Na samom kraju prošle godine hrvatski su poduzetnici prestali strahovati zbog toga što će im donijeti neposredna budućnost. Poslovna očekivanja za idućih pola godine vratila su se u zonu optimizma
Nakon gotovo cjelogodišnjeg strahovanja što će u poslovnom smislu donijeti neposredna budućnost, na samom kraju prošle godine među hrvatske se poduzetnike vratio poslovni optimizam. Pokazuje to najnovije mjerenje indeksa poslovnog optimizma, HLIPO-a, koji je agencija Hendal provela u prosincu na četiristo poslovnih ispitanika s dva jednostavna pitanja: Kako biste procijenili svoju trenutačnu poslovnu situaciju? Kakva su vaša poslovna očekivanja za sljedećih šest mjeseci?
Dok su i u prethodna tri lanjska vala istraživanja, koje se provodi kvartalno, pokazivala stalan rast zadovoljstva trenutačnom poslovnom situacijom, očekivanja za idućih pola godine bila su obilježena vrlo pesimističnim raspoloženjem. Rat u Ukrajini i energetska kriza koja se na njega nadovezala prouzročili su to da su u prva tri kvartala 2022. očekivanja od budućnosti zaronila u pesimizam.
Na ljestvici od –100 (potpuno loše) do 100 (potpuno dobro) optimizam glede budućnosti spustio se u tom razdoblju za 17 bodova, na nulu u trećem kvartalu, a onda je u prosincu ponovno porastao za 12 bodova. Zadovoljstvo trenutačnom poslovnom situacijom na istoj je ljestvici na kraju prošle godine poraslo na +22, što je najviša razina optimizma otkad je početkom 2021. Hendal obnovio istraživanje poslovnog optimizma po uzoru na indeks poslovne klime njemačkog instituta Ifo.
Hendalovo istraživanje tako se podudara s rezultatima istraživanja Indeksa ekonomske klime (ESI), koje provodi Europska komisija. To je istraživanje, naime, pokazalo da su očekivanja za hrvatsko gospodarstvo, koja su povećana u studenome, porasla i u prosincu. ESI je u uprosincu u Hrvatskoj porastao za 1,5 bodova u odnosu na studeni, pri čemu se raspoloženje najviše poboljšalo u maloprodaji i industriji, a rast optimizma iskazali su i potrošači.