Biznis i politika
StoryEditor

Kina pretekla Japan i postala najveći svjetski izvoznik automobila

19. Svibanj 2023.
Automobili u Kinifoto Shutterstock

Kina je postala najveći svjetski izvoznik automobila nakon što je pretekla Japan u prvom tromjesečju ove godine. Službeni podaci objavljeni prošlog tjedna pokazuju da je Kina izvezla 1,07 milijuna vozila u tom razdoblju, što je 58 posto više u usporedbi s prvim kvartalom 2022. godine. U isto vrijeme Japan je izvezao 954.185 vozila, što je šest posto više nego godinu ranije. 

Kineski izvoz potaknut je potražnjom za električnim automobilima i prodajom u Rusiji. Podsjećamo, Kina je prošle godine pretekla Njemačku i tako postala drugi najveći svjetski izvoznik automobila. Prema kineskoj Općoj carinskoj upravi, Kina je izvezla 3,2 milijuna vozila u 2022., u usporedbi s Njemačkom koja je izvezla 2,6 milijuna vozila, objavio je BBC.

Odmak od fosilnih goriva pridonio je usponu kineske motorne industrije. Izvoz novih energetskih vozila (NEV) u prvom tromjesečju, uključujući električne automobile, porastao je za više od 90 posto u usporedbi s godinom ranije.

Teslin ogranak u Kini, SAIC (vlasnik marki MG i BYD), iza kojeg stoji iskusni američki investitor Warren Buffett, među najvećim su kineskim izvoznicima NEV-ova. Proizvođač električnih automobila Elona Muska ima veliki proizvodni pogon u Šangaju koji izvozi u regije uključujući Japan i Europu.

Europski proizvođači bi mogli izgubiti više od 7 mlrd eura godišnje 

Teslin ‘Gigafactory‘ trenutno je sposoban proizvesti 1,25 milijuna vozila godišnje, a tvrtka planira dodatno povećati kapacitete. Prošli je mjesec počeo proizvoditi sportska terenska vozila Model Y za izvoz u Kanadu.

Kina je također doživjela porast izvoza u Rusiju od početka rata u Ukrajini, jer su zapadne zemlje uvele trgovinske sankcije Moskvi. Prošle godine kineski su proizvođači automobila uključujući Geely, Chery i Great Wall zabilježili skok tržišnog udjela u Rusiji nakon što su konkurenti, uključujući Volkswagen i Toyotu, napustili zemlju nakon invazije na Ukrajinu.

Prepoznavši potencijal električnih vozila prije 15 godina, Kina je uložila ogromne resurse u izgradnju konkurentnog ekosustava električnih vozila. Kao rezultat toga, Kina je predvodnik u globalnom krajoliku električnih vozila, prodajući dvostruko više električnih modela  u 2022. u usporedbi s Europom i SAD-om zajedno. Kina također ima i konkurentsku prednost u gotovo svim aspektima lanca vrijednosti električnih vozila jer ona čine više od 80 posto prodaje EV-a na domaćem kineskom tržištu.

Zbog velikog uzleta kineskih električnih automobila, europski bi proizvođači mogli zajedno izgubiti više od sedam milijardi eura godišnje neto dobiti do 2030.

- Ako kineski proizvođači povećaju svoje domaće tržišne udjele na 75 posto do 2030., ukupna prodaja europskih proizvođača automobila u Kini pala bi za dodatnih 39 posto, pri čemu bi lokalna proizvodnja pala 4,4 milijuna jedinica na 2,7 milijuna do  2030. – piše u izvještaju osiguravateljske kuće Allianz naslovljenom ‘Kineski izazov europskoj automobilskoj industriji‘.

20. travanj 2024 05:20