Veliki rast osobne potrošnje i prodaje u Hrvatskoj u gotovo svim kategorijama proizvoda i usluga ponajviše se pripisuje povećanjem plaća, ali i rastom gotovinskih kredita. Neki ekonomisti ističu da hrvatsko gospodarstvo raste upravo na krilima osobne potrošnje (uz, naravno, priljev EU sredstava), unatoč i dalje (pre)visokoj inflaciji te sveopćem nezadovoljstvu rastom cijena. Kako smo u Lideru nedavno pisali, samo u prvoj polovini ove godine rast osobne potrošnje bio je pet puta veći nego u ostatku središnje i istočne Europe. Također, u odnosu na pretpandemijske razine imamo kumulativan realan rast potrošnje od oko 15 posto, a neto priljev kredita kućanstvima dosegnuo je najvišu razinu u posljednjih petnaest godina.
Hrvati, dakako, ove godine nisu štedjeli niti za Black Friday. Prema pisanju Poslovnog, podaci Porezne uprave o fiskaliziranim prometima kupljenih dobara i usluga pokazuju da je na ‘crni petak‘, kako je i bilo očekivano, u Hrvatskoj ostvareno rekordnih 154 milijuna eura prometa, što je oko 19 milijuna ili 14 posto više nego na lanjski ‘crni petak‘, koji je također bio rekordan. Računa je izdano tek 0,7 posto više.
Najviše se naručuje preko Temua
A da je ove godine potrošnja Hrvata na ‘crni petak‘ za trgovce bila i više nego dobra dokazuje i porast transakcija preko Revoluta gdje se ukupni iznos potrošenog novca povećao za 46 posto u odnosu na prošlu godinu. Doduše, prosječan korisnik u Hrvatskoj potrošio je 83 eura plaćajući preko fintech aplikacije Revolut za Black Friday, što je ipak blagi pad u odnosu na 91 euro prošle godine.
Kako su izvijestili iz Revoluta, omiljena internetska trgovina među hrvatskim kupcima bio je kineski Temu, na kojemu su Hrvati potrošili najveće iznose, dok je Tommy bio broj jedan trgovina s namirnicama. Online potrošnja činila je ukupno 68 posto svih kupnji, dok je 32 posto potrošača u Hrvatskoj Revolutom plaćalo u trgovinama. Zanimljivo, ove je godine potrošnja u domaćim trgovinama činila 34 posto (preostalih 66 posto kupaca kupovalo je u međunarodnim trgovinama), što je blagi rast u usporedbi s 2023. godinom.
Revolut, naime, u Hrvatskoj koristi pola milijuna ljudi, pri čemu 10 tisuća Hrvata svakoga mjeseca plaća karticom te britanske fintech tvrtke. Preko Revoluta se u Hrvatskoj mjesečno izvrši 8,5 milijuna transakcija, uključujući 2,8 milijuna plaćanja karticom.
Čak 75 posto plaćanja karticom izvršava se u zemlji, što sugerira da se Revolut koristi kao bankovna kartica za svaki dan. Isto tako, Revolut je u posljednje dvije godine najčešće preuzimana aplikacija u kategoriji financija u Hrvatskoj, a rast popularnosti i dostupnosti takvih digitalnih fintech platformi dodatno može potpiriti ionako veliku osobnu potrošnju.