Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Stranci zainteresirani za hrvatske ekološke lampione, dok ih kod nas prodaje samo jedan lanac

29. Listopad 2022.
Robert Pandža i Primax tim na dodjeli Green Prix nagrada

Svake godine oko blagdana Svih Svetih svjedočimo hrpama izgorenih lampiona i umjetnog cvijeća koji na kraju završe u otpadu. No postoje i oni koji tom problemom doskaču razmišljajći unaprijed i osmišljavanjem ekološki prihvatljivijih rješenja. Jedan primjer takve tvrtke, čije su rješenje ekološki lampioni, pronašli smo u blizini Slavonskog Broda.

Naime, tvrtka Primax s 30-godišnjim iskustvom u proizvodnji plastičnih proizvoda poput već spomenutih lampiona, ali i vreća za smeće sa stopostotnim udjelom recikliranog materijala, nastoji se odgovorno odnositi prema prirodi i resursima. Kako nam objašnjava Robert Pandža, vlasnik i direktor Primaxa, ponukani željom da naprave održivi i ekološki proizvod koji ne bi onečišćavao prirodu razvili su Ecolant – lampion napravljen od negorivog papira.

– Održiv i ekološki znači da je izrađen od sirovina kojima se upravlja održivo, a ekološki zato što se sam u prirodi razgradi. Najpoželjniji krajnji cilj je ipak recikliranje te ponovna upotreba. Uz papir, sve dijelove našeg lampiona moguće je reciklirati – kaže direktor koji se slaže da zbrinjavanje lampiona od PVC-a nije adekvatno, ali je moguće, samo se kod nas ne primjenjuje.

Stranci skloniji eko proizvodima

Zato je na međunarodnim sajmovima, gdje su izlagali Ecolant lampion, vladao veliki interes na njihovom štandu. U Amsterdamu su čak osvojili i priznanje kao najinovativniji zeleni proizvod sajma PLMA Private Label. Primaxovi proizvodi prodaju se Francuskoj, Italiji, Austriji, Njemačkoj, Sloveniji, Srbiji, Mađarskoj, Hrvatskoj i drugim europskim zemljama.

image

Izložba Ecolant lampiona u Amsterdamu

– Ovaj proizvod je prvenstveno napravljen za vanjsko tržište gdje su kupci ipak više skloni eko opcijama nego kod nas. Klasični lampioni imaju dugu tradiciju i nije realno očekivati da će se u cijelosti zamijeniti s papirnima, barem ne u bliskoj budućnosti. Ipak, upiti, interes i prodaja imaju sjajne pokazatelje. Rast potražnje je iznad očekivanja, ali u ukupnom udjelu očekivano dominiraju klasični lampioni – kaže Pandža.

U Hrvatskoj su Primaxovi ekološki lampioni dostupni samo u prodavaonicama Lidla, i to u pakiranju od šest komada, dok se njihovi klasični lampioni prodaju skoro u svim prodajnim lancima.

– Lidl je pokazao veliki interes za ekološki proizvod pa je ostvarena suradnja i izvan klasičnog asortimana – pojašnjava Pandža kako je došlo do suradnje.

Ipak, u Hrvatskoj je lampion Ecolant prepoznat na ovogodišnjem Greencajt festivalu gdje je dobio nagradu Green Prix za najbolju zelenu inovaciju.

Društvena korist

Primaxu je trebalo tri godine da razviju ekološke lampione kakvi se mogu kupiti danas. Do sada su pokretali pokusne proizvodnje, koje su odmah po izlasku na tržište bile rasprodane. No ove im je godine, kao i brojne druge poduzetnike, proces proizvodnje usporila nestašica sirovina.

 – Posljedično smo stigli napraviti samo ograničene količine, ipak dovoljne da tržište upozna proizvod – dodaje Pandža, po struci inženjer strojarstva, te objašnjava da je ekološka proizvodnja bitno složenija od proizvodnje od originalnog materijala, a često je i skuplja.

– Takav proizvod ima veliku društvenu korist, sklonost kupaca prema takvim odgovorno dizajniranim proizvodima ima veliki porast što do sada nije bio slučaj. Ova činjenica nas veseli i daje nam dodatni motiv – kaže direktor.

Ukupan udio recikliranih i obnovljivih sirovina koje Primax koristi u proizvodnji iznosi preko 90 posto. Svjestan svih izazova, Pandža upozorava i na problem greenwashinga, lažnog marketinškog označavanja proizvoda kao ‘ekoloških‘, iako oni to ustvari nisu.

– Puno je proizvoda koji su napravljeni da izgledaju ekološki, a u stvari to nisu. Upravo suprotno, nemoguće ih je ili gotovo nemoguće reciklirati. To je tzv. ‘greenwashing‘, a takvi proizvođači računaju da kupci neće raspoznati razliku. Srećom, kupci su sve informiraniji i češće biraju prave opcije – kaže Pandža uz zaključak da održiva proizvodnja mora biti ispred svih drugih ciljeva, jer ‘svaka slijedeća generacija sve će više osjećati teške posljedice nebrige za naš planet‘.

23. travanj 2024 06:43