Dioničari Tesle pripremaju se za najlošiju izvedbu proizvođača automobila u sedam godina u kvartalnim rezultatima koji stižu ovoga tjedna, dok se tvrtka bori sa usporavanjem potražnje i brutalnim ratom cijena.
Ulagači također žele znati je li Muskova tvrtka usred velike promjene smjera, nakon Teslinog izvješća da usporava planove za jeftiniji električni automobil od 25.000 dolara (neslužbeno poznat kao Model 2) u korist fokusiranja na robotaksije, objavio je Financial Times.
Musk je zanijekao da je bilo ikakvih promjena u planu za Model 2, ali je također rekao da je fokusiranje na autonomiju ‘zasljepljujuće očit potez‘, a prošli tjedan je najavio da će Teslin robotaksi biti lansiran 8. kolovoza.
Ulagači, koji već teško probavljaju stalan pad cijene dionice, razočaravajuće prodajne brojke i upitan plan preseljenja sjedišta tvrtke iz Delawarea u Teksas, suočavaju se s još jednom zagonetkom: hoće li Tesla postati veliki proizvođač ili manji pružatelj autonomne tehnologije.
- Za njih je uvijek bila rasprava o marži protiv količine, a ovo je najnoviji obrat. Hoće li to biti dobar zaokret bitno i odlučujuće ovisi o tome što donosi prelazak na autonomiju - rekao je James Anderson, partner u Lingotto Investment Managementu, koji drži dionice Tesle.
Javno predstavljanje robotaksija u kolovozu ‘moglo bi biti vrijeme za početak ili prekid (Tesline) dugo obećavane‘ samovozeće tehnologije, dodao je.
Tom Slater iz Baillie Gifforda, među 15 najvećih dioničara Tesle, rekao je da će ova godina biti ‘mirnija‘ za prodaju Tesle, ali je dodao da su ulagači oduševljeni potencijalom njegovih samovozećih automobila.
- Ako pogledate sve recenzije najnovije verzije njihovog potpunog softvera za samovožnju, to je ogroman korak naprijed - rekao je tijekom nedavne prezentacije.
Očekuje se negativan cash flow
Teslina mogućnost ‘potpune samovožnje‘ kojoj kupci mogu pristupiti za 99 dolara mjesečno omogućuje automobilu upravljanje, kočenje i ubrzavanje bez ljudske intervencije. Ipak, opcija nije potpuno autonomna jer i dalje zahtijeva pozornost vozača.
Investitor Tesle Christopher Tsai iz Tsai Capitala rekao je da, iako očekuje da će se konkurencija za električna vozila pojačati i da će Tesla izgubiti tržišni udio, ‘također vjerujemo da će tvrtka značajno povećati proizvodnju i isporuke u godinama koje dolaze i unaprijediti svoje vodstvo u autonomnoj vožnji‘.
Gary Black, upravljački partner The Future Funda, još jednog dioničara, rekao je da su ga mnogi investitori pitali što će tvrtka raditi ovaj tjedan. ‘Mnogo ovisi o tome kako Musk odredi kada je pravo vrijeme za automobil od 25 tisuća dolara‘, rekao je, dodajući da i dalje očekuje početak proizvodnje 2026. unatoč prioritetu, robotaksiju.
Međutim, analitičar Barclaysa Dan Levy rekao je da će ulagači koji traže jasnoću Tesline strategije vjerojatno biti razočarani. - Planovi za Model 2 vjerojatno će privući najviše pažnje, ali ne očekujte zadovoljavajući odgovor - rekao je Levy.
Očekuje se da će tromjesečni rezultati tvrtke također biti nepovoljni. Analitičari predviđaju da će pokazati najnižu bruto maržu od početka 2017., kada je tek počela proizvoditi svoj prvi automobil za masovno tržište, Model 3.
Levy je rekao da očekuje ‘umjereno negativan‘ slobodni novčani tok, što bi bilo prvo tromjesečje negativnog novčanog toka od početka 2020.
Podsjećamo, Tesla je već izvijestila o padu prodaje automobila od osam posto u prva tri mjeseca ove godine u usporedbi s istim razdobljem 2023.
Loše vijesti i pitanja o smjeru poslovanja mogli bi čak potaknuti promjenu mišljenja među najvećim obožavateljima kompanije.
- Mi gledamo na Teslin zaokret kao na promjenu teza i brinemo da će dionice morati proći kroz potencijalno bolnu tranziciju u vlasničkoj bazi. Ulagači koji su prethodno bili fokusirani na Teslin EV obujam i troškovnu prednost potencijalno će baciti ručnik i na kraju biti zamijenjeni AI/tech investitorima s dužim vremenskim horizontom. Postoji znatan rizik od zalaganja za autonomiju - zaključio je analitičar Deutsche Banka Emmanuel Rosner, koji je smanjio ocjenu dionice s kupnje na držanje.