Biznis i politika
StoryEditor

Musk u igri za preuzimanje TikToka: Kineski dužnosnici razmatraju neočekivanu opciju

14. Siječanj 2025.
Jedan od scenarija uključuje preuzimanje TikTok US-a od strane Muskovog X-a, što bi omogućilo integraciju TikToka u postojeće poslovanje X-a i dodatno privuklo oglašivače

Kineski dužnosnici razmatraju mogućnost da Elon Musk preuzme američko poslovanje TikToka, ako kompanija ne uspije spriječiti zabranu aplikacije u SAD-u. Prema izvorima upoznatim s raspravama, preferirani ishod Pekinga je da TikTok ostane pod kontrolom matične tvrtke ByteDance. Kompanija je trenutno u pravnom sporu te je podnijela žalbu Vrhovnom sudu SAD-a, pokušavajući osporiti zakon koji bi doveo do zabrane aplikacije. Tijekom saslušanja 10. siječnja, suci su signalizirali mogućnost podrške zakonu, što je potaknulo kineske vlasti na razmatranje alternativnih opcija, prenosi Bloomberg.

Jedna od ideja, spomenuta u širim raspravama o suradnji s administracijom Donalda Trumpa, uključuje angažman Elona Muska. Ove rasprave ostaju povjerljive, a izvori ističu da je riječ o rezervnim planovima, u slučaju nepovoljnog ishoda za ByteDance. Musk, koji je uložio značajna sredstva u Trumpovu reizbornu kampanju i predložen za ključnu ulogu u nadolazećoj administraciji, mogao bi imati ključni utjecaj na ishod prodaje TikToka.

Jedan od scenarija uključuje preuzimanje TikTok US-a od strane Muskovog X-a, što bi omogućilo integraciju TikToka u postojeće poslovanje X-a i dodatno privuklo oglašivače. S više od 170 milijuna korisnika TikTok u SAD-u, ova akvizicija također bi mogla koristiti Muskovoj tvrtki za umjetnu inteligenciju xAI, iskorištavanjem ogromnih količina podataka koje generira platforma. Rasprave su još uvijek u ranoj fazi, a kineski dužnosnici nisu donijeli konačne odluke.

Prilika za izgradnju boljih odnosa između SAD-a i Kine

Rasprave u Pekingu ukazuju na to da budućnost TikToka možda više nije u potpunosti u rukama ByteDancea. Kineski dužnosnici razmatraju potencijalne strategije uoči teških pregovora s Trumpovom administracijom, uključujući pitanja carina, kontrole izvoza i nacionalne sigurnosti. Pregovori oko TikToka vide se kao moguće područje za postizanje kompromisa u odnosima između SAD-a i Kine. Procjene vrijednosti američkog poslovanja TikToka kreću se između 40 i 50 milijardi dolara. Muskov ugled u Kini i iskustvo s Teslom, koja upravlja velikom tvornicom u Šangaju, mogli bi mu pružiti značajnu prednost u potencijalnim pregovorima.

Unatoč pritiscima, ByteDance ostaje fokusiran na pravnu borbu protiv američkog zakonodavstva koje zahtijeva prodaju ili zatvaranje poslovanja zbog zabrinutosti oko nacionalne sigurnosti. Istovremeno, Vrhovni sud SAD-a nagovijestio je da će prioritet dati sigurnosnim razlozima u odnosu na slobodu govora, iako još nije donio službenu odluku. Novoizabrani američki predsjednik, koji preuzima dužnost 20. siječnja, pokazao je interes za odgađanje zabrane kako bi omogućio pregovore, ističući želju da spasi aplikaciju, što dodatno otvara prostor za potencijalne dogovore.

Druge dvije kineske aplikacije rastu u popularnosti

U isto vrijeme, dvije druge aplikacije s kineskim vlasnicima popele su se na vrh Appleove trgovine aplikacijama u SAD-u. Jučer su Xiaohongshu, poznat kao RedNote, i Lemon8, aplikacija s istim vlasnikom kao i TikTok, dospjeli na prva dva mjesta na ljestvici trgovine aplikacijama, prenosi Business Insider. Xiaohongshu funkcionira slično kao Instagram, ali s više komercijalnih značajki, dok su Lemon8 kreatori opisali kao platformu sličnu Pinterestu.

TikTok je jasno podložan zakonu o zabrani, ali ByteDance je također imenovan, što postavlja pitanje zašto je njegova druga aplikacija, Lemon8, iznenada porasla u popularnosti. Christopher Krepich, direktor komunikacija Odbora Zastupničkog doma za energetiku i trgovinu, prethodno je rekao Forbesu da će zakon zabraniti Lemon8 osim ako se ByteDance ne oslobodi. Glasnogovornik odbora nije odmah odgovorio Business Insideru hoće li se to odnositi na Xiaohongshu, a to bi ga moglo uključivati ako američka vlada odluči ciljati aplikaciju.

Zakon ima neke iznimke, uključujući aplikacije u kojima korisnici objavljuju recenzije proizvoda, recenzije poslovanja ili informacije i recenzije o putovanjima. To sugerira da kineske platforme za e-trgovinu Shein i Temu ne bi bile ciljane. ByteDance, Xiaohongshu, Apple i Google nisu odgovorili na zahtjeve za komentar.

Teško je reći što točno pokreće masovni interes za RedNote i Lemon8. Neki korisnici možda preuzimaju ove aplikacije kako bi pronašli zamjenu za TikTok, dok se drugima možda jednostavno sviđaju njihove značajke. U prosincu je Xiaohongshu globalno imao oko 300 milijuna aktivnih korisnika mjesečno, izvijestio je Bloomberg. Još jedna mogućnost porasta preuzimanja je da korisnici TikToka odabiru kineske aplikacije u znak protesta protiv zakona koji bi ga mogao zabraniti.

 

 

14. siječanj 2025 16:32