Zgrada nadomak Trga bana Josipa Jelačića u Zagrebu, na uglu Petrinjske i Amruševe ulice, u kojoj je sve donedavno bio Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, već se mjesecima obnavlja. Nakon potresa veliki broj zgrada u centru je u radovima pa tu nema ništa čudno, ali potres s tom obnovom ustvari nema ništa. Nakon što je zgradu u zakup, i to na 45 godina, od države preuzeo Arena Hospitality Group, pulska turistička kompanija, stara zgrada u centru metropole postat će novi luksuzni hotel, i to ne bilo kakav, već art‘otel, prvi hotel pod tim ‘umjetničkim‘ brendom u Hrvatskoj.
Otvorenje novog hotela trebalo se već dogoditi, a prema prvotnim planovima prve je goste trebao primiti već potkraj prošle ili početkom ove godine, pa uoči ljetne sezone, e da bi otvorenje, prema postojećim planovima, bilo zakazano za jesen. Škakljivo je prognozirati datume, vidi se to i po komunikaciji iz Arena Hospitality Groupa (AHG). Smještaj u hotelu službeno se još ne može bukirati, premda je unutrašnjost navodno već potpuno uređena, dotjeruju se tek detalji. Gdje je zapelo, nije jasno, ali nema ni panike, otvorenje je sada već pitanje dana.
– Nakon otvaranja u Londonu, Amsterdamu i Berlinu slijedi i prvo otvaranje art‘otela u Zagrebu. Prvi hotel koji će poslovati pod tim brendom visoke kategorije bit će uskoro spreman primiti goste iz cijelog svijeta – poručili su iz AHG-a. A ako je suditi prema istupima čelnih ljudi kompanije, bit će to svojevrsni soft opening. Hotel će početi primati goste i prije službenog otvorenja…
Niz vlasničkih promjena
Arena Hospitality Group pravni je sljedbenik nekadašnjeg pulskog turističkog poduzeća Arenaturista, koji, za razliku od nekih drugih istarskih turističkih kompanija, nakon osamostaljenja Hrvatske, možemo to tako reći, nije baš imao sreće. Nakon privatizacije preuzima ga talijanski vlasnik, Europa Touristic Group, developersko-turistička kompanija iz sjeverne Italije, koji se u poslu na istarskom poluotoku nije baš snašao. Pokrenut je investicijski ciklus, ali dok su druge turističke kompanije u Istri u takve investicijske cikluse ušle krajnje ozbiljno i strateški, u Puli i Medulinu i okolnim mjestima kao da je nedostajalo vizije. Naime, dugogodišnja orijentacija Arenaturista u to je vrijeme bila kongresni, sportski, zdravstveni i kampistički turizam, a unatoč tome rezultati su izostajali.
Kompaniju 2008. preuzimaju novi vlasnici: jedan od fondova iz sastava grupacije Goldman Sachs i Park Plaza PPHE Hotel Group, međunarodna hotelska tvrtka čije dionice kotiraju na Londonskoj burzi.
Do tada je hrvatski turizam godinama prolazio ispod radara svjetski poznatim hotelskim grupacijama, a kada bi i došle u Hrvatsku, došle bi ili tek upravljački ili/i prodajom franšiza. S ulaskom PPHE-a na naše tržište strane hotelske grupacije pokazale su da su u Hrvatsku spremne ući i kapitalno. Sama je ta činjenica bila je dovoljna da se uvjeri i stanovnike Pule, ali i drugu zainteresiranu javnost da je novi vlasnik ozbiljan i da ima stratešku viziju za kompaniju koja je godinama bila svedena na mrvice istarskog turističkog biznisa.
No, da bi se situacija preokrenula potreban je bio kapital. Obnova je započela, ali sramežljivo. Sve se počelo mijenjati kad je nakon osam godina od preuzimanja jedan od vlasnika kompanije, fond iz sastava Goldman Sachsa, koji kao financijski investitor i nije bio prirodni, dugoročni upravljač hotelskom tvrtkom, izašao iz vlasništva. Arenaturist tada prelazi u većinsko vlasništvo PPHE-ove nizozemske tvrtke Euro Sea Hotels N.V. (članica grupacije PPHE Hotel Group), u dogovoru s PPHE-om u vlasništvo kompanije ulaze i hrvatski mirovinski fondovi, a kompanija pokreće i prvi hrvatski turistički IPO (inicijalna javna ponuda dionica).
Ulagači ne vjeruju na riječ
Kompanija u tom trenutku upravlja sa sedam hotela, šest apartmanskih naselja i osam kampova u Istri, a poslovala je s EBITDA-om od 122 milijuna kuna te imala oko 395 milijuna kuna prihoda. U tom je trenutku dionica vrijedila od 285 do 330 kuna, a putem IPO-a prikupljeno je 788 milijuna kuna za novu viziju – diverzifikaciju poslovanja i sveti gral hrvatskog turizma – proširenje sezone. Cijena dionice u trenutku pisanja ovog teksta je oko 35 eura (zbog usporedbe, riječ je o 262 kune).
I tu dolazimo do sudara sa stvarnošću. AHG danas ima više od 26 hotela, kampova i apartmanskih naselja u Hrvatskoj i diljem Europe, a investicijska javnost kao da mu ne vjeruje na riječ. Ne samo da ne prate dionicu, mirovinci, ali i drugi manjinski dioničari na toj su dionici itekako izgubili. Prvo su Arenine dionice snažno pale 2020. godine u jeku pandemije, a unatoč sve boljim prihodima u zadnje dvije godine tržište nevoljko reagira i čeka izvanserijske pokazatelje poslovanja, koji kao da izostaju.
Manjinski dioničari traže odgovore. Problem je, po njima, upitno upravljanje kompanijom i politika isplate dividendi. Sve se to aktualiziralo ove godine uoči glavne skupštine u travnju.
– Jasno je vidljivo da Društvo ostvaruje rezultate koji su u liniji najmanje profitabilnih društava u usporedivom okružju. Trenutačna cijena je 36,4 posto ispod razine iz inicijalne javne ponude (IPO), a cijene dionica usporedivih društava u istom razdoblju rasle su između 12,9 i 60,6 posto – poručili su mirovinski fondovi u obrazloženju upita na glavnoj skupštini. No, ne smeta im samo to, muči ih i politika troškova primitaka članova Uprave.
A kakvi su financijski pokazatelji kompanije i tko donosi veći profit, hoteli u europskim gradovima ili u turističkim središtima na jugu Istre, pročitajte u tiskanom i digitalnom izdanju tjednika Lider.