Hrvatska je na desetom mjestu u svijetu u komercijalizaciji umjetne inteligencije, pokazali su to podaci istraživanja The Global AI Index 2024, koje uspoređuje 83 zemlje prema njihovoj razini implementacije, inovacija i ulaganja u ovu disruptivnu tehnologiju. U ukupnom poretku Hrvatska je na 44. mjestu s ukupno 8.95 bodova. No, usporedbe radi, prvorangirane Sjedinjene Američke Države broje maksimalnih 100 bodova, a drugoplasirana Kina svega 53 boda. Zatim slijede Singapur, Ujedinjeno Kraljevstvo, Francuska, Južna Koreja, Njemačka, Kanada, Izrael te Indija.
Bolji nego u nogometu
Kako je u svojoj objavi na LinkedInu naveo Davor Aničić, direktor tvrtke VelebitAI, to znači da smo prema ovom kriteriju bolji nego u nogometu, gdje smo trenutno na 12. mjestu u svijetu, prema FIFA-inoj rang listi.
– Ovo govori o impresivnom broju AI startupova u zemlji, s visoko kvalificiranim kadrom i rastućim investicijama. Jedan od ključnih aktera je CroAI, Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju, AI i deeptech inkubatori kao što su BIRD Incubator i Nuqleus, ali prije svega uspješne domaće tvrtke u području umjetne inteligencije kao što su Photomath, kojeg je prošle godine preuzeo Google, Microblink, Visage Technologies, Mindsmiths, Solvership, Pythagora, Atomic Intelligence, Robotiq, Aether-Signum, Codeasy, VelebitAI i mnoge druge – objašnjava Aničić.Prema njegovom mišljenju, za ovakav nadasve neočekivano dobar rezultat za Hrvatsku ponajviše je zaslužna Googleova akvizicija Photomatha, a Aničić ukazuje i na činjenicu da su nama susjedne zemlje Slovenija, Srbija i Mađarska po komercijalnoj metrici Global AI Indexa daleko iza nas. Međutim, smtra da postoji još mnogo prostora za napredak.
– Hrvatska se nalazi na solidnoj 44. poziciji sveukupno, a po talentu na 45. mjestu. AI scena je dinamična i brzo raste, ne samo u Zagrebu nego i u Splitu, Osijeku i Rijeci no svakako ima mjesta za napredak, posebno u svim komponentama bliskim državi s obzirom da smo u segmentu državne strategije tek na 79. mjestu – napominje Aničić.
Najgori u državnoj strategiji
Dražen Oreščanin, koji je u hrvatski AI ekosustav uključen kroz tvrtke Solvership (bivša Poslovna inteligencija) i Legit, BIRD Inkubator te kao član Upravnog odbora CroAI-ja, priznaje da je ugodno iznenađen ovim podacima, pogotovo zato što su iza Hrvatske po komercijalizaciji ostali Japan, Finska, Švicarska, UAE, Švedska, Australija.
– Od europskih zemalja ispred nas su samo Velika Britanija, Njemačka i Francuska. Ne bih bio iznenađen plasmanom između 20. i 30. mjesta, ali ovo je ipak iznad svih očekivanja. Budući da je Hrvatska prilično mala država, ovo je odličan rezultat, a pogotovo zato što je u svim drugim segmentima istraživanja Hrvatska između 45. i 62. mjesta. Najgore smo prema očekivanju prošli u segmentu strategije vlade gdje smo na diobi 79. mjesta od 83 države koje su bile u istraživanju. Iza nas su samo Armenija i Slovačka. Otprilike bi se moglo reći da koliko je privatni sektor dobar u komercijalizaciji, toliko je javni sektor loš u strategiji – kaže Oreščanin.Objašnjava da smo prilično dobri i u podacima o broju kompanija, startupova i jednoroga koji se bave AI-jem, investicijama fondova u AI kompanije te akvizicijama AI kompanija, ukupno i u odnosu na BDP koji je u Hrvatskoj prilično nizak.
– Kad sve zbrojim, drago mi je da se rezultati našeg rada vide, a posebno mi je drago da sam i ja osobno tome pridonio – ističe Oreščanin.
U mjesec dana 15 milijuna dolara
– Svi znamo za naše jednoroge kao što su Rimac Technology i Infobip, i nevjerojatnu priču o Photomathu, ali vidjeti tako jaku poziciju u komercijalnoj umjetnoj inteligenciji samo pokazuje koliko je naša zajednica povezana. Od inženjera do proizvodnih timova, kreativaca do zakonodavaca i marketinških stručnjaka do odvjetnika - spojili smo nemoguće i sada vidimo rezultate – komentirala je Martina Silov, predsjednica CroAI udruge, napominjući još bitnih informacija osim najnovijih podataka o komercijalizaciji AI-ja.
– U posljednjih mjesec dana hrvatski startupovi prikupili su impresivnih 15 milijuna dolara investicija. SplxAI prikupio je 1,8 milijuna eura za razvoj AI platforme za otkrivanje ranjivosti, All eyes on screens (AEOS), AdTech startup, ranije poznat kao AdScanner, osigurao je Seriju B od 10 milijuna eura, Turneo, startup za turizam koji se fokusira na iskustveni turizam prikupio je 2 milijuna eura, a Legit je osigurao 650 tisuća eura za unapređenje rješenja za zaštitu podataka. Bilo da se radi o oglašavanju, sigurnosti ili turizmu, svi dijele isti temelj – umjetnu inteligenciju. I ne radi se samo o komercijalnom uspjehu – hrvatski startup SeaCras Svjetski gospodarski forum proglasio je jednim od pet najboljih globalnih inovatora u održivom plavom gospodarstvu. Hrvatski ekosustav umjetne inteligencije i tehnologije dokazuje da kada se zajednica okupi, možemo postići nevjerojatne stvari – zaključila je Silov, naglasivši da je ovo tek početak.