Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Konsolidacija zahvatila kinesku industriju baterija za električna vozila

07. Kolovoz 2024.
foto Shutterstock

Val konsolidacije zahvatio je industriju baterija u Kini, što je dovelo do povlačenja ulagača, čak i dok vodeće tvrtke u proizvodnji baterija CATL i BYD nastavljaju sa svojim planovima za širenje. U prvih sedam mjeseci ove godine, 19 projekata kineskih tvornica baterija otkazano je ili odgođeno, prema podacima londonske istraživačke tvrtke Benchmark Mineral Intelligence. To je samo ubrzalo postojeće povlačenje ulaganja u tvornice baterija dok se proizvođači električnih vozila - uglavnom u Europi - bore s usporenom prodajom.

- Puno konsolidacije dogodilo se u kineskim pogonima gdje niske cijene, u kombinaciji s borbama s prinosima, znače da su tvrtke odustale od planova -  kazao je analitičar Benchmarka Evan Hartley te je nadodao da procjenjuje kako bi ova otkazivanja smanjila kapacitet kineske gigatvornice baterija za 2030. i do 3 posto.

Za one koji ne znaju, pojam konsolidacije predstavlja prezentiranje financijskih izvještaja grupe poduzetnika na način da se isti prezentiraju kao da se radi o jednom jedinstvenom poduzetniku. Hrvatska enciklopedija pojam tumači kao postupak kojim se nekoliko još neotplaćenih državnih zajmova pretvara u jedan zajam s novim uvjetima otplate. Prilikom poslovnog spajanja u više poduzeća eliminiraju se pojedine računovodstvene stavke.

Ovaj preokret u pretrpanoj kineskoj industriji baterija dolazi s padom rasta prodaje električnih vozila u dijelovima svijeta. Nakon dvoznamenkastih povećanja, očekuje se da će stope rasta u Europi i Sjevernoj Americi pasti na 6 odnosno 7 posto, prema Rho Motionu, konzultantskoj tvrtki za EV opskrbni lanac. Kineska automobilska industrija također se sprema za sličnu racionalizaciju, nakon što se industrija umnožila tijekom perioda povećanih investicija u prošlom desetljeću.

Borba za opstanak na tržištu

Stručnjaci iz industrije baterija procjenjuju da postoji otprilike 50 kineskih grupacija koje proizvode baterije za električna vozila na najvećem svjetskom tržištu automobila, što dovodi do igre preživljavanja koja će se pojačati dok se suočavaju sa oštrom konkurencijom na polju tehnologije i sve strožim vladinim propisima.

Kinesko tržište oštro je podijeljeno između većih imena poput CATL-a i BYD-a, koji dominiraju globalnim tržištem baterija za električna vozila, i niza manjih imena koji se natječu s manje financijske moći i troškovne konkurentnosti.

- Kineska industrija ušla je u novi krug natjecanja vođena tehnološkim inovacijama i unapređenjem kapaciteta – kazao je Kevin Shang, glavni analitičar u tvrtki za podatke i analitiku Wood Mackenzie, te je nadodao da će uglavnom oni koji ne mogu držati korak s trendovima postupno biti izbačeni s tržišta.

Peking je također izdao nove propise koji bi trebali riješiti problem prekomjernog kapaciteta proizvođača baterija, prisilivši brojne lokalne proizvođače da obustave projekte u Kini i prekomorskim tržištima. Kinesko Ministarstvo industrije i informacijske tehnologije u lipnju je dovršilo revidirane smjernice za industriju litij-ionskih baterija u zemlji. - Pravila će pomoći tvrtkama da smanje proizvodne projekte koji su usmjereni samo na proširenje kapaciteta – objasnilo je ministarstvo.

Prekomorska širenja industrije

U travnju je više od 20 kineskih tvrtki objavilo planove izgradnje novih pogona za proizvodnju baterija za koje se očekuje da će imati ukupni godišnji kapacitet od 152 gigavat-sata, što je pad od 55 posto u odnosu na godinu ranije, prema podacima koje je prikupio China Energy Storage Alliance, industrijska grupa. Manji proizvođači također su bili primorani razmisliti o svojim širenjima izvan zemlje. SVolt Energy Technology, tvrtka koja se odvojila od proizvođača automobila Great Wall Motor i sedmog najvećeg proizvođača baterija u Kini, u svibnju je odustala od planova za izgradnju tvornice baterija u istočnoj Njemačkoj, navodeći nesigurnost oko planiranja, tarifa i subvencija, kao i gubitak vodećeg kupca.

Predsjednik SVolta Yang Hongxin upozorio je da bi manje od 40 proizvođača baterija u Kini moglo preživjeti val konsolidacije do kraja ove godine.

Razne tvrtke, od proizvođača baterija i rudarenjem litija do proizvođača katoda i anoda, pretrpjele su pad dobiti zbog pada cijena baterija, uzrokovanog prekomjernom ekspanzijom kao odgovorom na porast potražnje između 2021. i 2022. Međutim, očekuje se da će vrhunski proizvođači baterija postati još jači i povećati svoja ulaganja kako se manje tvrtke spajaju ili propadaju.

Prošlog mjeseca Amplify Cell Technologies, zajedničko ulaganje između četvrtog najvećeg kineskog proizvođača baterija Eve Energy, proizvođača motora Cumminsa iz Indiane i dva proizvođača kamiona, Daimlera i Paccara, započeo je izgradnju nove tvornice baterija u Mississippiju.

Shang je upozorio da će se kineski proizvođači baterija, čak i oni veći, vjerojatno suočiti s izazovima prilikom svojih inozemnih ambicija jer će naići na drugačije regulatorno okruženje te se suočavaju i sa geopolitičkom nesigurnošću.

22. studeni 2024 01:20