Financijske teme i ulaganja često su popularni na društvenim mrežama pa je tako prethodne godine mladima veliku pozornost odnio fenomen poznat pod nazivom 'meme stock'. Riječ je o trendu kojeg su pokrenuli investitori na društvenim mrežama kao što je Reddit gdje su poticali mlade na kupnju dionica, a najveći profit ostvarile su GameStop i AMC Entertainment.
Iako su tvrtke prošle godine buknule, u 2022. godini doživjele su gubitke pa je GameStopu vrijednost dionica pala za 35 posto dok je AMC-u pala za čak 40 posto. Sve to dovelo je u pitanje financijsko obrazovanje mladih po pitanju burzi i dionica. Američko istraživanje iz 2021. godine pokazalo je da tinejdžeri koji su pratili 'meme stock' imaju različita mišljenja o burzi pa je tako 39 posto ispitanika smatralo da je trgovanje dionicama brz način zarade, 20 posto ih smatra da je burza previše riskantna dok 40 posto ispitanika vidi ulaganje u dionice kao dobru dugoročnu investiciju.
Isto istraživanje je pokazalo da se mladi za informacije o burzi i dionicama ipak najviše oslanjaju na Internet dok tek 35 posto za savjet o ulaganju pitaju roditelje. Upravo zato su postale sve popularnije mobilne aplikacije sa svrhom obrazovanja djece i tinejdžera o ulaganjima i financijskoj uključenosti.
Najpoznatije aplikacije za ulaganje
Jedna od najpoznatijih aplikacija za ulaganje namijenjena djeci je Greenlight. Riječ je o bankarskoj i investicijskoj aplikaciji sa oko 4,5 milijuna korisnika koja uključuje personaliziranu debitnu karticu za džeparac. Također sadrži listu odobrenih trgovina gdje djeca mogu trošiti svoj novac, a za svaku uporabu roditelji odmah dobivaju obavijest o transakciji. No pravi zadatak aplikacije je posredovanje u kupnji dionica gdje, uz kontrolu roditelja, najmlađi ulagači mogu kupiti dionice svojih najdražih tvrtki. Osnivači Tim Sheehan i Johnson Cook zamislili su Greenlight kao aplikaciju koja će pomoći roditeljima odgojiti financijski pismenu djecu.
Za nešto malo starije, one u rasponu od 13 do 17 godina, namijenjena je aplikacija Fidelity Youth Account koja djecu uči o odgovornosti u trošenju, štednji i ulaganju. Riječ je o aplikaciji u kojoj djeca imaju potpunu autonomnost bez nadzora roditelja, iako se od njih zahtjeva posjedovanje profila. Fidelity Youth Account projekt je tvrtke Fidelity Investments tako da nakon što tinejdžer navrši 18 godina račun iz Fidelity Youtha ispunjava uvjete za prijelaz na njihov standardni brokerski račun bez potrebe prijenosa imovine na drugi račun ili generiranjem novog broja računa za prijavu.
Titulu najbolje aplikacije za ulaganje namijenjene roditeljima nosi Stockpile. Osnovana 2010. godine aplikacija djeci omogućuje kupovanje i prodaju dionica uz odobrenje roditelja. Djeca i tinejdžeri imaju odvojen pristup aplikaciji pa tako mogu samostalno slagati vlastiti portfolio, no prilikom trgovanja dionicama roditelji ipak moraju pristupiti aplikaciji i odobriti transakciju.
Problem ako roditelji nisu financijski pismeni
Financijska pismenost jedna je od ključnih u svakodnevnom životu te se kao takva treba učiti od malih nogu. Kao i sve ostalo, djeca o novcu uče od vlastitih roditelja što može biti problem ako roditelji nisu financijski pismeni.
Pismenost izravno pridonosi većoj financijskoj uključenosti što podrazumijeva dostupnost i pravilno korištenje financijskih usluga kao što su bankovni računi i mobilno bankarstvo što im je itekako neophodno s obzirom da, prema istraživanju iz 2020. godine čak 51 posto tinejdžera u Hrvatskoj ima otvoren račun u banci, od kojih je 68 posto učenika trećeg i četvrtog razreda.
I dok mobilno bankarstvo koristi velik broj mladih, aplikacije za ulaganje i dalje nisu pretjerano popularne iako posjeduju predispozicije za daljnje razvijanje.