Biznis i politika
StoryEditor

Indija bi mogla postati nova Kina, no evo pet razloga zašto se investitori teško probijaju na indijsko tržište

28. Lipanj 2023.

Ranije ove godine Indija je postala najmnogoljudnija zemlja na svijetu otevši tako poziciju koju je dugo vremena držala Kina. Kao velika zemlja s mladom populacijom, odnosno prosječnom dobi od 28 godina ova je zemlja primamljiva za tvrtke koje žele diverzificirati svoje rizike van Kine iako je Kina već 40 godina ‘tvornica svijeta‘. Indija je sada ‘sljedeća velika stvar‘, odnosno gospodarstvo koje bi moglo poremetiti globalni poredak.

Administracija indijskog premijera Nerendre Modija ozbiljno je shvatila svoju ulogu u nastojanju da Indija postane ‘sljedeća Kina‘ pa gospodarstvo nastoji potaknuti ulaganjima, a među investitorima koji žele ulagati u Indiju su i Elon Musk te tehnološki div Apple. Čak je i investitor Mark Mobius, poznati zagovaratelj Kine kao centra tehnološkog napretka, nedavno reklamirao Indiju kao ‘pravu budućnost‘.

Ipak, nije baš tako lako stvoriti novi tehnološki centar svijeta pogotovo ne u državi kao što je Indija. Donosimo koje su to prepreke koje stoje na putu investitorima da od Indije naprave ‘novu Kinu‘.

Indija želi strana ulaganja, ali želi biti i samostalna

Indija ima dugu povijest trgovinskog protekcionizma koji otežava poslovanje u zemlji što je navelo Modija, koji je na vlast prvi puta došao 2014. godine, da obeća gospodarske reforme, uključujući ublažavanje politike za izravna strana ulaganja.

Iako se on očito zalaže za strana ulaganja, njegova vlada također želi da nacija bude samostalna pa su pokrenuli takvu kampanju u svibnju 2020. usred pandemije virusa COVID-19.

Zato je američka Uprava za međunarodnu trgovinu (ITA) u rujnu prošle godine u pregledu tržišta Indije objavila da su ‘američki izvoznici pod pritiskom da počnu proizvoditi svoje proizvode lokalno kako bi zadržali pristup tržištu, osobito ako se slična roba već proizvodi u Indiji‘.

‒ Indijska vlada dosljedno podiže carinske i necarinske barijere u većini sektora kako bi zaštitila domaće dobavljače i potaknula domaću proizvodnju ‒ navodi ITA.

Uvozni porezi u Indiji su među najvišima u svijetu

Druga prepreka za zamjenu Kine Indijom je činjenica da su uvozni porezi u Indiji među najvećim u svijetu. Prosječne uvozne carine u Indiji dosegnule su, prema podacima Svjetske banke, 18,3 posto u 2021., daleko više od američkih 3,4 posto. Za uvezene automobile uvozne carine mogu doseći čak 70 posto ako koštaju manje od 40.000 dolara.

Dakle, čak i prije nego što se izvršni direktor Tesle Elon Musk sastao s Modijem ranije ovog mjeseca, proizvođač električnih vozila već je lobirao kod indijske vlade da smanji uvozne poreze na električna vozila prije nego što pristane početi prodavati na tržištu.

Musk je u srpnju 2021. na Twitteru objavio da su indijske uvozne carine ‘daleko najviše na svijetu od bilo koje velike zemlje‘, no s obzirom na ogromno indijsko tržište, Tesla ne odustaje. ‒ Uvjeren sam da će Tesla biti u Indiji i da će to učiniti čim bude moguće ‒ rekao je Musk novinarima 20. lipnja.

Ozoglašena indijska birokracija

Kao velika ekonomija s mladim stanovništvom, Indija ima potencijal da postane proizvodna sila, ali ova južnoazijska zemlja također je zloglasna po svojoj birokraciji.

‒ To je daleko od mjesta gdje tvrtke mogu jednostavno doći i otvoriti trgovinu bez previše usklađenosti tvrtke ‒ rekao je Ashutosh Sharma, direktor istraživanja u Forresteru, tvrtki koja se bavi istraživanjem tržišta

Svjetska banka od 2003. godine provodi godišnje rangiranje zemalja na temelju njihove lakoće poslovanja. U 2019. godini, posljednjoj godini kada je indeks sastavljen prije nego što ga je Svjetska banka prekinula zbog skandala s lažiranjem podataka, Indija je bila na 63. mjestu. To je još uvijek iza Kine, koja je bila na 31. mjestu 2019., ali je isto tako bila daleko ispred mjesta gdje je bila nekoliko godina ranije. Kada je Modi preuzeo dužnost 2014., Indija je bila rangirana na 142. mjestu.

Indijske savezne države su moćnije od američkih

Indija je najveća svjetska demokracija, pa se donošenje odluka može zakomplicirati.

‒ Kao federalni sustav, moć i donošenje odluka su decentralizirani u Indiji, s razlikama na državnoj razini u političkom vodstvu, kvaliteti upravljanja, propisima, oporezivanju i radnim odnosima ‒ napisala je ITA u rujnu u objavi koja predstavlja tržišne izazove u Indiji.

Indijske države općenito imaju veću moć od svojih američkih kolega, što znači da se tvrtke mogu suočiti s različitim uvjetima poslovanja u različitim državama i teritorijima, navodi ITA.

Širenje poslovanja u Indiji zahtijeva duži rok planiranja i usvajanje strategija za različite države, dodala je ITA, navodeći američke tvrtke koje već posluju u zemlji.

Indijski tajkuni već kontroliraju dijelove gospodarstva

Kao veliko tržište u nastajanju, mnogi indijski tajkuni već su izgradili poslovna carstva od svoje ogromne potrošačke baze i malo je vjerojatno da će se odreći svojih tržišnih udjela bez borbe.

Čak i Musk, koji je 20. lipnja rekao novinarima da želi pokrenuti Starlink u Indiji, nailazi na jaku konkurenciju kao što je milijarder Mukesh Ambani, koji je predsjednik i generalni direktor konglomerata Reliance Industries

SpaceX i Reliance imaju različita stajališta o tome kako bi trebao biti distribuiran satelitski širokopojasni spektar indijske vlade, izvijestio je Reuters.

Muskov Starlink lobira kod indijske vlade da dodijeli licence za satelitske usluge u skladu s globalnom praksom, tvrdeći da se radi o prirodnom resursu koji treba distribuirati među tvrtkama, navodi Reuters. Ambanijev Reliance Jio zauzima suprotan stav i poziva na javnu dražbu kako bi se osigurali jednaki uvjeti za strane i domaće igrače u tradicionalnom telekomunikacijskom prostoru.

Hoće li Indija ikada uistinu postati ‘nova Kina‘ tek treba vidjeti no čini se da će investitori još neko vrijeme nalaziti na prepreke u najmnogoljudnijoj zemlji na svijetu. 

19. lipanj 2024 08:28