Biznis i politika
StoryEditor

NextGen Survey 2024: Nova generacija lidera obiteljskih poduzeća fokusira se na rast i inovacije

07. Listopad 2024.

Sljedeća generacija lidera obiteljskih poduzeća, čiji pripadnici su obično u dobi od 19 do ranih 40-ih godina, priprema se preuzeti upravljanje obiteljskim tvrtkama diljem regije Jugoistočne Europe (JIE). Prema PwC-ovom istraživanju NextGen Survey 2024, postizanje poslovnog rasta i uvođenje inovacija glavni su prioriteti novih lidera u sljedeće dvije godine.

Istraživanje NextGen Survey je provedeno u razdoblju od studenog 2023. do siječnja 2024., a ukupno je održano 889 intervjua u 63 zemlje diljem svijeta. Istraživanje je pokazalo da je 69 posto sudionika iz regije Jugoistočne Europe već preuzelo upravljačke uloge u obiteljskim poduzećima, pri čemu više od 60 posto ima između 27 i 39 godina.

Više od polovice (52 posto) ispitanika iz istraživanja NextGen istaknulo je da je poslovni rast njihov glavni fokus, a slijede ih širenje u nove sektore i upravljanje talentima. Ovi rezultati u skladu su s prošlogodišnjim istraživanjem o obiteljskim poduzećima, Family Business Survey, u kojem je 91 posto ispitanika iz regije Srednje i istočne Europe (SIE) naglasilo važnost rasta kao ključnog čimbenika za osiguranje budućih ulaganja. I sadašnji i budući lideri izuzetno su prilagodljivi u ovim nesigurnim vremenima te na taj način potiču rast poslovanja.

Nove generacije

Lideri nove generacije u regiji Jugoistočne Europe vide značajne prilike za dodavanje vrijednosti svojim poduzećima profesionalizacijom i modernizacijom upravljačkih praksi (22 %), diversifikacijom proizvoda i usluga (16 %) te širenjem na međunarodna tržišta (14 posto). Ovi prioriteti odražavaju globalni trend, pri čemu nova generacija lidera diljem svijeta daje svoj doprinos na sličnim područjima.

Stav pripadnika nove generacije u regiji Jugoistočne Europe osjetno je manje pozitivan u odnosu na trenutačno vodstvo kad su u pitanju struktura upravljanja i jasnoća uloga i odgovornosti. Jasno je da postoji generacijski jaz u pogledu jasnoće uloga i upravljanja, pri čemu su pripadnici nove generacije 10 posto pesimističniji, kako globalno tako i u regiji Jugoistočne Europe. Nadalje, trećina (33 posto) pripadnika nove generacije u regiji Jugoistočne Europe i nešto više od trećine (36 posto) na globalnoj razini smatra da u njihovim obiteljskim poduzećima postoji institucionalni otpor prema prihvaćanju promjena. Također, manje od jedne četvrtine (24 posto naspram 34 posto globalno) smatra da su uspostavljeni odgovarajući obiteljski protokoli ili obiteljski ustav. Istraživanje stoga sugerira da su pripadnici nove generacije uvjereni kako je potrebno raditi na transformaciji upravljanja i strateškog usmjerenja obiteljskih poduzeća u regiji Jugoistočne Europe.

Sporo usvajanje AI-ja

Unatoč prepoznavanju potrebe za prihvaćanjem generativne umjetne inteligencije, obiteljska poduzeća u regiji Jugoistočne Europe sporo usvajaju ovu tehnologiju. Gotovo polovica poduzeća (47 posto) je u ranoj fazi istraživanja umjetne inteligencije, dok 33 posto još nije ni započelo s upoznavanjem mogućnosti koje umjetna inteligencija nudi. Samo 6 posto obiteljskih poduzeća u regiji Jugoistočne Europe integriralo je umjetnu inteligenciju u pojedine ili više segmenata svojih poslovnih aktivnosti. Ipak, nova generacija lidera i dalje je optimistična u vezi s potencijalom umjetne inteligencije. Međutim, samo 10 posto vjeruje da će umjetna inteligencija povećati profitabilnost u sljedećih 12 mjeseci, a 29 posto očekuje da će umjetna inteligencija značajno promijeniti način na koji poduzeća stvaraju i zadržavaju vrijednost u sljedeće tri godine.

Zanimljivo je da 86 posto pripadnika nove generacije u regiji Jugoistočne Europe izražava osobni interes za generativnu umjetnu inteligenciju, što je nešto više od globalnog prosjeka. Osim toga, 59 posto smatra da osobno dobro poznaju ovu tehnologiju, što ukazuje na spremnost za prihvaćanje digitalne transformacije. Međutim, samo 4 posto obiteljskih poduzeća u regiji Jugoistočne Europe uspostavilo je politike za odgovornu primjenu umjetne inteligencije, dok 59 posto smatra da su one potrebne.

Plan za nasljeđivanje

Planiranje nasljeđivanja i dalje brine pripadnike nove generacije lidera u regiji Jugoistočne Europe. Iako 51 posto zna za plan nasljeđivanja unutar svojih obiteljskih poduzeća, mnogi nisu bili uključeni u njegov razvoj, a 6 posto nije sigurno postoji li uopće takav plan. Nadalje, 53 posto smatra da će ključni problem biti pitanje mogu li pripadnici sadašnje generacije otići u mirovinu, odnosno jesu li na to spremni, dok 45 posto očekuje da će im biti teško dokazati se kao novi lideri.

Povjerenje je i dalje problematično pitanje u obiteljskim poduzećima. Samo 47 posto nove generacije lidera smatra da postoji visoka razina povjerenja između njihove generacije i sadašnjeg vodstva, a samo 27 posto ističe postojanje visoke razine povjerenja između članova obitelji i zaposlenika koji nisu članovi obitelji.

Nova generacija lidera obiteljskih poduzeća u regiji Jugoistočne Europe suočava se s izazovima povezanim s rastom, modernizacijom, digitalnom transformacijom i nasljeđivanjem. Unatoč optimizmu u pogledu prilika koje nude tehnologije poput generativne umjetne inteligencije, spora implementacija ukazuje na potrebu za bržom prilagodbom kako bi se iskoristio puni potencijal tehnologije. Osim toga, povjerenje i planiranje nasljeđivanja i dalje su ključni preduvjeti za ostvarenje nesmetane smjene vodstva u nadolazećim godinama.

- Lideri nove generacije obiteljskih poduzeća, kao njihovi budući vlasnici, nose odgovornost za poslovanje obiteljskih poduzeća, a s obzirom na njihov značaj, i prema društvu u cjelini. Budući lideri otvoreni su prema istraživanju novih ideja i poslovnih praksi. Vjeruju da ključnu vrijednost mogu donijeti kroz profesionalizaciju i modernizaciju upravljanja, diversifikaciju proizvoda i usluga kao i širenje na međunarodna tržišta. Smatraju da im tehnologija i generativna umjetna inteligencija mogu pomoći napraviti iskorak - zaključio je Marko Marušić, vodeći partner u Odjelu poreznih usluga i voditelj usluga u sektoru poduzetnika i privatnih poduzeća.

02. studeni 2024 02:34