Globalna logistika je u velikom problemu, a kad to i globalni igrači priznaju, znači da su domaći prijevoznici u teškoj drami. Premda su prometni i robno-transportni koridori i usred pandemije koliko toliko funkcionirali, obujam tereta se globalno smanjio. Prevozi se manje, pogotovo iz Kine, a troškovi prijevoza, premda je cijena goriva još uvijek povoljna, rastu zbog raznih epidemioloških mjera. Glavno pitanje svih prijevoznika je kako u takvim okolnostima formirati cijene? Za globalne igrače dileme gotovo i nema, oni će cijene povećavati, ali domaći prijevoznici najavljuju pad cijena naprosto kako bi opstali.
Cijene će rasti, samouvjereno je poručio Saša Baleta, generalni direktor DB Schenkera za Hrvatsku te dodaje da je ta kompanija korigirala sve efektivne veće troškove, ali i to vrlo skromno i ne u svakom slučaju, koje i sami imaju jer transporti dulje traju i troškovi su zbog Covid-19 veći.
- Ponašanje naše konkurencije je bitno ali mi imamo svoj pristup tržištu i klijentima i smatramo se tržišnim liderom u Europi koji sam postavlja trend. Očekujem da će u skoro vrijeme cijena naše otpremničke/logističke industrije rasti - kazao je Baleta koji procijenjuje kako će u nekim segmentima potražnja za logističkim uslugama rasti, zbog web shopova, e-commercea i B2C tržišta, dok će u drugim segmentima, pogotovo Kina – EU, dugoročno opasti jer se očekuje na duže staze povratak nekih proizvodnih procesa iz Kine u okolne zemlje ili natrag u Europu.
Veće troškove poslovanja osjete i u Ralu logistici, ali to ne utječe na cijene prema korisnicima, minus, tvrde, ide na njihov račun.
- Zatvaranje gospodarstva značajno je utjecalo na svakodnevnu organizaciju operativnog poslovanja, značajno povećalo troškove i time cijene prijevoznih usluga. Povećanje troškova u prvoj fazi uzrokovala su povećana čekanja na granicama zbog kontrola između svih zemalja, znatna uložena financijska sredstva u higijenske i sanitarne mjere, osnivanje i organizaciju karantena za vozače, prilagođavanje poslovanja svim donesenim zdravstvenim mjerama koje su postavila mjerodavna tijela. U sljedećoj fazi došlo je do značajnog poremećaja na EU tržištu zbog osjetnog pada prometa roba te povećanoj ponudi transportnih kapaciteta. Vozila se više zadržavaju na putu, nedostatak tereta je značajno izražen što sve utječe na troškove i njihov porast - kažu u Ralu logistici te ističu kako su cijene bili prisiljeni korigirati, ali sav dodatni trošak nije u cijelosti prenesen na korisnike njihovih usluga. Korekciju cijena su, dodaju, radili imajući u vidu partnerske odnose s klijentima te s ciljem zadržavanja dugoročne poslovne suradnje nakon prestanka krize.
Miljan Begović, direktor tvrtke Trast transport nije optimističan što se tiče cijena i obujma posla. On kaže da volumen prijevoza najviše utječe na cijene, a kako je taj volumen značajno pao, i to između 30 i 40 posto, samim time nema prostora za povećanje cijena, ali niti za snižavanje cijena usluge.
- Nema ni profitabilnosti ni marži više - jada se Begović koji neće zasad dirati cijene, ali nema iluzija da će posao patiti.
Drago Bago, direktor Zagrebšpeda, očekuje da će cijene ostati na sadašnjoj razini, na štetu svih prijevoznika, ili će još dodatno padati, što će im, tvrdi, ugroziti poslovanje.
Zračni prijevoz će i dalje ostati na povišenoj razini cijena s obzirom na smanjene kapacitete. Pomorski prijevoz će ostati na istoj ili sličnoj razini cijena jer obim svjetskog tereta smanjen, pogotovo iz Kine.