Kineska tvrtka BYD napravila je korak bliže svrgavanju Muskove Tesle s mjesta najprodavanijeg proizvođača električnih vozila na svijetu. Tvrtka je u ponedjeljak objavila da je prodala rekordnih 526.000 električnih vozila u posljednja tri mjeseca 2023. godine, s time da je 70 posto prodaje ostvareno u prosincu. Dodali su kako je tijekom cijele godine prodano više od 3 milijuna električnih i hibridnih vozila, od čega 1,6 milijuna otpada na električna vozila.
Musk je prošlog siječnja rekao da Tesla ima potencijal ostvariti 2 milijuna isporuka u 2023., ali je od tada upozorio da viši troškovi vrše pritisak na potražnju za automobilima njegove tvrtke, pa je cilj smanjen na 1,82 milijuna prodanih vozila. U međuvremenu i Tesla je objavila svoje rezultate za posljenja tri mjeseca koji pokazuju da je tvrtka isporučila 484.507 vozila u usporedbi s procjenama analitičara koji su predviđali brojku od 473.253 vozila. Četvrto tromjesečje je bile oko 11 posto bolje od trećeg tromjesečja, što je kako su iz tvrtke rekli, doprinjelo zacrtanom cilju prodaje od 1,82 milijuna komada vozila.
Što se marki vozila tiče, Tesla je isporučila 461.538 automobila Model 3 i sportskih terenskih vozila Model Y, te oko 23.000 svojih ostalih modela.
Gledajući cijelu godinu, Tesla i dalje bolje stoji od BYD-a, jer je BYD prošle godine (2023.) prodao 1,57 milijuna električnih vozila što je veliko povećanje od 73 posto, u odnosu na godinu ranije, a tu je i 1,44 milijuna prodanih hibrida. To znači da je Teslin jaz u odnosu na kineskog rivala, na oko 230.000 jedinica u 2023., bio znatno manji od 400.000 jedinica objavljenih u 2022.
Baterijska prednost
Izvršni direktor BYD-a Wang Chuanfu suosnivao je tvrtku sa svojim rođakom u Shenzhenu 1995. a tvrtka se proslavila kao proizvođač punjivih baterija koje se koriste u pametnim telefonima, prijenosnim računalima i drugoj elektronici i koje su se natjecale sa skupljim japanskim uvozom. Počela je prodavati svoje dionice na burzi 2002. godine i diverzificirala se kupnjom posrnulog državnog proizvođača automobila, Qinchuan Automobile Company. Analitičari kažu da BYD svoj rast duguje svojoj izvornoj djelatnosti – baterijama. Oni su među najskupljim dijelovima EV-a i njihova izrada ‘u kući‘ štedi BYD-u mnogo novca dok se ostali proizvođači električnih automobila oslanjaju na proizvođače trećih strana za baterije.
T ne treba zaboraviti i snažni potporu kineske vlade industriji. Naime, Peking je postavio cilj da bi najmanje 20 posto novih automobila prodanih godišnje do 2025. trebala biti nova energetska vozila (NEV), koja uključuju BEV, plug-in hibride i vozila s vodikovim gorivim ćelijama. Do 2035. godine, kaže kineska vlada, NEV-ovi bi trebali postati ‘mainstream‘ prodaje novih automobila.
U prvih 11 mjeseci 2023. godine u Kini je prodano 8,3 milijuna jedinica novih energetskih vozila, ilit Nev-ova što čini više od 30 posto ukupne prodaje automobila, prema podacima koje je prošli mjesec objavilo Kinesko udruženje proizvođača automobila.
Miao Wei, bivši ministar kineskog Ministarstva industrije i informacijske tehnologije, rekao je na automobilskom forumu u studenom da će vladin cilj penetracije NEV-a od 50 posto do 2035. vjerojatno biti postignut do 2025. ili najkasnije 2026.
Rat cijenama
Kina vodeću ulogu u globalnoj industriji električnih vozila može zahvaliti i njezinoj tržišnoj veličini, jeftinoj radnoj snazi i dominaciji u opskrbnom lancu, tvrde analitičari. Uz državne potpore i subvencije kineskim proizvođačima je olakšano širenje po domaćem i inozemnom tržištu, dodaju.
Međutim, intenziviranje konkurencije i brutalni rat cijenama prošle godine utjecali su na profitne marže mnogih proizvođača automobila. Kako je kinesko gospodarstvo gubilo zamah, proizvođači automobila bili su zabrinuti zbog usporavanja potražnje. U siječnju je Tesla snizila cijene u Kini kako bi privukla kupce i zaustavila usporavanje rasta, što je izazvalo rat cijenama. Deseci proizvođača automobila slijedili su to kako bi ostali konkurentni.
Rat cijenama povećao je prodaju, ali je zaprijetio profitabilnosti cijele industrije. U prvih 11 mjeseci prošle godine, kineska automobilska industrija zabilježila je profitnu maržu od samo 5 posto što je niže od 5,7 posto u 2022. i 6,1 posto u 2021., prema brojkama koje je prošli tjedan objavila Kineska udruga osobnih automobila.
Kako bi nadoknadili usporavanje domaćeg tržišta, kineski proizvođači automobila tražili su rast izvan kopna šireći se u Europi, Australiji i jugoistočnoj Aziji. Prošlog mjeseca BYD je najavio da će izgraditi tvornicu električnih vozila u Mađarskoj, što bi bila njegova prva tvornica osobnih automobila u Europi dok već ima tvornicu autobusa u Komáromu u Mađarskoj.