Tik pred početak blagdanske sezone, iz kozmetičke tvrtke Lush izjavili su da će do petka 26. studenoga, najvećeg šoping dana Black Fridayja, ugasiti svoje službene profile na Facebooku, Instagramu, TikToku i Snapchatu u svih 48 zemalja gdje posluju. Kako prenosi Business Insider, iz Lusha ovim potezom žele stati na kraj štetnosti društvenih mreža koje se uporno ignoriraju.
– Cijeli život izbjegavam stavljati štetne sastojke u svoje proizvode. Sada kada postoje brojni dokazi da smo izloženi riziku kada koristimo društvene mreže, nisam voljan izlagati svoje kupce toj šteti, pa je vrijeme da to izbacimo – naveo je u priopćenju izvršni direktor Lusha Mark Constantine.
Lush je još 2019. godine odustao od Instagrama i Facebooka jer su bili, kako kažu, ‘umorni od borbe s algoritmima’, ali su se prošle godine zbog pandemije i povećane potrebe za internetskom prisutnošću ipak vratili na njih. Međutim, čini se da su ovaj put odlučni u svom naumu da zauvijek napuste društvene mreže, osobito zato što ih je na to motivirala Facebookova zviždačica Frances Haugen objavljujući sporne interne dokumente Facebooka.
– Mi u Lushu ne želimo čekati bolje svjetske propise niti da platforme uvedu najbolje smjernice prakse, dok generacije mladih ljudi odrastaju doživljavajući ozbiljne i trajne štete – rekli su iz Lusha, dodajući da će za sada zadržati svoje profile na Twitteru i YouTubeu.
Bijeg u offline svijet
U ovakvoj naizgled neobičnoj odluci Lush nije sam. Brojni su drugi tržišni lideri odlučili izbjegavati društvene mreže, poput, primjerice, Tesle. Iz istih je zabrinjavajućih razloga i Elon Musk još 2018. godine odlučio obrisati profile Tesle i SpaceX-a na društvenim mrežama povezanim s Facebookom, izražavajući nepovjerenje u način na koji Facebook rukuje podatcima o potrošačima.
Iste je godine britanski lanac pubova Wetherspoons najavio da će svih njihovih 900-njak pubova izbrisati svoje račune na društvenim mrežama. Iako ni tada nisu imali previše pratitelja na društvenim mrežama, sama objava da se povlače s njih i vraćaju na tradicionalno oglašavanje kroz priopćenja za javnost, internetsku stranicu i specijalizirani časopis donijeli su Wetherspoonsu porast prihoda od sedam posto.
Još se tada rodio pokret #deletefacebook, a u 2021. je godini dobio novi zamah. Prvo zbog Facebookove zabrane korisnicima da dijele medijske članke, a potom i zbog zviždačice Haugen i curenja internih dokumenata koji su otkrili da Facebooku nije bilo stalo da zaustavi širenje dezinformacija i obmanjivanje, iako su toga itekako bili svjesni. Osim brisanja profila na Facebooku, pokret #deletefacebook uključuje i napuštanje ostalih Facebookovih platformi – WhatsAppa i Instagrama.
Zastupnica u američkom kongresu Alexandria Ocasio-Cortez odustala je od Facebooka još 2019. godine, nazvavši ga ‘rizikom za javno zdravlje’ koji može dovesti do ‘izolacije, depresije, tjeskobe, ovisnosti, bijega’.
Osim potpunog brisanja profila s društvenih mreža, brendovi preispituju svoje komunikacijske strategije, pa se tako sve češće mogu vidjeti prolazni sadržaji na njihovim profilima koji u kratkom roku nestaju. Isto prakticiraju i brojne javne ličnosti.
I dalje najveći
Prateći velike tvrtke i brendove, čini se da se i mnogi pojedinci povlače s Facebookovih društvenih mreža. No, statistički podatci tvrtke Statista ipak pokazuju da je Facebook i u trećem kvartalu 2021. godine najveća društvena mreža na svijetu s 2,91 milijardi aktivnih korisnika mjesečno te 1,93 milijarde aktivnih korisnika dnevno.