Ono što je zajedničko većini velikih dobavljača turističke industrije u Hrvatskoj (osim optimizma), jest nova brza prilagodba neizvjesnim okolnostima koju su morali postaviti lani, tako da ove godine već postoje uhodani sustavi kako odgovoriti na nagli rast i pad potražnje u zadnji tren. Neki od njih razvili su u posljednjih godinu dana i nove proizvode i ponude prema ugostiteljima, svjesni njihove teške pozicije na tržištu. A svi su se okrenuli i novim kanalima distribucije ako turistička sezona 'zaškripi'.
Pitali smo vodeće dobavljače HoReCe, uglavnom velike kompanije, s kakvim predviđanjima ulaze u sezonu, koje trendove primjećuju među potrošačima te koje 'asove' u rukavu imaju, u slučaju da zacrtani planovi odu u krivom smjeru.
U Coca-Coli tako kažu da u planiranju poslovnih aktivnosti ne uzimaju u obzir samo vlastito poslovanje, nego i potrebe dionika, osobito partnera u HoReCa kanalu koji su iznimno pogođeni COVID-19 krizom.
- S obzirom na ograničeni rad ugostiteljskih objekata jasno je da ukupni volumen plasiranih proizvoda ne može značajno rasti, ali ostajemo čvrsto usmjereni na prilagodbu ponude naše tvrtke kako bismo uspješno odgovorili na sve nove promjene u potrebama naših kupaca i potrošača. U ljetnim mjesecima, naši će potrošači imati priliku uživati u popularnim i omiljenim robnim markama uz bogatiji izbor. Širenje naše ponude posljednjih godina nam je otvorilo i nove prodajne kanale poput specijaliziranih prodavaonica zdravih prehrambenih proizvoda, a kao aktualne trendove svakako možemo izdvojiti snažan rast kanala poput e-trgovine, benzinskih postaja i kioska. Nastavit ćemo neprestano tražiti nove mogućnosti za prilagodbu te prilike za rast i širenje naše ponude. Nastavljamo ulagati u odnose s našim vrijednim kupcima u HoReCa kanalu i pružati im podršku u prevladavanju ovog, možda i najizazovnijeg, razdoblja za njihovo poslovanje – ističe Stijepan Petrović, rukovoditelj Službe za prodaju za Hrvatsku, Coca-Cola HBC Adria.
U Konzumu kažu da su pripreme za ljetnu sezonu jedan od najvažnijih projekata u kompaniji.
- Dosad smo isplanirali potreban broj sezonskih radnika, odredili lokacije na kojima ćemo provesti nova zapošljavanja ili preusmjeriti zaposlenike iz prodavaonica u kontinentalnoj Hrvatskoj koji će se javiti za rad na obali i otocima te tako stvoriti priliku za dodatnu zaradu. Krenuli smo u rezervaciju smještaja i dodatnih potrebnih vozila za radnike. U tijeku su i pripreme asortimana i prodavaonica za sezonu – kažu u Konzumu.
Dodaju i to da je Konzum ostvario impresivan rast u e-trgovini, koja je u protekloj godini udvostručila udio u ukupnom prometu.
- Takav je rast i očekivan s obzirom na promjene u navikama kupaca, ali i uslijed brojnih nadogradnji i inovacija koje smo uveli u taj kanal, poput nadogradnje sustava, povećanja kapaciteta te uvođenja dodatnih opcija dostave i preuzimanja naručenih proizvoda. Značajan se rast nastavlja i u naftnim kompanijama i kioscima – zaključuju u Konzumu.
U Podravci ove godine osluškuju s posebnom pažnjom i pozornošću procjene oko bukinga kako bi optimizirali svoje zalihe.
- Uz standardni asortiman uviđamo u dijelu HoReCe porast kvalitetne ponude (fine dininig) te inoviramo svoje proizvode da bismo bili u trendu s očekivanjima. U ovome trenutku prisutna je velika neizvjesnost iako su očekivanja svih čimbenika kako bi sezona trebala biti bolja od prošle, naravno ovisno o kretanju pandemije. Zbog epidemioloških mjera trenutno bilježimo interes za ponudom gotovih ili polugotovih jela u samoposlužnim aparatima – kaže Miroslav Špoljar, direktor gastroprodaje u Podravci.
U Jamnici se, kažu, pripremaju na sezonu punim kapacitetom te su razvili različite scenarije i planove koje će primijeniti ovisno o razvoju situacije te o specifičnostima svake regije.
- Ovakvoj prilagodljivosti i fleksibilnom pristupu naučila nas je prošla godina u kojoj smo stalno mijenjali i prilagođavali planove, a naučeno smo primijenili u planiranju ove godine. Također, partnerski surađujemo s veletrgovcima i ugostiteljima. Dodatno razvijamo prodajne kanale koji su sve zanimljiviji potrošačima kao, primjerice, benzinske postaje koje su postale alternativne trgovine, osmišljavamo 'combo' ponude s restoranima koji dostavljaju hranu, surađujemo direktno sa službama za dostavu, podržavamo inicijative veletrgovaca poput online kupovine koju su pokrenuli neki naši partneri – objašnjava Ivan Čevra, izvršni direktor prodaje Grupe pića unutar Fortenova grupe.
