda, a od 2003. do danas sklopila je 5 franšiznih ugovora. Žana Hinek, zamjenica direktorice i voditeljica središnjeg ureda bio&bio trgovina kaže kako odnos između tvrtke i franšizera mora biti poslovno-bračni jer jedni ovise o drugima. Tvrtka Surf‘N‘Fries se u kratkom roku proširila po cijeloj Hrvatskoj upravo uz pomoć franšiza. Cilj im je sve značajniji izlazak na strana tržišta, a prvi korak im je Turska- točnije Istanbul.

Također, predstavljena je i strana franšiza - hrvatsko izdanje magazina Reader‘s Digest, a glavni urednik Goran Miletić, kazao je kako je u njihovom slučaju prednost stranog franšizera u tome što koriste već provjerena saznanja o publici i načinu poslovanja, dok su mane dodatna edukacija i zapošljavanje novih ljudi. Na današnjem forumu zaključeno je kako je budućnost franšiznog poslovanja u kombinaciji kvalitete i jednostavnosti koja je svakim danom sve više tražena na tržištu.

22. studeni 2024 06:30