Britanski regulator za tržišno natjecanje (CMA) usvojio je paket mjera koje bi uz podršku tehnologije trebale pojačati konkurenciju u bankovnom sektoru i smanjiti troškove za građane i poduzeća kroz bolji uvid u račune i razmjenu podataka s više pružatelja usluga.
Starije i veće banke ne moraju snažno konkurirati jedna drugoj kako bi privukle klijente, a male i novije banke teško pronalaze načina da prošire poslovanje. "To znači da mnogi ljudi plaćaju više nego što bi trebali i da nemaju koristi od novih usluga", utvrdili su u CMA.
Četiri velike britanske banke kontroliraju 77 posto tržišta bankovnih računa i više od 80 posto računa malih poduzeća i ti se tržišni udjeli nisu značajnije mijenjali proteklih godina, unatoč brojnim istragama u sektoru.
Stoga regulatori žele ubrzati tehnološke inovacije, tražeći od banaka da najkasnije do 2018. usvoje takozvani sustav "otvorenog bankarstva". Taj će sustav omogućiti građanima i malim poduzećima da putem digitalne aplikacije i mobilnih telefona sigurno dostavljaju svoje podatke drugim bankama - pored matične - kako bi uspješnije upravljali svojim računima kod više banaka i uspoređivali cijene njihovih usluga.
Dodatno CMA želi klijentima olakšati prebacivanje računa, što trenutno godišnje čini tek tri posto građana i četiri posto poduzeća. Time bi građani u prosjeku mogli uštedjeti 92 funte godišnje, a poduzeća oko 80 funti, procjenjuju regulatori.
Još veće uštede - u prosjeku 180 funti godišnje - naziru se za građane koji mjesečno prekorače "dopušteni minus" na tjedan ili dva, napominju.
Konkretna podrška
Uveli su i konkretne mjere podrške građanima i poduzećima koji ad-hoc prekorače "dozvoljeni minus". Banke na naknadama za takva prekoračenja zarađuju 1,2 milijarde funti godišnje a ubuduće će biti obvezne upozoriti klijente na prekoračenje i obavijestiti ih o razdoblju poštede kako bi izbjegli troškove. Istraživanja su pokazala da takva upozorenja, povezana s mobilnim bankarstvom, znatno smanjuju troškove za klijente.
Banke će također morati utvrditi mjesečni limit naknada za prekoračenja i obavijestiti o tome klijente.
Mjere su rezultat dvogodišnje istrage kojom je predsjedao Alasdair Smith. "Uklanjamo prepreke zahvaljujući kojima su etablirane banke previše lako zadržavale svoje klijente. Naše će reforme pojačati inovacije i konkurenciju u sektoru čiji su rezultati ključni za britansko gospodarstvo", istaknuo je Smith.
Kritičari pak nisu zadovoljni dosegom reformi. Tako je profesorica na sveučilištu u Manchesteru Diane Coyle i nekadašnja savjetnica ministarstva financija Diane Coyle za BBC kazala da "se neće promijeniti baš puno toga" i da se regulatori "oslanjaju na novu tehnologiju da potakne konkurenciju umjesto nas".
"Budući da regulatori nisu uistinu ozbiljno razmotrili strukturu industrije, čekam da razni Appleovi i Googleovi predstave dojmljiviji proizvod", poručila je Coyle.