Troškovi europskih pržionica kave naglo su poskočili zbog krize u Crvenom moru i prisilili ih na potragu za novim izvorima nabave, upozoravaju trgovci i analitičari u sektoru.
Vozarine za kontejnere poskočile su na ruti Azija-Europa oko 150 posto i mnoge pošiljke kave u zrnu najvećih proizvođača sorte robusta, poput Vijetnama i Indonezije, kasne kupcima u Europi do tri tjedna jer brodovi zaobilaze Crveno more i putuju oko Rta dobre nade.
Pržionice su zato prisiljene potražiti druge izvore nabave, uključujući Brazil i Ugandu. Posrednici kažu da su zbog toga veleprodajne cijene porasle, što pak znači veće troškove za pržionice.
- Primjećujemo pad novih narudžbi (iz Europe) jer kupci snose (više) troškove isporuke. Jako smo zabrinuti. U ovo doba godine izvoz kave obično doseže vrhunac - rekao je izvršni direktor jednog od najvećih vijetnamskih izvoznika kave, koji je želio ostati anoniman. Oko 60 posto naše kave odlazi u Europu, napominje.
Problemi s manjkom kontejnera tek će se zaoštriti i dosegnuti razmjere nalik onima na vrhuncu pandemije covida 19, upozoravaju trgovci.
Jedan trgovac sa sjedištem u Europi smatra pak da rizik poskupljenja robuste na dulji rok zbog poremećaja u tranzitu kroz Crveno more nije velik.
- Poremećaji podupiru cijene na kraći rok, ali gledano iz srednjoročne i dugoročne perspektive posrijedi su tek zastoji. Kave ima i stići će na odredište - rekao je.