Iza direktora nabave u kompanijama izazovna je godina, a već na vrata kucaju novi izazovi koje sa sobom donosi 2023. godina.
O tome što im je bio najveći problem ove godine te što očekuju od iduće godine na Liderovoj konferenciji o nabavi s moderatoricom Gordanom Gelenčer razgovarali su Gjana Bekić iz Gideona, Igor Vujević iz Saponije/Kandita, Igor Radojković iz Hrvatksog Telekoma i Denis Miletić iz Rand Shipyarda.
U HT-u su ove godine uspjeli otkloniti rizike dobave i vremena dobave, ali ih je pogodila indeksacija.
– Cijene koje smo imali dogovorene i ugovorene, više se nisu mogle ispoštivati sa strane dobavljača. Čak i ugovori kao takvi u nekim trenucima nisu bili dostatni. S obzirom da je specifična industrija i funkcioniranje stvari mora biti kontinuirano, inflatorni udar na kompletno poslovanje nas najviše pogađa – rekao je Igor Radojković, direktor nabave u HT-u.
U Saponiji i Kanditu najveći izazov imali su s isporukama, stabilnošću isporuka i cijenama. Direktor nabave Igor Vujević stoga je zaključio da je za svaki proizvod uvijek imati alternativu ‘jedini pravi put u ovoj krizi koja nas je zadesila‘.
– To je dio agilne nabave kojoj svi težimo – rekao je Vujević tijekom rasprave o agilnosti nabave.
– Prioritet nam je uvijek da koliko god možemo da u našu nabavu uvedemo hrvatske dobavljače, npr. Rotoplast. Pokušavamo prvo naći izvor nabave na hrvatskom tržištu, pa onda idemo van – dodao je Vujević.
Mali vs. veliki
Proizvođač robotskih sustava Gideon susreo se s problemom dobave elektronike i višestrukim povećanjem cijena komponenata koje su rasle i do 20-30 puta.
– Neki od naših dobavljača su postali dijelovi velikih kompanija i ponovno smo morali graditi odnos – istaknula je Gjana Bekić, direktorica nabave u Gideonu, koja je u taj startup stigla nakon četiri godine u Rimac Automobilima i korporativnog iskustva u A1 Hrvatska.
Kako je objasnila, korporacije nose strukturu i red, a kada je odlučila prijeći u startup, trebalo joj je šest mjeseci da se navikne na veliku dinamičnost, jako brzi rast te da kaos treba pretvoriti u red.
– Kada vodite nabavu u velikoj firmi, posjedujete planove, pozicija je puno čvršća. HT i A1 nemaju problema u Hrvatskoj s dobavljačima, a kada ste Rimac Automobili na početku, dobijete jako puno poklopljenih slušalica. To je neki osobni rast u kojem shvatite da morate početi raditi prodaju i transformirati sebe i naučiti prodati priču, zaintrigirati nekoga da se zaljubi u tu tehnologiju koju vi gradite – opisala je Bekić.
Kao primjer je navela HT, jer ako njima treba čim, imat će prednost u odnosu na Gideon, no Radojković kaže da to ponekad nije baš tako.
– U normalnim vremenima snaga i veličina sigurno utječu na stabilnost poslovanja. No ako nemate čipova i ako su to globalni problemi, u nekom trenutku ih ne možete dobaviti. Ni Deutsche Telekom koji je veliki igrač nije ih mogao dobiti – nadovezao se Radojković.
Iz startupa u kompaniju
Rand Shipyardu problem je ove godine stvarala tranzicija iz startupa u stabilnu kompaniju koja bi imala umjereni rast. Kako je objasnio njihov direktor nabave Denis Miletović, Rand Shipyard ove bi godine trebao proizvesti 300 brodova, dok je prošle godine proizveo njih 150. Ipak, najveći im problem stvaraju Excel tablice, šali se Miletović.
– Iz SAD-a slušamo samo uspješne priče. Čujemo za 100-120 najuspješnijih tvrtki, a što je s ostalih milijun koje se također bore na tom tržištu? Amerikanci su odlični u marketingu i prodaji, a kod nas se to manje eksponira. Ima puno lijepih priča o kojima se ne priča – rekao je Miletović uz zaključak da europska kultura nije dorasla američkom nivou.
– Ako imate viziju ogromnog rasta kao mi, morate ostvariti neke brojeve. Ako imate neko sufinanciranje od nekog fonda ili vas prati neka banka, ako ne ostvarite te brojeve gubite podršku i od njih i nema vas nigdje – poručio je Miletović na što će se fokusirati ove, kao i iduće godine, unatoč problemima s dobavnim lancima.
Očekivanja za 2023.
U svijetu elektronike očekujem jednaku krizu, smatra Bekić, koja u Gideonu očekuje širenje mreže dobavljača, širenje tima i bolju strukturu jer uvode ERP.
Saponiji i Kanditu nabava je u maksimalnom fokusu, jer, kako kaže Vujević, ‘jak si onoliko koliko ti je jaka najslabija karika‘.
Radojković, pak, očekuje da će inflacija biti niža, a time i poslovanje HT-a lakše te da će imati bolju predvidljivost.