Biznis i politika
StoryEditor

Čak 75 posto Hrvata kupuje online i to većinom na društvenim mrežama

19. Lipanj 2023.

Iako su pandemija i mjere restrikcija sad već daleko iza nas, navika kupnje putem online web shopova uvukla se duboko u pore društva. Prema najnovijem istraživanju Geoposta kojeg je objavio DPD Croatia, E-shopper barometar, realiziranog putem 36 tisuća intervjua u 22 europske i devet zemalja izvan EU, broj hrvatskih e-kupaca porastao je u odnosu na razdoblje prije pandemije. Tako čak 75 posto hrvatskog stanovništva kupuje online, čime su Hrvati dosegnuli europski prosjek.

Ipak, istraživanje je pokazalo da hrvatski redovni e-kupci manje impulzivno kupuju od europskih. Stoga je i postotak redovnih hrvatskih e-kupaca, onih koji kupuju najmanje jednu kategoriju proizvoda svaki mjesec online, ipak nešto niži od europskog prosjeka (40 posto). U redovite online kupce spadaju osobe sve dobi, stare od 18 - 70 godina, koje prosječno naručuju 4,3 paketa mjesečno, ali ipak ističe se jedan tipičan profil hrvatskog online kupca, a to je 42 - godišnja žena, udana, veće platežne moći koja živi u urbanoj sredini. Prema istraživanju od ukupnog broja online kupaca čak 59 posto redovnih e-kupaca čine žene.

Obuća i proizvodi iz kategorije ljepota i njega i dalje su u top tri proizvoda koji se kupuju online, kako u Hrvatskoj tako i u Europi. Hrvati su najviše naručivali proizvode iz kategorije moda (53 posto), potom obuću (49 posto), a na trećem mjestu proizvode iz kategorije ljepota i njega (47 posto). Praktičnost online kupovine ostaje kao jedan od glavnih pokretača kupnje posebice zbog činjenice da 77 posto ispitanika smatra kako je e-kupovina izvrstan način za uštedu vremena, dok ih 58 posto smatra da takav način kupovine značajno smanjuje stres koje klasične trgovine mogu proizvesti.

S obzirom na rat u Ukrajini i njegove gospodarske posljedice, europski e-kupci i dalje vode računa o cijenama, dok su Hrvatski online kupci aktivniji u traženju velikih popusta, i to puno više od ostatka Europe – piše u istraživanju. Tako se čak 70 posto redovnih online kupaca veseli velikim sniženjima kao što su Black Friday, Cyber Monday i sezonske rasprodaje, dok ih 62 posto smatra da kupnja putem interneta štedi novac.

88 posto preferira dostavu na kućnu adresu

Jedan od glavnih trendova uočenih u 2022. je popularnost internetske prodaje između pojedinaca. Dvije trećine redovnih e-kupaca korisnici su CtoC platformi (C2C), prisutni kao kupci, prodavači ili oboje. Zarađivanje dodatnog novca ili kupnja proizvoda po nižoj cijeni njihova je daleko glavna motivacija za kupnju na ovim internet stranicama. Dodatno, istraživanje je pokazalo da Hrvati masovno koriste društvene mreže u svrhu kupovine. Društvene mreže koriste se u devet od deset kupnji, iz razloga kao što su traženje informacija, inspiracija i, u većini slučajeva, za izravnu kupnju.

Zanimljivo je da 88 posto hrvatskih redovnih e-kupaca i dalje preferira dostavu na kućnu adresu (što je pad od dva posto u odnosu na godinu prije), dok se vidi porast preferencija pri odabiru alternativnih mjesta dostave poput pickup lokacija za preuzimanje paketa, paketomata i dostave na sigurno mjesto (garaža, alatnica i slično).

Što se tiče usluga dostave, osam od deset redovitih e-kupaca očekuje da će biti obaviješteni o točnom roku dostave od jednog sata i žele imati mogućnost odabira određenog dana/vremena dostave. Prema istraživanju čak 77 posto redovitih e-kupaca prije će obaviti kupnju putem e-trgovine ako znaju da im dostavlja dostavna služba koja ima vremenski okvir unutar jednog sata.

- Svjetsko tržište se posljednjih nekoliko godina neprestano mijenja, a posljedično su se promijenile i navike potrošača. Današnji e-kupci očekuju ugodno iskustvo kupovine, brzu i pouzdanu dostavu, mogućnost praćenja paketa u realnom vremenu i slobodu odlučivanja kada i gdje će paketi biti isporučeni. Svakako je jedan od najvažnijih kriterija, besplatna dostava, a potom slijedi i besplatan povrat te kupnja bez skrivenih naknada – zaključuje se u DPD-ovom priopćenju.

Inače, DPD Croatia dio je Geoposta, najveće dostavne mreže paketa u Europi. Uz 122.000 stručnjaka za dostavu i Pickup mrežu s više od 83.000 lokacija za preuzimanje paketa, Geopost svakodnevno dostavlja 8,3 milijuna paketa – 2,1 milijarde paketa godišnje - putem branda DPD, Chronopost, SEUR, BRT, Speedy i Jadlog.

21. travanj 2024 10:06