Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Tankerska plovidba aktivna na burzi: Postala najveći dioničar Turisthotela i preuzela vlastitu tvrtku kćer

04. Studeni 2022.
Mario Pavić, predsjednik Uprave Tankerske plovidbefoto Zvonko Kucelin

Zadarska brodarska kompanija Tankerska plovidba postala je najveći pojedinačni dioničar turističke tvrtke Turisthotel, također iz Zadra. Tankerska u vlasničkoj strukturi Turisthotela sada drži udio od 24,53 posto, na drugo mjesto je pao dioničar i bivši dugogodišnji direktor Frane Skoblar s 11,8 posto, a ostatak dionica drže mali dioničari, njih oko 600, s pet ili manje posto udjela u vlasničkoj strukturi.

Udio Tankerske plovidbe nalazi se na skrbničkom računu Interkapital vrijednosnih papira, no objavom na Zagrebačkoj burzi brodarska kompanija je izvijestila kako je prešla prag od 20 posto glasačkih prava u Turisthotelu.
 
U top 10 dioničara Turisthotela više nema Ante Barića koji je bio drugi najveći dioničar, Danke Nekić, ujedno i članice Uprave, Zorana Milišića te Matka Stojanova. Cijena dionice Turisthotela na burzi tijekom zadnjih mjesec dana je 4120 kuna.
 
No, već se javio jedan mali dioničar koji propituje transakciju. Zvonimir Turk iz Čakovca traži da se sukladno europskoj Uredbi o zlouporabi tržišta i Pravilima burze ‘dostavi popunjeni Predložak za obavješćivanje o transakcijama osoba koje obavljaju rukovoditeljske dužnosti društva, i osoba koje su s njima usko povezane, iz kojeg će biti vidljiva cijena kupoprodaje dionica društva Turisthotel d.d. s obzirom da je gđa. Danka Nekić otpustila dionice, a obnaša rukovoditeljsku funkciju člana Uprave navedenog društva kao i član Nadzornog odbora g. Ante Barić koji je također otpustio dionice.‘ Zasad nema reakcije na ovaj zahtjev.
 

Ne žele javnu ponudu

 
Predsjednik uprave zadarske brodarske kompanije, Mario Pavić, na upit zašto je Tankerska plovidba odlučila uložiti u Turisthotel i planira li povećavati udjel sa sadašnjih 24,5 posto za Lider je odgovorio kako Tankerska plovidba želi jednim dijelom diverzificirati svoje poslovanje kao dio dugoročne strategije usklađenja s globalnim smjerom dekarbonizacije, ali unatoč tome core biznis i dalje ostaje brodarstvo odnosno tankeri. 
 
- Radi se o isključivo poslovnoj odluci gdje prvenstveno želimo oploditi ulaganje, no istina je da postoji i mala emocionalna komponenta vezana uz ovu transakciju obzirom na isprepletenu povijest ovih dviju tvrtki. Turisthotel je naime osnovan od strane Tankerske plovidbe, tadašnjeg Jugotankera, a u jednoj fazi svoje povijesti zajednička kompanija se i zvala Jugotanker-Turisthotel – kaže Pavić.
 
Ističe kako prag od 25 posto nisu htjeli prijeći jer bi to impliciralo javnu ponudu, a o daljnjim koracima preuranjeno je razgovarati. - Kao najveći pojedinačni dioničar pokušat ćemo sa suvlasnicima zajednički uskladiti način daljnjeg upravljanja kompanijom. Vjerujem da ćemo imati slične ciljeve i na tom putu dijeliti iste vrijednosti – poručio je Pavić.
 
Inače, Turisthotel je nedavno najavio novi veliki investicijski ciklus u kojem će urediti postojeće objekte u Zatonu gdje se nalazi njihov najznačajniji kompleks Zaton Holiday Resort. Meri Matešić Sičić, predsjednica Uprave Turisthotela koja je na tu poziciju došla prije nekoliko mjeseci, izjavila je nedavno kako je ukupan iznos cijelog investicijskog ciklusa trenutno teško procijeniti, budući da se radi o nizu infrastrukturnih projekata, no da je za sljedeću godinu okvirni plan ulaganja 115 do 120 milijuna kuna.
 
