Biznis i politika
StoryEditor

Mađarima lokomotive, Slovencima željeznice, Hrvatima poboljšanje zaštitne ograde na autocesti

19. Srpanj 2024.
Hrvatske autoceste

Na stranicama Europske komisije je objavljeno kako će EU  podržati ciljeve Europskog zelenog plana i Strategije održive i pametne mobilnosti dodjeljivanjem više od 7 milijardi eura za 134 projekta koji će pridonijeti stvaranju ‘održive, pametne, ekološki prihvatljive i otporne mreže prometne infrastrukture‘.

Svi projekti su odabrani u okviru poziva za dostavu prijedloga Instrumenta za povezivanje Europe (CEF) za 2023. godinu a CEF je program financiranja EU-a koji podržava europsku prometnu infrastrukturu.

Novim projektima izgradit će se ili unaprijediti prometna infrastruktura kako bi se poboljšale željeznice, unutarnji plovni putovi, ceste i kratke pomorske rute. Neki će se projekti također povezati s unutarnjim ili pomorskim lukama, zračnim lukama i multimodalnim terminalima a podržat će se i projekti u Ukrajini i Moldaviji za razvoj traka solidarnosti EU-a i sustava pametnog upravljanja prometom za unutarnje plovne putove, zračni i cestovni promet.

- Ovo je najveći poziv u sklopu trenutnog programa CEF Transport. Odabrani projekti pomoći će u preobrazbi europske prometne mreže, čineći čišće načine prijevoza učinkovitijima i privlačnijima za putnike i teret, a istodobno će povećati sigurnost diljem TEN-T-a. Posebno mi je drago što je financirano nekoliko projekata koji podupiru Putove solidarnosti EU-Ukrajina. Ovi novi koridori su od ključne važnosti za pomoć pri integraciji Ukrajine i Moldavije u EU – rekao je povjerenik za klimatske akcije EU-a Wopke Hoekstra.

Željeznice i luke

Podržat će se glavne prekogranične željezničke veze duž glavne mreže TEN-T, poput Rail Baltica, linije Lyon-Torino (koja povezuje Francusku i Italiju) i tunela Fehmarnbelt (koja povezuje Dansku i Njemačku). Nadalje, prekogranične točke između Ukrajine i Moldavije i zemalja EU-a (Rumunjska, Mađarska i Poljska) bit će poboljšane kako bi se omogućio lakši protok prometa za ukrajinski uvoz i izvoz. U isto vrijeme, Europski sustav upravljanja željezničkim prometom (ERTMS) bit će uvelike postavljen na vlakove i željezničke pruge diljem EU-a kako bi se poboljšala interoperabilnost i sigurnost željezničkog prometa.

Bit će nadograđeno oko 20 pomorskih luka u Irskoj, Španjolskoj, Finskoj, Nizozemskoj, Njemačkoj, Malti, Litvi, Cipru, Hrvatskoj, Grčkoj i Poljskoj; Razvoj će im omogućiti opskrbu plovila električnom energijom s obale i transport obnovljive energije na pučini.

Infrastrukturne intervencije na unutarnjim plovnim putovima razvit će prekogranične veze između Francuske i Belgije u slivu Seine-Scheldt te između Rumunjske i Bugarske na Dunavu. Luke unutarnjih voda u Austriji, Njemačkoj i Nizozemskoj također će dobiti potporu kako bi mogle nastaviti promicati modalni pomak prema europskoj mreži rijeka i kanala.

Svi znaju, Hrvatska ne zna

Između 134 projekta našlo se i par iz Hrvatske, koji u najmanju ruku nisu impresivni i pitanje je zašto se nije išlo na neke veće projekte, recimo po pitanju željeznice koja je već godinama u rasulu. Hrvatska se naime prijavila za samo tri projekta ukupne vrijednosti oko 42 milijuna eura, a radi se o projektu ‘poboljšanja zaštitne ograde na autocesti A3‘,  zatim projekt ‘popravka lukobrana na luci Pula‘, te ‘studija za elektro napajanje brodova u luci Rijeka‘.

Prvi projekt na A3 obuhvaća nadogradnju sigurnosne cestovne infrastrukture na autocesti Bregana-Zagreb-Lipovac, dionici Lipovljani-Nova Gradiška u Hrvatskoj. U sklopu projekta postavit će oko 47 km zaštitnih cestovnih odbojnika. Glavne koristi projekta bit će povećana sigurnost na cestama na dionici s lošim performansama TEN-T mreže u Hrvatskoj.

Drugi projekt obuhvaća rekonstrukciju i nadogradnju osnovne lučke infrastrukture u luci Pula. Glavni rezultat projekta bit će povećanje učinkovitosti poslovanja u TEN-T luci, dok su trećim projektom obuhvaćene studije i radovi za instalaciju kopnenog elektroenergetskog sustava u riječkoj luci. Glavne prednosti projekta bit će održivija luka koja će plovilima nuditi električnu energiju i smanjiti onečišćenje zraka.

Što rade druge zemlje

I dok se mi bavimo popravcima lukobrana i onečišćenjem zraka, druge zemlje Unije razmišljaju veće ili bolje, pa su im takvi i projekti za koje dobivaju bespovratna sredstva. Iako je mnogo nabrojati ostalih stotinjak projekta možemo izdvojiti nekolicinu tek da se uvjerite u raspon projekta koje su zemlje prijavljivale i za koje su dobile bespovratne eure.

Tako recimo Austrija radi na unaprijeđenu svoje željeznice pa su sredstva odbili za unapređenje željezničke linije između Schaftenaua i Radfelda, koja je dio sjeverne pristupne rute prema bazi tunela Brenner, zatim za unapređenje teretnog terminala u Grazu pri čemu radovi obuhvaćaju novu željezničku infrastrukturu za teretne vlakove do 740 metara dužine te unapređenje postojeće jednokolosiječne pruge između Leibnitza i slovenske granice u dvokolosiječnu liniju.

Bugarska je recimo dobila sredstva za projekt ‘From East 2 West Connections‘, koji ima za cilj izgradnju novih željezničkih pruga unutar morske luke Burgas u Bugarskoj. Glavna korist projekta je održivija luka i povećana konkurentnost željezničkog teretnog prijevoza.

Njemačka unaprjeđuje svoje željeznice koje su se pokazale manjkave tijekom nedavno završenog Europskog nogometnog prvenstva, ali grade i teretne terminale na Dunavu. Također, nadograđuju svoje teretne lokomotive, njih čak devetnaest.

Grci također moderniziraju prugu, Španjolci imaju najviše prijavljenih projekta među kojima je izgradnja međunarodnog željezničkog terminala, proširenja luka u Sevilla i Almeriji.

Naši susjedi Slovenci o trošku EU ulažu u prugu Ljubljana-Divača i multi modalni autobusno/željeznički terminal u Ljubljani dok Mađari grade novi željeznički prsten oko Budimpešte i čak 35 novih lokomotiva.

Kao što vidimo u ovih nekoliko primjera, ispali smo kratki i pitanje je zašto se neki veći i korisniji projekti nisu mogli prijaviti kako bi se pokupila ova besplatna EU sredstva.

Sve projekte možete detaljno pregledati na ovoj poveznici.

21. studeni 2024 22:02