Google, jedan od najvećih internet pretraživača, provodi test koji će utjecati i na hrvatske medijske nakladnike, a prema koje će se ubuduće na njihovoj tražilici pojavljivati manje sadržaja domaćih autora i nakladnika. Naime, Google provodi test, koji je kako navode u svom priopćenju ‘mali i vremenski ograničen‘, u osam zemalja kako bi se utvrdio učinak uklanjanja izdavača vijesti sa sjedištem u Europskoj uniji iz rezultata pretraživanja korisnika. Osim na pretraživanja iz Hrvatske, to ‘AB testiranje‘ se odnosi na Belgiju, Dansku, Grčku, Italiju, Nizozemsku, Poljsku i Španjolsku. Prema Googleu, oko jedan posto korisnika u tim zemljama neće vidjeti izdavače vijesti sa sjedištem u EU-u u Google vijestima, pretraživanju i otkrivanju neobjavljeno vrijeme. Preostalih 99 posto neće vidjeti promjenu u rezultatima pretraživanja koji se tiču izdavača vijesti.
Cilj tog testa je prikupiti podatke o tome kako izostanak vijesti utječe na korisničke navike, promet na stranicama izdavača i općenito na način na koji korisnici konzumiraju vijesti. Test je dio Googleovog usklađivanja s EU Direktivom o autorskim pravima, koja od tehnoloških platformi traži pravednu naknadu izdavačima za korištenje njihovog sadržaja. Google, međutim, ovim eksperimentom ispituje što se događa kada taj sadržaj potpuno izostane, čime potencijalno testira svoju pregovaračku poziciju u budućim razgovorima s izdavačima i regulatorima.
Romana Matanovac Vučković redovita je profesorica na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i jedan od najvećih autoriteta u području intelektualnog vlasništva, kao i autorskog prava, ističe za Lider da će ‘testiranje koje Google trenutno provodi, uključujući Hrvatsku, imati značajne implikacije za domaće nakladnike, autore i medijski sektor u cjelini‘. Odluka da se oko jedan posto korisnika izuzme iz sadržaja izdavača sa sjedištem u EU-u u rezultatima pretraživanja, vijesti i otkrivanja može se činiti manjom prilagodbom, no ona, smatra Matanovac Vučković, donosi važne ekonomske i strateške reperkusije.
– Za hrvatske nakladnike i autore, ovaj eksperiment otvara pitanje njihove vidljivosti i pristupa publici. Ako podaci prikupljeni tijekom testa pokažu značajno smanjenje prometa prema izdavačima ili smanjenje angažmana korisnika, to bi moglo negativno utjecati na prihode od oglašavanja, koji su već pod pritiskom. Osim toga, ovaj potez pokazuje koliko su ključni pregovori između izdavača i tehnoloških platformi – ističe ona i dodaje da je to posebno važno u kontekstu provedbe Europske direktive o autorskim pravima.
Naime, ta direktiva EUCD-a pruža izdavačima pravo na pravednu naknadu za njihov sadržaj, ali Googleov test potencijalno demonstrira što bi se dogodilo ako se te platforme odluče na selektivno uklanjanje sadržaja, što je prema njetinim riječima, jasan podsjetnik koliko je ovisnost o platformama riskantna.
– Hrvatski nakladnici trebali bi pažljivo pratiti razvoj ove situacije te se pripremiti za scenarije u kojima bi pregovori o kompenzaciji i vidljivosti postali još važniji. Ključno je također da regulatorna tijela osiguraju transparentnost ovakvih testova i procijene njihov utjecaj na tržišno natjecanje i medijsku raznolikost. U konačnici, ovakvi eksperimenti samo potvrđuju potrebu za diversifikacijom izvora prometa i jačanjem neovisnosti medija od velikih platformi. Hrvatski medijski sektor ima priliku iz ovog testa izvući važne lekcije i aktivnije se uključiti u europski dijalog o pravednijem odnosu između izdavača i digitalnih divova – zaključila je Matanovac Vučković.