Jamnica ove godine na tržište plasira novi proizvod i brend Barts, kojim otvara potpuno novu kategoriju pića pod nazivom hard seltzer ili alcohlic sparkling water koji je u potpunosti kreiran u Jamnici.
- Hard seltzer vrsta je pića razvijena na bazi gazirane vode uz dodatak prirodnih aroma, s niskim udjelom alkohola dobivenog iz šećerne trske. Napravljen od isključivo prirodnih sastojaka, Barts ima četiri posto udjela alkohola, niskoenergetsko je piće i namijenjeno je samo odraslima – objašnjava Čevra, dodajući da u narednom razdoblju Jamnica priprema još velikih inovacija u smislu dizajna i ekološki prihvatljivijih pakiranja poput PET boca smanjenje gramature, čime se priča održivog poslovanja kompanije širi i na ostale brendove i kompanije Grupe pića te okreće nova stranica u poslovanju.
Još jedan veliki dobavljač HoReCa industrije iz Fortenova grupe je i PIK Vrbovec koji tijekom ljeta bilježi najizraženiji rast prodaje, s naglaskom na Volim roštilj grill asortiman i PIK pakirane nareske.
- PIK surađuje sa svim većim hotelskim kućama te ostalim turističkim tvrtkama, restoranima kao i maloprodajnim objektima u kampovima i turističkim naseljima koje u ponudi imaju PIK-ovo svježe meso i mesne prerađevine. Prije početka ljetne sezone intenziviraju se pregovori i dogovara asortiman kako bi svi skupa bili maksimalno pripremljeni i odradili sezonu najbolje moguće. Kupci HoReCa segmenta su optimistični i očekuju rast prodaje u odnosu na prošlu godinu koja je za sve bila vrlo izazovna i neizvjesna. Ljetna sezona svakako je jedan od najintenzivnijih perioda u mesnoj industriji i proizvodnja u Vrbovcu tada radi punim intenzitetom kako bi zadovoljili sve zahtjeve kupaca – kaže Boris Cvetković, direktor Sektora prodaje PIK Vrbovca, tvrtke koja surađuje s više od 100 farmi diljem Hrvatske, a posebno je orijentiran na specijalne obrade i pakiranja vrhunskih komada mesa junetine za HoReCa kupce.
U Vindiji smatraju da se, pod uvjetom da se zadovolje svi sigurnosni i zdravstveni uvjeti, mogu ostvariti još bolji rezultati u sezoni koja nam predstoji.
- Široki asortiman kojeg čini više od tisuću proizvoda u deset robnih marki prepoznatljive oznake Kvaliteta Vindija, omogućuje nam da smo u ponudi za HoReCa kanale prisutni u svim vrstama turističkih i ugostiteljskih objekata, dok s vodećim hotelskim kućama u Hrvatskoj imamo kvalitetnu suradnju dugu više desetljeća. Najviše traženi asortiman u ljetnim mjesecima su 'z bregov mlijeko i mliječni proizvodi, među kojima se posebno ističe paleta najcjenjenijih tvrdih Vindija sireva, cjelokupna linija Vindi sokova, GMO Free svježe pureće meso Vindon te GMO Free svježe pileće meso Cekin. Zahvaljujući dugogodišnjoj učinkovitoj logistici i distributivnom lancu, u mogućnosti smo pravodobno odgovoriti na zahtjeve poslovnih partnera te osigurati našim potrošačima dostupnost u količini i kvaliteti svakog proizvoda – tvrdi Bernard Ptiček, koordinator prodaje Vindije.
Dugogodišnji specijalizirani dobavljač HoReCe, Metro, trenutno radi na osiguranju zaliha i prilagodbi asortimana.
- Za svoje kupce iz HoReCa sektora pripremamo niz promotivnih aktivnosti, a uvodimo i novitete u ponudu. Jedan od fokusa u nadolazećoj sezoni je i dodatno unapređenje kvalitete usluga poput dostave. Metro se dobro prilagodio promjenama i trendovima na HoReCa tržištu u izazovnim okolnostima epidemije i naši kupci su prepoznali da pratimo njihove potrebe u krizi. To nam potvrđuje rast tržišnog udjela i pojačano zadovoljstvo kupaca tijekom proteklog razdoblja. Naime, prema istraživanju agencije Hendal provedenom u veljači 2021., većina profesionalnih kupaca iz HoReCa sektora navodi Metro kao glavnog dobavljača (60 posto), a kupci su najzadovoljniji kratkim rokovima isporuke, dobrim savjetima za proizvode, podrškom nakon prodaje, internetskim naručivanjem, jednim stalnim vanjskim prodajnim predstavnikom i širokim rasponom važnih kategorija vlastitih marki – tvrdi Igor Kotaran, direktor marketinga u Metrou Hrvatska, dodajući da u povoljnom scenariju predviđa povratak narudžbi na nivo iz 2019. tek sljedeće godine.