Turisthotel se ove godine, nakon dvije godine stanke, istaknuo i isplatom dividendi od 200 kuna.  U 2021. je kompanija ostvarila prihod od 253,3 milijuna kuna te dobit od 77 milijuna kuna. Ako preskočimo lošu pandemijsku 2020. (155 milijuna kuna prihoda i gubitak od 2,8 milijuna kuna), lanjski rezultat nešto je lošiji od 2019. kada je Turisthotel uprihodio 307 milijuna kuna i ostvario dobit od 85 milijuna kuna.
 

Ulaganje u produkt tankere

 
Tijekom rujna Tankerska plovidba je intezivno kupovala dionice svoje tvrtke kćeri Tankerska Next Generation (TNG) na zagrebačkoj burzi došavši s 51 posto na sadašnjih 91,41 posto udjela.  
 
Na pitanje zašto je Tankerska plovidba povećala udio u Tankerskoj Next Generation i koliko je ukupno uloženo u operaciju kupovanja dionica tvrtke kćeri na burzi te što će biti u budućnosti s TNG-om, Pavić kaže: ‘Tankerska plovidba razmatrala je u prošloj godini širenje flote produkt tankera kroz ulaganje u TNG no nekoliko uzastopnih godina lošeg tržišta u kojima TNG nije isplaćivao dividendu, a na što se nadovezala i korona-kriza, ohladili su apetite institucionalnih investitora za daljnjim ulaganjem u brodarstvo. Posljedično se nametnulo logično razmišljanje o otkupu dionica TNG-a obzirom da Tankerska plovidba temeljem sporazuma o zabrani konkurencije s TNG-om, sama nije smjela ulagati u produkt tankere. Mogućnosti investiranja u tankerski biznis s time su nam bile znatno limitirane. Tankerska plovidba povijesnu prisutnost ima u segmentu Aframax tankera za prijevoz sirove nafte i MR produkt tankere za prijevoz naftnih derivata, a kad se uzme u obzir da Aframax tankera na svijetu ima 670 a MR tankera preko 1700, onda vjerujem i naši motivi za kupnju dionica TNG-a postaju jasniji‘.
 
Preostalim dioničarima TNG-a zadarski će brodar u ponudi za preuzimanje svaku redovnu dionicu platiti po 78 kuna, što je ujedno i najviša cijena po kojoj je dionice TNG-a koncem rujna platila Tankerska plovidba. Kako je prosječna ponderirana cijena dionice TNG-a na Zagrebačkoj burzi u zadnja tri mjeseca prije nastanka obveze objavljivanja ponude za preuzimanje  iznosila 74,60 kuna.  Tankerska plovidba za otkup preostalih dionica osigurala je i na transakcijski račun SKDD-a uplatila 58,5 milijuna kuna za otkup preostalih dionica TNG-a.
 

Povlačenje s burze

 
Za povećanje udjela s 51 posto na 91.4 posto potrošeno je oko 35 milijuna dolara. Što se tiče planova za budućnost, TNG ostaje brodarsko dioničko društvo sa sjedištem u Zadru, a njegovo poslovanje će se nastaviti neizmijenjeno. Cilj Tankerske plovidbe je postizanje apsolutne korporativne kontrole u TNG-u na način da se nakon ponude za preuzimanje, pod uvjetom da za to budu ispunjene propisane pretpostavke, odnosno prelazak praga od 95 posto, provede postupak prijenosa dionica manjinskih dioničara na Tankersku plovidbu sukladno Zakonu o preuzimanju dioničkih društava, a nakon toga da se provede i postupak povlačenja dionica sa burze.
 
Tankerska Next Generation je lani ostvarila prihod od 267 milijuna kuna uz veliki gubitak od 86,9 milijuna kuna. Godinu prije je imala gubitak od 31,6 milijuna kuna, a 2019. je ostvarila dobit od 23,3 milijuna kuna. 
 
S druge strane, Tankerska plovidba uspješno posluje zadnje tri godine, a lani je ostvarila dobit od 130 milijuna kuna, u odnosu na 101,4 milijuna kuna dobiti u 2020. i 115,7 milijuna kuna u 2019. Ukupni prihod lani je iznosio 604,9 milijuna kuna što je povećanje u odnosu na 558 milijuna kuna ostvarenih godinu prije, ali je manje od prihoda iz 2019. kada je ostvareno 632,5 milijuna kuna.
22. studeni 2024 20:32